Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
1, 2   >>
2933 besök totalt
pelo1
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23


Trådstartare
BMW m3 motor i modsport alfa

Har planer på att lägga ned en BMW M3 motor+låda i min modsport alfa. Tycker att konceptet är bra. Vilken motor bör jag använda? Finns 320 hk från 1995 vad jag vet, verkar intressant, Fällor att hamna i?
Hjälp gärna mig med svar
Per Löveryd

_________________
Per Löveryd
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Re: BMW m3 motor i modsport alfa

pelo1 skrev:
Har planer på att lägga ned en BMW M3 motor+låda i min modsport alfa. Tycker att konceptet är bra. Vilken motor bör jag använda? Finns 320 hk från 1995 vad jag vet, verkar intressant, Fällor att hamna i?
Hjälp gärna mig med svar
Per Löveryd


-Vad har en sån för borr/slag? Blir inte en rak 6a lite klunsig i en racerbil? V6a istället

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul tankar thumbs up Vilket liv det skulle bli i Alfa- resp. Bmw-lägret

_________________
/Kristian Elisson
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Kristian Larsson skrev:
Kul tankar thumbs up Vilket liv det skulle bli i Alfa- resp. Bmw-lägret


Vadå?? Bättre kan det väl inte bli??

M3 E36 fanns med:
S50: 3.0L 286hk (-95)
S52: 3.2L 321hk (96-)

Den senare med 6-växlad låda, är inte säker på S50:n.

_________________
/David Söderblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Eftersom Pär kör med en 2,5L Volvosnurra (har jag för mig) idag så är väl en BMWspis inte värre helgerån (för "centerpartisterna" iaf).

Det är ju inte mycket mer än siluetten som liknar Alfa på den

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-F-låt, men skippa märkes-snacket för ett tag och fram med + & -. Jag har hört att den är lite ömtålig pga lång slaglängd bla, men det är bara vad jag hört. Själv undrar jag om allt det där variabla(-skiten) verkligen funkar på en räcermotor eller bara är en källa till strul. Ett märke som kör med 3.2l-motorn är ju PRC Rennsport i Österrike...skulle kunna kolla med dom hur den funkar?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Går det inte att plocka bort Vanåsen eller välja en tidig M5spis (eller har de vanås de med?). Räsermotorer ska ju bara gå vid rätt varvtal så körbarheten behöver ju inte vara smidig i depån.

Nåt paket som bara kan krånglas dit och fungera är nog mest intressant, gärna nåt som finns i fler än några ex lite här och var.

Det verkar vara ont om renplockade motorer, det är nog enklare att köpa en hel rullad bil eller nåt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Både JanneZ3 och Johan Dahl har M3-spisar i sina bilar (iofs BMWs). Kolla i deras trådar vad som är gjort vid motorerna.
Även Nygårds snabba Z3 kör väl med 3.2a? och den är riktigt snabb och verkar sällan strula thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Re: BMW m3 motor i modsport alfa

superMOG skrev:
pelo1 skrev:
..... Tycker att konceptet är bra......
Hjälp gärna mig med svar
Per Löveryd


.... Blir inte en rak 6a lite klunsig i en racerbil? V6a istället


-Ställer mig lite till konceptet med rak 6a. Varför inte en kortare motor som får in vikten mot mitten? Finns ju ett antal v6or med fin geometri (även om jag inte har koll på exakta måtten). Sen får man en fördel med symetrin också.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Vanosen skruvar man bara bort. AFAIK vanligt i bygga-turbo-på-M3-E36-motor-kretsar.

Vem behöver extra drag på låga varv i räserbilen?


Den 6-växlade lådan verkar tämligen skottsäker. Och på 3.2 är ju oljud från vanosen den enda egentliga akilleshälen? Jag har aldrig hört något om problem pga lång slaglängd eller likn. I M3 E46 som kom efter däremot så varvade man ju högt som attan och hade en hel del problem med tidiga bilar pga lagerspel, höga kolvhastigheter o vad det nu var.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Magnus Thomé skrev:
Den 6-växlade lådan verkar tämligen skottsäker.

Är det någon som har lite info om den lådan? Mått, vikt och sådant...

Någon som vet något den sekventiella 6-växlade M3-lådan? Är det i praktiken den manuella modellen + tryckluftsväxlare, eller är det några skumma saker i den?

Edit: Kollade runt lite. Det är alltså SMG jag syftar på. Har lyckats hitta en sådan till ett ganska frestande pris...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



olofson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Den 6-växlade lådan verkar tämligen skottsäker.

Är det någon som har lite info om den lådan? Mått, vikt och sådant...

Någon som vet något den sekventiella 6-växlade M3-lådan? Är det i praktiken den manuella modellen + tryckluftsväxlare, eller är det några skumma saker i den?

Edit: Kollade runt lite. Det är alltså SMG jag syftar på. Har lyckats hitta en sådan till ett ganska frestande pris...


Jag är tämligen övertygad om att Magnus inte menar SMG. Visserligen skall SMG 2 vara bra bra, riktigt bra till och med, men den tror jag kom i och med e46. Har du hittat en SMG-låda till bra pris så är min gissning att det är en SMG 1-låda vilken alltså inte är lika eftertraktad som en SMG-2 -låda.

Lådan Magnus menar är nog den 6-petade getraglåda som sitter i exempelvis M3-e36 och Toyota Supra.

_________________
Martin Öling
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



olofson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Den 6-växlade lådan verkar tämligen skottsäker.

Är det någon som har lite info om den lådan? Mått, vikt och sådant...

Någon som vet något den sekventiella 6-växlade M3-lådan? Är det i praktiken den manuella modellen + tryckluftsväxlare, eller är det några skumma saker i den?

Edit: Kollade runt lite. Det är alltså SMG jag syftar på. Har lyckats hitta en sådan till ett ganska frestande pris...


Den sekventiella är i princip identiskt med den manuella lådan.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kraniel skrev:
Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.


Menar du sekventiell låda öht eller just med växling vid ratten?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vad gäller M3-motorns tålighet för racing så funkade vår felfritt under 24h.
Innan dess hade den körts ca. 20 h på diverse träningar.

För säkerhets skull så skickade vi motorn till Kelleners för översyn och den var fortfarande som ny.

Då har vi ökat på slaglängden ytterligare samt varvar 8500 istf 8000.

Med andra ord så är den är rätt bra bas för racemotor.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Martin_Ö skrev:
Jag är tämligen övertygad om att Magnus inte menar SMG.

Nej, det här med SMG var det nog jag som drog in, dels för att det bara är sådana jag hittat, och dels för att min grundplan var att sätta in en manuell låda och sedan bygga på ett liknande system vid senare tillfälle. (Jag tänkte dock behålla kopplingspedalen och bara ta över koppling och gas under växling + eventuellt bromsa ner ingående axel till rätt varv vid uppväxling för att avlasta lådan.) Men kan man få det hela färdigt att skruva i till en rimlig penning (till skillnad från de vansinniga pengar som en ren racinglåda kostar) så är det ju klart intressant.
Citat:
Visserligen skall SMG 2 vara bra bra, riktigt bra till och med, men den tror jag kom i och med e46. Har du hittat en SMG-låda till bra pris så är min gissning att det är en SMG 1-låda vilken alltså inte är lika eftertraktad som en SMG-2 -låda.

Nu har jag iofs hittat en från en M3 E46 -02 också... Inte så värst mycket dyrare - men det borde alltså vara en SMG 2 då?

Citat:
Lådan Magnus menar är nog den 6-petade getraglåda som sitter i exempelvis M3-e36 och Toyota Supra.

Det var egentligen något sådant jag letade efter från början också. (6 växlar istf 5 hade ju varit trevligt... )

Det jag är lite tveksam till med SMG-lådorna är hur "flexibla" de är egentligen. Kan man få en sådan att arbeta bra i en lättare bil på bana utan att byta det mesta utöver själva lådan? (Inte mycket idé att betala för SMG-grejorna om de inte funkar som man vill ändå...)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
Kraniel skrev:
Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.


Menar du sekventiell låda öht eller just med växling vid ratten?


Jag menar SMG - vanliga växellådor med automatkoppling och paddelflapperväxling. En riktig sekventiell låda faller mig mer i smaken - som i Radical t ex.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: BMW m3 motor i modsport alfa

superMOG skrev:
superMOG skrev:
pelo1 skrev:
..... Tycker att konceptet är bra......
Hjälp gärna mig med svar
Per Löveryd


.... Blir inte en rak 6a lite klunsig i en racerbil? V6a istället


-Ställer mig lite till konceptet med rak 6a. Varför inte en kortare motor som får in vikten mot mitten? Finns ju ett antal v6or med fin geometri (även om jag inte har koll på exakta måtten). Sen får man en fördel med symetrin också.


Alfas 24v 60 graders 6:a är inte fel.... Lämnar iofs inga 320 hästar orginal men det finns en Belgisk biltillverkare som kör långlopp med 3liters 24v spisar på ca 380 kusar.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Kraniel skrev:
johann skrev:
Kraniel skrev:
Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.


Menar du sekventiell låda öht eller just med växling vid ratten?


Jag menar SMG - vanliga växellådor med automatkoppling och paddelflapperväxling. En riktig sekventiell låda faller mig mer i smaken - som i Radical t ex.

SMG kör ju iofs (till skillnad från övriga "sekventiella" lådor i gatbilar) med en riktig koppling, vad jag förstår - om än datorstyrd istället för kopplad till en pedal. Det enda som skiljer lådan i sig från en typisk sekventiell (förutom att den har snedskurna drev och antagligen inte är osynkad), är att den växlar med några cylindrar (hydraulik eller pneumatik - inte säker på det) istället för en vals med frästa spår som man brukar ha på MC och racinglådor.

Jag är inte riktigt pigg på att eliminera kopplingspedalen helt iofs, men så länge man slipper den där eländiga momentomvandlaren tycker jag det verkar ok... Dessutom är det en väldigt prisvärd lösning, att döma av de priser jag sett på sekventiella racinglådor hittills.

Det enda som verkar bättre (om än marginellt) är väl Audi's senaste med två kopplingar, där själva växlingen sker genom att "glida" från ena kopplingen till den andra. Inga ryck (förutsatt att kopplingarna och motorn samarbetar korrekt) och inga avbrott.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re: BMW m3 motor i modsport alfa

superMOG skrev:
superMOG skrev:
pelo1 skrev:
..... Tycker att konceptet är bra......
Hjälp gärna mig med svar
Per Löveryd


.... Blir inte en rak 6a lite klunsig i en racerbil? V6a istället


-Ställer mig lite till konceptet med rak 6a. Varför inte en kortare motor som får in vikten mot mitten? Finns ju ett antal v6or med fin geometri (även om jag inte har koll på exakta måtten). Sen får man en fördel med symetrin också.


Var hittar man en lika stark V6a?
Jag anar att det skall släppas ner en otrimmad motor och det är ju oslagbart mycket Bang/Buck jämfört med t ex en trimmad Alfa V6.

Hellre en ylande rak sexa än en dånande fyra (i just den bilen då)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
1, 2   >>
2933 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande