| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
|
1, 2 >> 2933 besök totalt |
|
BMW m3 motor i modsport alfa
Har planer på att lägga ned en BMW M3 motor+låda i min modsport alfa. Tycker att konceptet är bra. Vilken motor bör jag använda? Finns 320 hk från 1995 vad jag vet, verkar intressant, Fällor att hamna i?
Hjälp gärna mig med svar Per Löveryd _________________ Per Löveryd |
||||||
|
Re: BMW m3 motor i modsport alfa
-Vad har en sån för borr/slag? Blir inte en rak 6a lite klunsig i en racerbil? V6a istället
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Vadå?? Bättre kan det väl inte bli??
M3 E36 fanns med: S50: 3.0L 286hk (-95) S52: 3.2L 321hk (96-) Den senare med 6-växlad låda, är inte säker på S50:n. _________________ /David Söderblom |
||||||
|
Eftersom Pär kör med en 2,5L Volvosnurra (har jag för mig) idag så är väl en BMWspis inte värre helgerån (för "centerpartisterna" iaf).
Det är ju inte mycket mer än siluetten som liknar Alfa på den
|
||||||
|
-F-låt, men skippa märkes-snacket för ett tag och fram med + & -. Jag har hört att den är lite ömtålig pga lång slaglängd bla, men det är bara vad jag hört. Själv undrar jag om allt det där variabla(-skiten)
verkligen funkar på en räcermotor eller bara är en källa till strul. Ett märke som kör med 3.2l-motorn är ju PRC Rennsport i Österrike...skulle kunna kolla med dom hur den funkar?
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Går det inte att plocka bort Vanåsen eller välja en tidig M5spis (eller har de vanås de med?). Räsermotorer ska ju bara gå vid rätt varvtal så körbarheten behöver ju inte vara smidig i depån.
Nåt paket som bara kan krånglas dit och fungera är nog mest intressant, gärna nåt som finns i fler än några ex lite här och var. Det verkar vara ont om renplockade motorer, det är nog enklare att köpa en hel rullad bil eller nåt. |
||||||
|
Både JanneZ3 och Johan Dahl har M3-spisar i sina bilar (iofs BMWs). Kolla i deras trådar vad som är gjort vid motorerna.
Även Nygårds snabba Z3 kör väl med 3.2a? och den är riktigt snabb och verkar sällan strula _________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Re: BMW m3 motor i modsport alfa
-Ställer mig lite till konceptet med rak 6a. Varför inte en kortare motor som får in vikten mot mitten? Finns ju ett antal v6or med fin geometri (även om jag inte har koll på exakta måtten). Sen får man en fördel med symetrin också.
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Vanosen skruvar man bara bort. AFAIK vanligt i bygga-turbo-på-M3-E36-motor-kretsar.
Vem behöver extra drag på låga varv i räserbilen? Den 6-växlade lådan verkar tämligen skottsäker. Och på 3.2 är ju oljud från vanosen den enda egentliga akilleshälen? Jag har aldrig hört något om problem pga lång slaglängd eller likn. I M3 E46 som kom efter däremot så varvade man ju högt som attan och hade en hel del problem med tidiga bilar pga lagerspel, höga kolvhastigheter o vad det nu var. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Är det någon som har lite info om den lådan? Mått, vikt och sådant... Någon som vet något den sekventiella 6-växlade M3-lådan? Är det i praktiken den manuella modellen + tryckluftsväxlare, eller är det några skumma saker i den? Edit: Kollade runt lite. Det är alltså SMG jag syftar på. Har lyckats hitta en sådan till ett ganska frestande pris...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Jag är tämligen övertygad om att Magnus inte menar SMG. Visserligen skall SMG 2 vara bra bra, riktigt bra till och med, men den tror jag kom i och med e46. Har du hittat en SMG-låda till bra pris så är min gissning att det är en SMG 1-låda vilken alltså inte är lika eftertraktad som en SMG-2 -låda. Lådan Magnus menar är nog den 6-petade getraglåda som sitter i exempelvis M3-e36 och Toyota Supra. _________________ Martin Öling |
||||||
|
Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.
|
||||||
Den sekventiella är i princip identiskt med den manuella lådan. |
||||||
|
Vad gäller M3-motorns tålighet för racing så funkade vår felfritt under 24h.
Innan dess hade den körts ca. 20 h på diverse träningar. För säkerhets skull så skickade vi motorn till Kelleners för översyn och den var fortfarande som ny. Då har vi ökat på slaglängden ytterligare samt varvar 8500 istf 8000. Med andra ord så är den är rätt bra bas för racemotor. |
||||||
Nej, det här med SMG var det nog jag som drog in, dels för att det bara är sådana jag hittat, och dels för att min grundplan var att sätta in en manuell låda och sedan bygga på ett liknande system vid senare tillfälle. (Jag tänkte dock behålla kopplingspedalen och bara ta över koppling och gas under växling + eventuellt bromsa ner ingående axel till rätt varv vid uppväxling för att avlasta lådan.) Men kan man få det hela färdigt att skruva i till en rimlig penning (till skillnad från de vansinniga pengar som en ren racinglåda kostar) så är det ju klart intressant.
Nu har jag iofs hittat en från en M3 E46 -02 också... Inte så värst mycket dyrare - men det borde alltså vara en SMG 2 då?
Det var egentligen något sådant jag letade efter från början också. (6 växlar istf 5 hade ju varit trevligt... )
Det jag är lite tveksam till med SMG-lådorna är hur "flexibla" de är egentligen. Kan man få en sådan att arbeta bra i en lättare bil på bana utan att byta det mesta utöver själva lådan? (Inte mycket idé att betala för SMG-grejorna om de inte funkar som man vill ändå...) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Jag menar SMG - vanliga växellådor med automatkoppling och paddelflapperväxling. En riktig sekventiell låda faller mig mer i smaken - som i Radical t ex. |
||||||
|
Re: BMW m3 motor i modsport alfa
Alfas 24v 60 graders 6:a är inte fel.... Lämnar iofs inga 320 hästar orginal men det finns en Belgisk biltillverkare som kör långlopp med 3liters 24v spisar på ca 380 kusar.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
SMG kör ju iofs (till skillnad från övriga "sekventiella" lådor i gatbilar) med en riktig koppling, vad jag förstår - om än datorstyrd istället för kopplad till en pedal. Det enda som skiljer lådan i sig från en typisk sekventiell (förutom att den har snedskurna drev och antagligen inte är osynkad), är att den växlar med några cylindrar (hydraulik eller pneumatik - inte säker på det) istället för en vals med frästa spår som man brukar ha på MC och racinglådor. Jag är inte riktigt pigg på att eliminera kopplingspedalen helt iofs, men så länge man slipper den där eländiga momentomvandlaren tycker jag det verkar ok... Dessutom är det en väldigt prisvärd lösning, att döma av de priser jag sett på sekventiella racinglådor hittills. Det enda som verkar bättre (om än marginellt) är väl Audi's senaste med två kopplingar, där själva växlingen sker genom att "glida" från ena kopplingen till den andra. Inga ryck (förutsatt att kopplingarna och motorn samarbetar korrekt) och inga avbrott. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re: BMW m3 motor i modsport alfa
Var hittar man en lika stark V6a? Jag anar att det skall släppas ner en otrimmad motor och det är ju oslagbart mycket Bang/Buck jämfört med t ex en trimmad Alfa V6. Hellre en ylande rak sexa än en dånande fyra (i just den bilen då)
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
|
1, 2 >> 2933 besök totalt |

