| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur påverkar man tomgången när man mappar en bil??
|
768 besök totalt |
|
Hur påverkar man tomgången när man mappar en bil??
Jag är helt grön på det här med att mappa bilar, men jag klurar på en sak. Har omex eftermarknadsinsprutningssytem i bilen. När jag mappade bilen första gången hos SQR så fick Frank inte till tomgången, han försökte och försökte, men ingen tomgång. Detta var med ett icke original insug och en konstig Bosch tomgångsventil. Bytte nu tillbaka till fords original insug och original tomgångsventil. Vrider om nyckeln, ingen tomgång. Försöker igen varvar lite, då lägger den sig på 2000 varv. Testar att koppla ur ventilen, ingen tomgång alls, stendöd. Enligt avgastestet så går den även riktigt fett runt 1000varv. Min teori: Att Frank ändrade i mappningen för att få till tomgången, detta gick dock inte, vilket resulterar i en jäkligt fet blandning, därför lägger den sig även på 2000 varv när tomgångsmotorn är inkopplad!? Verkar det vettigt eller är jag helt ute och cyklar? Här är bilens mappningar i innan Frank gjorde inställningarna, ska försöka lägga upp hur det ser ut idag. Soppa
Tändning:
_________________ :: Mikael Lindqvist |
![]() |
Skruva banåkabil
Hur påverkar man tomgången när man mappar en bil??
|
768 besök totalt |
