Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MIG vid rambygge
1333 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
MIG vid rambygge

Hej!

Jag (eller svetsaren) TIG svetsar ihop hela min ram. Den är visserligen av rostfritt stål, men jag ser att många hemmapulare och firmor MIG svetsar ihop ramarna. Har fått för mig att TIG är bättre. Men är det fel?

Vad blir det för skillnad på svetsarna och hur skiljer sig TIG/MIG gällande kvalitet på svetsfogarna?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: MIG vid rambygge

SteQve skrev:
Hej!

Jag (eller svetsaren) TIG svetsar ihop hela min ram. Den är visserligen av rostfritt stål, men jag ser att många hemmapulare och firmor MIG svetsar ihop ramarna. Har fått för mig att TIG är bättre. Men är det fel?

Vad blir det för skillnad på svetsarna och hur skiljer sig TIG/MIG gällande kvalitet på svetsfogarna?

Nu ger jag ett litet osäkert utlåtande. Det är ok med mig, och det har tom rekomenderats av Uddeholms stål för vissa av deras stålkvaliteter. Men då levereras även lför materialet lämplig svtstråd i rätt grovlek mm, samt ampere styrka. Migen är mer känslig härvidlag eftersom man inte som med tigen kan dosera värme och trådmatning lika handkänsligt. Tigen liknar mer vanlig gassvetsning.
Hur som helst, så handlar resultatet om den som håller i den svets som används, och rätt använt funkar bägge. Däremot blir utseendet på fogen olika.
Göran Malmberg

Insjön
Här sen Dec 2002

Skillnaden mellan TIG och MIG är som Göran M säger men en faktor till är att med MIGen måste man se till att bränna igenom hela godstjockleken för att få full styrka och det vet man inte alltid.

Tråden matas ju fram automatiskt och lägger sig ovanpå.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hade personligen använt TIG eller MMA (pinne, stick, el, bågsvets) som svetsmetod. Detta för att som de två andra svaren veta säkert att man når full genombränning.

En korrekt utförd vertikal fog lagd med pinne är i mitt sätt att se det svårslagen. thumbs up

Umeå
Här sen Maj 2004

Det är med migen enkelt för en nybörjare att svetsa, tyvärr är det också väldigt enkelt att få snygga svetsar som inte är bra.

Med pinne är det riktigt svårt att göra dåliga svetsar som ser bra ut.

--VVTS--
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004

En av skillnaderna är att man oftast har större spalt när man TIGar eftersom tillsatsmaterialet är grövre än med MIGtråden.
Svetsarna ska bli lika starka om man gör rätt. Ibland kan även gassvets vara att föredra i styrka. Vid uppvärmning av materialet sker en materialförändring och med gassvets sprider du förändringen till ett större område.
Det är just i kanten av förändringen som svetsfogen går sönder om den nu gör det, så vid migsvets blir det en väldigt skarp kant, tig mindre och gas minst.
Mycket att tänka på blir det... Men se alltid till att ha spalt, för då ser man att det blir ordentlig genombränning.

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: MIG vid rambygge

SteQve skrev:
Hej!

Mig/mag är oftast billigare, du hittar nya dugliga (nåja) svetsar för långt under en beggad tig.

När du svetsar med mig/mag brukar du få en försvagning några millimeter bredvid svetsfogen, har med hur biten blir uppvärmd under svetsningen och härdning att göra.
Tigar du slipper du detta problem.

MIG vid rambygge
1333 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande