Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fuelcell bak i bil utan hel mellanvägg.
1656 besök totalt
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Fuelcell bak i bil utan hel mellanvägg.

Jag håller på att bygga långloppsbil av en "hemlig" bil i golfklassen....

Frågan är vad SBF säger om en fuelcell i bagaget. Ska det vara en helt vätsketät mellanvägg eller räcker det med nån form av låda runt fuelcellen? Jag har tänkt att köpa en ATL fuelcell på 50-60L Men jag är fundersam på det här med mellanväggen. Vad gäller egentligen ??? Jag läser och läser reglementet men jag tycker mig inte få rätt på reglerna och vad jag sett på färdiga bilar....

MYCKET tacksam för snabbt svar.


_________________
Henrik Eldholm
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Kör man med fuelcellen i inne i kupén så måsta man väl ha en yttre låda, alltså en låda som man placerar fuelcellen i?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Räcker det??

Räcker det med en alu-låda runt fuelcellen då?? Det vore ju toppen isåfall. thumbs up

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Räcker det??

Henrik Eldholm skrev:
Räcker det med en alu-låda runt fuelcellen då?? Det vore ju toppen isåfall. thumbs up

ja oftast gör det.... men det har varit lite olika bedömningar från besiktningsman till besiktningsman...

så det bästa du kan göra är att kontakta din lokala SBF besiktningsman och ta diskussionen direkt med honom innan du börjar bygga fel...... för vissa tävlande har till och med lyckats sänka ner tanken i golvet och andra får tvärnej......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Hör med dom du köpte din ATL tank av, dom tillverkar alulådor anpassade för sina tankar, runt 3000 kr tror jag 60 litersvarianten kostade.

Berätta gärna hur det gick sedan, mycket intresserad

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är inte 50-60 liter lite för litet för en långloppa?
Det är på banan man vinner tävlingar, inte i tankfållan

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Är inte 50-60 liter lite för litet för en långloppa?
Det är på banan man vinner tävlingar, inte i tankfållan


Tyvärr säger reglementet i ERF max 63 liter i bränslesystemet.

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Så nu har man dragit iväg ett email till SBF så får vi se vad dom svarar.

Jag återkommer när jag har fått ett svar



Jag vill ju skruva

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192


Trådstartare
Detta svar fick jag från SBF

Citat:

Hej



Jag fick i uppdrag av Per att besvara dina frågor.



När du har en sk tvåvolymsbil så skall du först montera tanken i den medlevererade plåtlådan. Därefter monterar du alla tankutrustning bränslepumpar, påfyllningar mm.

Allt detta skall sedan täckas med en skyddande låda, påfyllningsrör/slangar skall också täckas av ex.alurör eller liknande.

All utrustning skall vara skyddat mot ett ev. läkage dvs allt är mantlat in mot bagageutrymmet på samma sätt som det skulle vara om tanken var monterad under bilen.

Ett annat bra sätt att sätta tankpåfyllningar på är i taket eller högt upp på C-stolpen, eftersom det kan vara svårare att få det bra mot bakluckan eftersom du behöver kunna öppna den.



Hälsningar



Lasse Svensson



Svenska Bilsportförbundets Tekniska kommitté



Så det verkar vara så att det räcker med ALUlåda + att alla pumpar och sånt ska vara kapslat med.

Så nu blir det bygga av...




_________________
Henrik Eldholm
Citera
Skruva banåkabil
Fuelcell bak i bil utan hel mellanvägg.
1656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande