Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck till en Speedster...
1687 besök totalt
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Har hittils kört på Toyo Proxes RA-1 (205/50 R15 resp 225/50 R15)

Körde i princip slut på bakdäken på Gotland ring senast, dom ser rätt roliga ut nu med bara fyra längsgående spår i slitbanan (rena F1-däcken )

Måste nu inhandla nya däck, valet står mellan Yokohama A048 och Bridgestone Potenza RE540S priset talar ju för Bridgestonedäcken (1000 kr skillnad per bakdäck!!! ) men har ni här några andra åsikter att ta med i beaktandet?

Jag funderar ochså på att gå ner i dimension fram till 195/55 R15 för att rullomkretsskillnaden ska bli laglig jmfrt med orginaldäcken (-4,6%). Med bara -0.5grader camber fram nu upplever jag bilen som helt neutral i över/understyrningstendenser skulle jag ändra denna till -1,5grader (ungefärlig bansetting för elisechassin) så har jag fått för mig att detta skulle kompensera för minskningen i däcksbredd.

Så, vad säger expertisen??? Hur mycket ska jag bry mig om rullomkretsen? Jag har ju orginalhjulen att sätt på vid besiktning och kör ju dem mestadels på vanlig väg, så vida det inte är väldigt tätt mellan banmötena, då orkar man ju inte byta fram och tillbaka...

Malmö
Här sen Maj 2003

Re: R-däck till en Speedster...

meldert skrev:
Har hittils kört på Toyo Proxes RA-1 (205/50 R15 resp 225/50 R15)

Körde i princip slut på bakdäken på Gotland ring senast, dom ser rätt roliga ut nu med bara fyra längsgående spår i slitbanan (rena F1-däcken )

Måste nu inhandla nya däck, valet står mellan Yokohama A048 och Bridgestone Potenza RE540S priset talar ju för Bridgestonedäcken (1000 kr skillnad per bakdäck!!! ) men har ni här några andra åsikter att ta med i beaktandet?

Jag funderar ochså på att gå ner i dimension fram till 195/55 R15 för att rullomkretsskillnaden ska bli laglig jmfrt med orginaldäcken (-4,6%). Med bara -0.5grader camber fram nu upplever jag bilen som helt neutral i över/understyrningstendenser skulle jag ändra denna till -1,5grader (ungefärlig bansetting för elisechassin) så har jag fått för mig att detta skulle kompensera för minskningen i däcksbredd.

Så, vad säger expertisen??? Hur mycket ska jag bry mig om rullomkretsen? Jag har ju orginalhjulen att sätt på vid besiktning och kör ju dem mestadels på vanlig väg, så vida det inte är väldigt tätt mellan banmötena, då orkar man ju inte byta fram och tillbaka...

Toyos R888 är inte dumma. Kan även fås snorbilligt via goagubbarracing.

Runt 1000:- för 205/50-15

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Jag har kört med Bridgestone's RE540s på min Ginetta som väger ung som en speedster och dom har fungerat mycket bra,vilket grepp! Bra pris oxå. Verkar dock vara något för mjuka på tyngre bilar (1500kg).
Kan klart rekommenderas.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Trådstartare

porschedriver skrev:

Toyos R888 är inte dumma. Kan även fås snorbilligt via goagubbarracing.

Runt 1000:- för 205/50-15

Har funderat på dem oxå, men de verkar inte finnas i 225/50-15 som jag behöver bak...

Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Funderar oxå på r-däck till Åpeln , och vacklar mellan 15 eller 17"

Hur har du gjort med 15" fälgar , var hittar du tillräckligt breda 15 tummare utan at betala omöjliga summor med pengar ? (antar att man behöver minst 7.5").

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7" funkar galant till både 205 och 225 thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

RA-1 är långt ifrån slut när tvärmönstret försvinner. Då har du bara nött ner 4mm gummi. Du har 3-4mm kvar innan det längsgående är borta och sen är det väl 3 mm kvar som slicks innan mätgroparna är borta. De är ju inte gatlegala på en helbilsgodkänd bil iaf men det kan vara bra att ha lite mönster om man tänker åka i vattenpölar.

Har själv kvar fjolårets uppsättning som har lite längsgående mönster kvar men saknar en uppsättning fälgar för att kunna nöta ner dem helt (R888 sitter på min 15"are nu). Det är ju inte alla banträffar som kräver mönster för att få åka...

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Trådstartare
NiklasFalk skrev:
RA-1 är långt ifrån slut när tvärmönstret försvinner. Då har du bara nött ner 4mm gummi. Du har 3-4mm kvar innan det längsgående är borta och sen är det väl 3 mm kvar som slicks innan mätgroparna är borta. De är ju inte gatlegala på en helbilsgodkänd bil iaf men det kan vara bra att ha lite mönster om man tänker åka i vattenpölar.

Har själv kvar fjolårets uppsättning som har lite längsgående mönster kvar men saknar en uppsättning fälgar för att kunna nöta ner dem helt (R888 sitter på min 15"are nu). Det är ju inte alla banträffar som kräver mönster för att få åka...

Jo, jag har insett att det finns en he del kvar. Tänkte bara ha lite framförhållning så jag vet exakt vad jag ska ha när det behöver bytas...

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Trådstartare

supersonett skrev:
Funderar oxå på r-däck till Åpeln , och vacklar mellan 15 eller 17"

Hur har du gjort med 15" fälgar , var hittar du tillräckligt breda 15 tummare utan at betala omöjliga summor med pengar ? (antar att man behöver minst 7.5").

Med tanke på prisskillnaderna så bör man göra allt man kan för att få tag på 15tumsfälgar...
Hos dalbäck kostar ett Bridegestone RE540S 1280 kr i dimension 225/50-15 men hela 4029 kr i dimensionen 225/45-17 det är inte lite skillnad vi pratar om här, dom pengarna kan man ha mycket kul för...

Enligt Bridgestone ska RE540S i 225/50-15 passa på fälgar 6-8 tum, 195/55-15 passar på 5,5-7 tum och 205/50-15 passar på 5,5-7,5 tum. thumbs up

OK, jag har i princip bestämt mig för RE540S, någon som har några åsikter kring bredden? 195 eller 205? Vad är egentligen bötesbeloppet om rullomkretsen skiljer mer än 5%? Hur stor risk är det att mannen/kvinnan i blått ställer sig och räknar på detta om/när man blit stoppad?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
OK, jag har i princip bestämt mig för RE540S, någon som har några åsikter kring bredden? 195 eller 205? Vad är egentligen bötesbeloppet om rullomkretsen skiljer mer än 5%? Hur stor risk är det att mannen/kvinnan i blått ställer sig och räknar på detta om/när man blit stoppad?

om de inte har PMS så tror jag de ski.... fullständigt i det.

Men sen är det där med tämligen nya bilar, helhetsgodgända eller vad det nu heter

Vad gäller dimensioner bak kontar fram, 225 bak och 195 fram låter inte fel.
Bilen kommer då vara överstyrd rent däckmässigt, men det går att kompensera med krängare.
Dude race styren Åpel åker 205or runt om, om jag minns rätt, och det funkar. Nu är inte bilen fullt utprovad men den svarde på de få justeringar som jordes.
Men det finns en klar fördel att ha samma dimension runt om, då är det lätt att rotera runt ostarna.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Mönsterdjup och E-märkning lär vara det enda de orkar bry sig om (i den ordningen). Besiktningen kan väl kanske gnälla om de orkar (och då tittar de väl i regbeviset i så fall och inte efter 5% regeln).

Speedstern är väl helbilsgodkänd (som "alla" efter -98) och då är det specar och intyg som går före sunt förnuft.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

meldert skrev:
Med tanke på prisskillnaderna så bör man göra allt man kan för att få tag på 15tumsfälgar...
Hos dalbäck kostar ett Bridegestone RE540S 1280 kr i dimension 225/50-15 men hela 4029 kr i dimensionen 225/45-17 det är inte lite skillnad vi pratar om här, dom pengarna kan man ha mycket kul för...

Trillade nästan av stolen när jag såg priset på 17-tummarna, så jag jämförde med ett par andra R-däck. R888 1795Kr/st hos hjulhandla.se och V70A för 2300Kr/st hos skanstulls däck, det är för 225/45-17 men jag vet inte om det är med eller utan moms.
Nu vet jag inte om RE540S är super-rejsiga dunderdäck, jag tänkte bara upplysa om att det finns R-däck till humana priser även i 17-tum. Fast jag tycker du tänker helt rätt ändå, kan du köra på 15-tummare så är ju det både billigare och lättare - mer kul för pengarna. thumbs up
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

NiklasFalk skrev:
Mönsterdjup och E-märkning lär vara det enda de orkar bry sig om (i den ordningen). Besiktningen kan väl kanske gnälla om de orkar (och då tittar de väl i regbeviset i så fall och inte efter 5% regeln).

Speedstern är väl helbilsgodkänd (som "alla" efter -98) och då är det specar och intyg som går före sunt förnuft.

Trampio R888 och Proxes R888 är samma däck fast Trampio är utan e-märkning och proxes med.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan Hj
Göteborg
Här sen Apr 2005

Går det att lägga på 205 på orginalfälgarna fram?? Funkar det eller ?De är ju så sött smala..

Fiat Coupe 16v
Fiat Coupe 20v TURBO
Alfa 75 TURBO
Alfa164V6
AlfaSprint
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Johan -Speedster i norr skrev:
Går det att lägga på 205 på orginalfälgarna fram?? Funkar det eller ?De är ju så sött smala..

Nej, det tror jag blir svårt. Jag tror inte att framfälgarna är bredare än 5,5 tum... Jag tror att Apex funderar på att monter 205 däck på ett par bakfälgar (7,5 tum breda) som han monterar fram...

Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

meldert skrev:

Nej, det tror jag blir svårt. Jag tror inte att framfälgarna är bredare än 5,5 tum... Jag tror att Apex funderar på att monter 205 däck på ett par bakfälgar (7,5 tum brda) som han monterar fram...

Jag har inhandlat

205-40-17
235-40-17
av Dude skall monteras så fort jag lyckas få hem dem från honom, hoppas det funkar.

(OBS har en extra uppsättning bakfälgar till min hjälp)

Göteborg
Här sen Apr 2005

Är det möjligt att köra bakfälg fram? Hur blir det med offset då?

Fiat Coupe 16v
Fiat Coupe 20v TURBO
Alfa 75 TURBO
Alfa164V6
AlfaSprint
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det möjligt att köra bakfälg fram? Hur blir det med offset då?

du måste svarva upp navhålet till ca 75mm för att sedan tillverka en 10mm tjock spacer med inv/utv navstyrning.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Däck för banåka
1687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande