Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Får ingen gnista på min 02a!
678 besök totalt
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare

har stött på stora problem med mitt bygge...får ingen gnista på skiten, bensin är där i massor..följande delar är nya:

alla tändkablar
rotor
fördelarlock
stift
kondensator
brytare (rätt avstånd, 0,4 mm)
spole

det hela började med att jag hade problem med matningen till tändspolen, fick inga 12v på kabeln från tändningslåset, så jag drog en ny kabel från tändningslåset (pos. 15) till spolen, har mätt och jag har 12v där med tillslagen tändning.

Testade med diverse olika spolar som fanns i garaget, varav en som skulle vara ny och knappt använd, fick inte gnista med ngn (totalt testade jag 6 st) och trodde således att spolarna var trasiga...köpte en ny i måndags men fick ingen gnista med den heller, fick då tipset att jag kunde ha bränt kondensatorn och en av dom andra spolarna då jag hade en tveksam koppling av elen tidigare...jaja ny kondensator beställdes (tog 2 eftersom jag garanterat har sönder minst 1) och dessa hämtades idag och monterades på, ingen gnista...

har jordfläta mellan motor och kaross, helt ny som monterades i måndags den också, slipade rent på blocket och i rambenet så där är bra kontakt! som sagt, startmotorn drar runt fint och det kommer bensin i mängder men absolut ingen gnista! varenda del i tändsystemet är ju ny, kondensatorn och tändspolen i dubbel bemärkelse! men ingen gnista...

får jag inte rätt på denna skiten inom en vecka så dyker det upp en säljesannons på skrotet som det står..

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Det ska gå en liten jordkabel inne i fördelaren mellan brytarplattan och själva huset.
Brytarplattan rör sig ju med förställningen av tändnignen, kolla om kabeln är hel!

Annars vettefasen kollat att du har spänning på tändspolen även när du drar på starten?
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
kabeln är hel, bytte som sagt kondensator idag och kollade runt i fördelaren en extra gång..den är hel...
har som sagt mätt matningen till spolen, har spänning där, även när man kör på starten...

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

testa att byt rotor, jag har varit med om att en sakt upp helt.
Ingen kontakt mellan spetsen och mitten.

Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
rotorn är helt ny, och ja det kan vara fel på nya grejor! rotorn skiter jag i för tillfället, har kopplat såhär till spolen:

matning till spolen från tändlåset (ger 12v som den ska)
kabeln mellan spolen och kondensatorn
har en fungerande tändkabel ansluten till spolen som jag sedan lägger emot jord för att se om jag får gnista, dvs jag vill först se att spolen ger gnista innan jag kopplar den till fördelaren...

Citera
Skruva banåkabil
678 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande