Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förgasarproblem
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9962 totalt)
Kenneth127
Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Förgasarproblem

Hej allihopa.

Jag har byggt en AC Cobra som jag har tänkt att använda mest på gatan, men köra ibland på bana vid klubbträffar och liknande.

I Cobran sitter en halvvass 355" ch. sb. med Edelbrookgrejor i ( toppar, kam,insug), förgasare är en Mighy Demon 650cfm.(i princip samma ski.. samma förgasare som en Holly dubbelpumpare).

Problemet är att när jag bromsar hårt så hackar motorn, eventuellt stannar, det känns som att den får för mycket soppa
Flotörnivåerna är OK, bestyckning verkar vara någorlunda, när man tittar på stiften. Jag satte en slang mellan flottörhusventrören (primär, sekundär), men det gjorde ingen skillnad. Är det någon som har någon ide'om problemet.

MVH Kenneth

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trasigt bromsservo....????

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kenneth127
Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Problemet uppsrår inte om man står still och bromsar. bara när man kör

Vänersborg
Här sen Jun 2004

om vakuumservot läcker borde det väl bli för lite bensin?

om du nu är säker på att den får för mkt alltså ..
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Hur sitter flotören ?

Jag har bara åkt Holly med centerhängd flotör....och aldrig råkat ut för något liknande.

Citera
Kenneth127
Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Det är centrumhängda flotörer.
Skillnade mellan Demon och Holly är att man har 4 st. Co-skruvar,(2 för primärportarna och 2 för sekundär) istället för Hollyn:s 2, och det är viktigt att man justerar spjällen med lika stor "öppning" så att han går på alla fyra portar även på tomgång. Vid lite gas öppnar bara primären, och vid halvgas börjar sekundären öppna.
Min teori om problemet är att det "trycks" in soppa genom sekundärens venturer vid kraftig inbromsning,(tar jag bort fuggen med soppa i och lutar den framåt så kommer det soppa där, vilket i sig är naturligt eftersom soppan skall sugas ut där) men är det problemet så skulle inte förgasaren funka på någon bil

Jag tror inte att bromsservot är problemet, för då skulle man få samma resultat när man står still eller?

Vänersborg
Här sen Jun 2004

du kan jue alltid plugga "servovakuumslangen" och prova .. rätt enkelt test för att utesluta det ....
Citera
Kenneth127
Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jag pluggade vacumet till bromsservot, men det blev ingen skillnad, motor stannade ändå vid KRAFTIG inbromsnig, (men man fick trycka väldigt på pedalen när man inte har något servo).

Forshaga
Här sen Dec 2002

Har du någon holly....du kan låna. För att prova om problemet försvinner.

Citera
Kenneth127
Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jag har en gammal Holly som jag nog kan få liv i, men det är lite dåligt med tid just nu.

Tack för tipsen så länge så hör jag av mig när jag provat Hollyn

Kenneth

Bromma
Här sen Feb 2003

Kenneth127 skrev:
Jag har en gammal Holly som jag nog kan få liv i, men det är lite dåligt med tid just nu.

Tack för tipsen så länge så hör jag av mig när jag provat Hollyn

Kenneth

Det där är ett standardproblem på en Pantera där förgasaren sitter lutandes pga att motorn sitter vågrätt.
Längre luftrör samt annan flottörnivå kan hjälpa. Det kommer bara när du bromsar hårt till ett rödljus t,ex?
Göran Malmberg

Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Under normal körning märker man det knappt.
Motorn sitter med vevaxeln parralellt med backen i bilen, vilket innebär att förgasaren lutar en aning framåt, men inte speciellt mycket.
Jag är inte helt säker på att soppan kommer ur "luftrören" på förgasaren, utan jag tror att det kommer genom venturerna (heter det så?).

om jag tar bort förgasaren och fyller upp flotörhusen till rätt nivå, så behöver jag inte luta den så särskilt mycket framåt förän det börjar att rinna ur venturerna, långt innan det rinner ur luftrören.
Jag har också prövat med att sätta en slang mellan primär- och sekundärluftrör med små hål riktade uppåt, och det gjorde ingen skillnad.

Tror du att det göt någon nytta att plana av insuget så att förgasaren sitter plant eller något lutad bakåt?
Alla vägar är ju inte horisontella, så jag tycker inte att det skall ha så stor betydelse.

Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jag glömde att förklara när problemet uppstår.
Problemet uppstår när du bromsar kraftigt utan att ha någon växel i.
Följer man med me växlarna så att man hela tiden har var på motorn så stannar den inte, men kan bludra lite när man ger på gas igen. ett vanligt stopp vid röljus går bra.

Bromma
Här sen Feb 2003

Kenneth127 skrev:
Jag glömde att förklara när problemet uppstår.
Problemet uppstår när du bromsar kraftigt utan att ha någon växel i.
Följer man med me växlarna så att man hela tiden har var på motorn så stannar den inte, men kan bludra lite när man ger på gas igen. ett vanligt stopp vid röljus går bra.

Det är därför jag menar att det är typiskt att den stannar vid ett rödljus eftersom man kopplar ur i god tid.
För mig var det Alviksvägen vid Alvik, lätt nedförsbacke dessutom och lite saftig bromsning. Och det har gällt flera Holley förgasare. Men inte sprutet som sitter på nu.

Det värsta är att jag inte löste problemet innan jag bytte till sprut så jag kan inte säga tvärsäkert vad det beror på. Du kan köpa en förgasarplatta och vinkelplana. Det är definitivt ingen nackdel att förgasaren sitter vågrätt. Kanske tom aningens bakåt men inte mycket, vi vill kunna axa åxå, men där använder man bensin.

Även Holley har emulsionsrör fas dessa är fasta i meteringplattan. För hög nivå täcker över lufthålen med bensin så en fetare blandning når spridarna. Det i kombination med eventuell direkt inrinning som du funderade över kan bli för mycket. Testa å sänk flottörnivån en bit å provbromsa.

Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jan 2004

Hur gick det med ditt förgasarproblem?
Faktum är att vi har haft ett liknande problem. I vårt fall löstes det genom att vi gick ner ett par storlekar i Powervalve. Från 65 till 35, vill jag minnas. Det som hände var helt enkelt att motorn dränktes på tomgång. I och för sig hade vi problem med tomgången överhuvudtaget, men särskilt markant var det vid kraftiga inbromsningar. Motorn dog oftast, precis som i ditt fall.
Nu vet jag inte hur Demon-gasaren har det med PowerValves, men på Holley finns de.

MVH/ Michael Karpers

Bromma
Här sen Feb 2003

SpeedLab skrev:
Hur gick det med ditt förgasarproblem?
Faktum är att vi har haft ett liknande problem. I vårt fall löstes det genom att vi gick ner ett par storlekar i Powervalve. Från 65 till 35, vill jag minnas. Det som hände var helt enkelt att motorn dränktes på tomgång. I och för sig hade vi problem med tomgången överhuvudtaget, men särskilt markant var det vid kraftiga inbromsningar. Motorn dog oftast, precis som i ditt fall.
Nu vet jag inte hur Demon-gasaren har det med PowerValves, men på Holley finns de.

MVH/ Michael Karpers

Det är högst vesänterligt att en rejsbil inte gåt för rikt när motorn inte driver eller jobbar lätt. Hellre då magert. Anledningen är att överflödigt bränsle sotar ned stift och förbränningsrum och därmed förstör en bra respons när man går på gasen igen, med ev tändmissar mm som följd.
Göran Malmberg

Sättersta
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jo, Demon förgasaren har Power valve på primären och jag har varit inne på att byta den.

Det sitter 65 nu och jag skall prova med en 35 , jag hade ingen hemma ,men jag får åka förbi Lufvens och hämta en.

Annars har jag inte kommit så mycket längre p.g.a. tidsbrist, jag har tänkt att sätta en platta under förgasaren så att den är i våg ev. lutar bakåt, för att se om det gör någon skillnad.

Bilen funkar i vanlig körning, det är bara när man provocerar fram det här "felet" som man märker något.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Power valve har ingen storlek.....utan det är en vacumventie som ska vara ständ då motorn har vacun. Den öppnar sedan när vacumet sjunker snabbt....tex. vid gaspådrag.
Värdet bestämms genom att mäta vakumet i motorn på tomgång.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

En tanke....

Kan det vara så att vacumet i motorn sjunker vid hård bromsning och att power valven är lite fel....så den öppnar..??

Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Ja förlåt då...
Jag vet att ordet storlek kanske inte var optimalt, men 35 är mindre än 65 och därav det olyckliga ordvalet.
Faktum är att om man skall vara riktigt kinkig så är det 3.5 och 6.5 det skall stå (tum undertryck).
Faktum är att jag måste lägga in en brasklapp här när jag har funderat på problemet. Går man ner till 35 innebär det att bränsletillskottet kommer vid ett lägre vacum än med 65. D.v.s man får in mer bränsle vid samma gaspådrag. Detta innebär att mitt tidigare resonemang om dränkt motor inte stämmer i detta fall. Snarare tvärt om.
Tilläggas bör att vi i samma veva hade problem med en ibland kärvande flottör vilket bör ha varit skurken i vårt eget lilla dränkningsdrama.
Hur som helst, i vårt fall (i och för sig med vass kam)gav 35:an ett betydligt bättre beteende.

En annan sak som vi har konstaterat när man kör bana med Holley är att den förefaller vara väldigt känslig när det gäller flottörnivåer. Vi har vid ett flertal tillfällen märkt att skillnaden mellan att motorn går perfekt i en snabb kurva eller att den blöddrar en smula är mycket liten.
Har du samma erfarenhet, Butterfly?

/Michael K

Bromma
Här sen Feb 2003

SpeedLab skrev:
Ja förlåt då...
Jag vet att ordet storlek kanske inte var optimalt, men 35 är mindre än 65 och därav det olyckliga ordvalet.
Faktum är att om man skall vara riktigt kinkig så är det 3.5 och 6.5 det skall stå (tum undertryck).
/Michael K

3,5 är inte bara tum utan även mätt i Hg. Alltså 30 tum Hg är lika med 10 meter vatten.
Göran Malmberg

Förgasarproblem
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande