Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -94
1 besök senaste veckan (2742 totalt)
Lövan
Lidingö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej hej som ny på forumet så förmodar jag att man måste lägga upp sin bil här också.=)

Bilen är en Supra som sagt från 94 som jag köpte från en kille långt upp i landet och då hade den rullat nästan exakt 15000 mil, glad som jag var för att jag hittat en svart manuell och självklart v-styrd tvekade jag inte en sekund utan skickade upp en polare och hämtade hem bilen åt mig osedd.

Planen var ändå att piffa upp lack och motor så det yttre skicket var ej livsviktigt.

Bilen var till 99% original förutom ett sk BPU-kit annat avgas o annan koppling.

Tanken med bilen var att den skulle bli en kul allround bil med både stereo,väghållning, och även ha lite effekt på hjulen.

Nu efter att jag kört lite på bana med bilen har jag slitit ut all dövikt vad det gäller stereo på ca 80kg och kommer koncentrera mig mer på banåkat för det har jag verkligen fastnat för.

Det som är gjort på bilen idag är att en ny motor har inhandlats från Toyota (shortblock) har i skrivandes stund rullat ca 300 mil, ett PHR steg 2 singelturbo vilket borde ge mig ca 600hk på hjulen vid 1,4 bar.
En båge från GUSS kan vara skönt att sitta någorlunda säkert om man åker av.

Sparco EVo2 stolar
Sabelt 6 punktsbälte
Teins Flex Coilover kit som har dom flesta inställningsmöjligheterna man behöver
Brembo 355mm 4 kolvok fram
TRD Fjäderbenstag fram och Cusco bak
TRD Motorfästen
TRD Växellådsfästen

Sen är det en massa mer som är gjort större ic,oljekylare mm mm

Idag kör jag med 18" hjul på banan med Bridgestone RE540 däck 245 fram 265 bak vilket är lite smalt på bakhjulen då fästet inte räcker till i vissa kurvor när man lägger på lite gas.

Jag vet att jag måste prova andra däck men jag har ett sponsoravtal med Bridgestone detta år så jag får tyvärr nöja mig med denna bredd.

Men till nästa år blir det nog något annat märke som kan leverera lite bredare bakdäck.

NB gummi har hjälp mig med lite camberinställningar mm men på det området är jag helt novis tänkte använda detta år till att träna på att lära mig bromsa och lära mig vilket däcktryck mm man behöver.

Tror att det går att få bilen ganska snabb på bana bara man lär sig hur bilen arbetar, det finns ju inte så många supror ute på banorna som man kan dela erfarenheter med tyvärr.

Bara ställa frågor om det är något ni undrar över ang bilen.
Lite bilder på klumpen.








Mvh Niklas

_________________
Niklas Löfgren
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Kul att se en Supra som inte bara går rakt fram

Välkommen till rejsa

_________________
Martin Öberg
Citera
Richie
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 130

Namndispens
Namndispens

tja niklas! den blev verkligen skitnice! Hörde av en polare som bor ovanför Toms jobb att du vart här i trakterna ett par gånger Hör jag de så kommer jag ner å hälsa på om jag inte jobbar...

Hoppas allt funkar bra i Finland!

MvH Richard

_________________
//Richard Å
Audi A6 familjepulka -11
Audi A2 -03 (såld)
Audi A4 TSQ -01 (såld)
Audi S4 BiT -00 (såld)

Åker numera skrevraket på bandagarna...
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Riktigt kul att Löövan har hittat till Rejsa. Framförallt riktigt kul att någon Svensk drar ut en Supra på banan, klart en av de snyggaste japsen som byggts i mina ögon(framför allt med Do Luck(?)-kitet du har). thumbs up

Vad ligger vikten på en Supra på original?

Tom som Richie senare nämnde, är det Sidenvall? Vart tog hans supra vägen? Den var väl också en del jobb nerlagt på..?

Välkommen / mvh Daniel

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det är vad jag kallar rätt bling-bling. en snygg bil som kan gasa i svängarna utan att behöva bromas. Grattis till en ball bil och välkommen i gemenskapen

_________________
Björn Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Många bra tankar i din text tycker jag thumbs up

Synd att du inte kan få bredare RE540S för det är verkligen ett bra däck IMHo.

Sen blir jag inte klok på var det här är? Inte i Sverige, så långt är jag med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lövan
Lidingö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej hej

Det är denna bana https://rejsa.nu/bana_info.asp?ahvenisto och den är helt otroligt kul. inte gjord för Supra med för stor turbo men lärorik bana.

Har kört 1,38 som bäst på denna bana vilket verkar som en OK tid med tanke på bilens vikt mm polaren körde 1,34,9 med sin Subaru Impreza med 370hk 600nm med Pirellis R-däck och allt godis som finns att köpa i väghållningsväg så jag har lite att jobba på.

otroligt är banan öppen för allmänheten varje onsdag 12-19 till en kostnad av 20 EURo så nu vet jag var jag ska tillbringa mina onsdagar.

Älskar verkligen Bridgestone däcken men är besviken på att dom inte kan få fram några bredare.

Mvh Niklas

_________________
Niklas Löfgren
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Trevligt att du tittade in här Niklas.

Hur är repsonsen på motorn? Lätt körd eller lite svår flörtad?

Angående camber osv så finns det en rätt vettig setup tabell här på rejsa https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Men som du säger så känns det som en väldigt bra ide att lära sig bilen innan man ändrar på den så att säga. Skulle vara riktigt kul att höra dina reflektioner på bilen. Vet att många är intresserade av att veta hur bra Supran är på att svänge egentligen. Har ju varit både 1 och 2 disskutioner om det hela. thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Lövan skrev:
otroligt är banan öppen för allmänheten varje onsdag 12-19 till en kostnad av 20 EURo så nu vet jag var jag ska tillbringa mina onsdagar.



Avundsjuk man blir !!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lövan
Lidingö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23


Trådstartare
Gustav:
Nog är turbom lite för stor ska prova en lite mindre tror jag till nästa år för nu tar det lite för lång tid innan det skjuter på vid vissa växlingar.

Sen tycker jag det är ganska kul med ketchupeffekt men självklart är det inte optimalt för bana men kul har jag när det skjuter på o går brett =) det tycker funktionärerna också.

Sist jag var på banan applåderade dom som stod vid vissa kurvor, men har lovat mig själv att jag ska försöka köra smart istället för med gasen.

Tänkte kolla med NB nästa gång jag är hemma om det går att märka upp så att jag har en banuppset och en vanlig för gatan så jag lär mig att ändra själv men vi får se.

Mvh Niklas

_________________
Niklas Löfgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -94
1 besök senaste veckan (2742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande