Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bromsadapter dimensionering..?
874 besök totalt
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250


Trådstartare
bromsadapter dimensionering..?

Sitter och ritar på en bromsadapter för en bil som kommer att väga ca 700kg, och blir fundersam på dimensioneringen av fästbultarna. Original på bilen är det trumbromsar fram och dessa är bultade till lagerhuset med tre bultar med en tumdimension som typ motsvarar M8. Bultarna är placerade så att de får en momentarm på 48,3 mm från centrum på hjullagret.

Jag vill gärna kunna använda dessa även nu när tuffare donigar monteras. Nu blir det ju en skiva på 240mm i stället.

Det finns ett extra hål där man kan "stifta" fast ytterligare en låsning o8mm med radie från centrum på 46,2 mm


Min ena tanke är: Det måste ju vara lugnt, hjulen kan ju inte mer än låsas.... det borde ju ge maxbelastning på bultarna

Min andra tanke är: När jag ska ut och köra bana med klistriga r-däck, då ger ju en låsning en högre maxbelastning på bultarna....


Hoppas nu att någon förstår hur jag menar och kan komma med lite idéer!!


Se bilder nedan:






_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Tar skruvarna upp vridningen är väl konstruktionen feldimensionerad? Det är väl friktionen mellan adaptern och axeln/spindeln/? som ska ta upp den. Om någon kan uppskatta ett rimligt friktionstal och vi har en skiss då anläggningsytorna så är det ju lätt att aproximera (eller räkna exakt om någon orkar det )

och då även om skruvarna klarar det åtdragningsmoment som krävs.

Fast det kanske inte var något av detta som det var du funderade på?

MVH

_________________
David Ålind
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250


Trådstartare
Hej!

Kul att någon är vaken! thumbs up

oj, visst är det friktion i förbandet, precis som original, men det känns ändå som att skruvarna blir skjuvande belastade? ...eller är jag trött...

Ska tänka tills i morgon! God natt!



/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Yaskin skrev:
Hej!

Kul att någon är vaken! thumbs up

oj, visst är det friktion i förbandet, precis som original, men det känns ändå som att skruvarna blir skjuvande belastade? ...eller är jag trött...

Ska tänka tills i morgon! God natt!



/ Andreas

Svintrött jag med Blir de skjuvade så är min uppfattning som sagt att det är feldimensionerat, sen att det inträffar ändå för att man inte orkar dra fast dem med momentnyckel är en annan sak.

Gonatt!

_________________
David Ålind
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250


Trådstartare
ingen annan som har åsikter i ämnet... Bultförbandet höll ju med trumbroms...


_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Skjuvning låter ju inte så bra.

Känns som om det är lite dåligt med anläggningsyta --> mera åtdragningsmoment.

Då blir ju som redan nämnts frågan om bultarna klarar detta...

Finns det då plats att kanske borra och gänga lite större hål?

Tror detta kommer lösa sig, bara ngn kan ta lite mått och räkna lite...
Frågan är bara vem denna "Nånn Annan" är...i vårat team har han fått sparken.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
bromsadapter dimensionering..?
874 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande