| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förgasarmotor vs Insprutningsmotor???
|
2546 besök totalt |
|
Här kommer en allmän fråga... Varför väljer endel motortrimmare att byta ut deras insprutningssystem mot förgasare? Va är fördelarna o nackdelarna med förgasare och insprutningsmotorer när man trimmar bilar och inte bryr sig speciellt om bränsleekonomin? Jag har juh mina gissningar om att förgasarmotorer inte ställer till de så mycke jämfört med elektroniska insprutningssystem när man ska höja effekten., men vill gärna ha hard facts
Håller på o bygger ett lättviktsbygge med en suzuki swift 1300cc motor i (g13b) o känner att jag vill ha bättre koll på just förgasarsidan. Tacksam för svar! _________________ Jimmy Östman |
||
|
en förgasare är alltid en kompromiss, och har i mitt tycke inga fördelar nufötiden.
ett insprut (förutsatt att det är ett eftermarknadssystem, inget orginalmonterat, även om det finns undantag) är alltid lättare att justera in korrekt, man får precis rätt bränsleblandning vid precis rätt tillfälle. |
||
|
Mest gammal vana, i de flesta fall, skulle jag säga. Har man skruvat Webrar i 30 år fortsätter man gärna med det när det funkar...
I vissa fall är det också enklare med förgasarmotor - enklare soppasystem i gamla bilar, lägre soppatryck, mindre el. Några hävdar att förgasare är billigare men det är inte alltid riktigt sant. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Förgasare är ofta mycket "bang for the buck"!
Ett par weber 45or med insug, elpump och tryckregulator finns att finna för ca 2500 spänn och uppåt. Då har du grejor som på de flesta motorer räcker till att leverera soppa för gott och väl 200 sughästar och de separata spjällen får du på köpet. Dessutom är det oftast bolt-on och strular trots allt ganska sällan om grejorna är friska och rätt injusterade. Alternativet att köpa ett eftermarknadssprut, separata spjäll, alla givare, spridare, regulatorer och kontakter samt bygga el är oftast bra mycket dyrare och jobbigare i mina ögon.. Dessutom verkar det vara bra mycket dyrare att få injusterat ett sprut än förgasare?
_________________ Rikard Ahlin |
||
Håller med om att det är en rent ekonomisk fråga. Sen är det inget större fel på ett gäng Mikuniförgasare heller, om man jämför med gamla dellorto eller weber
_________________ Daniel Steiner |
||
|
Vissa reglementen, t ex i Roadsport, ger lättnader för förgasarbilar gentemot bilar med insprutning.
|
||
Håller också med! Rent ekonomiskt är det ett good-enough-alternativ till separata spjällhus och är i regel både betydligt billigare och ger relativt likartade prestanda... _________________
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2546 besök totalt |