Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kopplingsgrejor i Sverige?
1 besök senaste veckan (1613 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Vart vänder man sig om man behöver delar till koppling (och helst alu-svänghjul och annat som kan tänkas passa) för att få ihop motor och låda av olika märken?

Har kollat runt lite, och SPEC verkar prisvärda och har precis vad jag söker - men vem säljer de grejorna till vettiga priser i Sverige? Vad ska man annars kolla på? (Behövs inga rena racinggrejor, men det är bra om det går att klämma dit en lite tåligare lamell om det skulle visa sig behövas.)

Det är f ö en Ford Duratec V6 2.5 och en Honda S2000-låda jag ska ha ihop. Grejorna är i samma storleksordning, så med lite tur kan det gå att använda svänghjul och tryckplatta för V6:an ihop med lamell och urtrampningslager för S2000. Adapterplatta och eget stödlager blir det naturligtvis, men kan man slippa tillverka eget svänghjul och sådant är det en fördel.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Ingen som har några förslag?

Jag får ringa runt lite imorrn. De flesta hemsidor jag hittar håller otroligt låg standard och saknar ofta vettig info, så man ska vara glad om man hittar ett telefonnummer... Skriver här om jag hittar något intressant.

Edit: Förresten; en del av rejsa-sponsorerna verkar ju ha grejor... Är det jag som är blind, eller saknas en sida med länkar till samtliga sponsorer?

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Vanligt är ju annars lamell från växellådan och tryckplatta från motorn. Förutsatt att de överensstämmer hyfsat på diameter.

och sedan smida ihop lämplig adapter så att saab's hydrauliska urtrampningslager passar.

--VVTS--
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Magnus L skrev:
Vanligt är ju annars lamell från växellådan och tryckplatta från motorn. Förutsatt att de överensstämmer hyfsat på diameter.

Det var planen från början, men nu verkar det som om S2000 (som varvar 9000) har en mindre koppling än V6:an... (215 mot 240 eller något sådant.)

Får forska vidare i det... Finns ju några företag som bygger vad som helst i princip, men redan deras standardgrejor kostar en bra slant.

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

1. Kolla upp vad det är för splines på axeln, och kolla vad för andra bilar som har samma.

2. Om du ändå skall modifiera (lätta) svänghjulet så kan du anpassa det för montage för hondas tryckplatta.

3. Ta lamellcentrum från hondan och modifiera.

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vet att PEAN börjat ta in riktiga tävlingskopplingar från Helix.

Hör med Pär, brukar tillhandahålla kvalitetsprodukter. thumbs up

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Magnus L skrev:
1. Kolla upp vad det är för splines på axeln, och kolla vad för andra bilar som har samma.

En del tillverkare och ÅF av racekopplingar har listor där det står diameter och antal splines, men frågan är om man kan lita på att det räcker att de siffrorna stämmer... Är det alltid samma "profil" på splinsen?

Citat:
2. Om du ändå skall modifiera (lätta) svänghjulet så kan du anpassa det för montage för hondas tryckplatta.

Det går knappast att lätta orginalet, eftersom det är tvådelat. Blir nog för klent utan att bli speciellt mycket lättare... (Plåtbit med krans på navet, och så bultar resten + tryckplatta på detta.) Det får bli ett nytt i aluminium; färdigt för V6:an, eller egentillverkat om inget annat funkar. (Kostnadsfråga, till stor del.)

Citat:
3. Ta lamellcentrum från hondan och modifiera.

Ja, if all else fails... Trist att behöva göra om det när det blir dags att byta, men det går ju.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Vet att PEAN börjat ta in riktiga tävlingskopplingar från Helix.

Hör med Pär, brukar tillhandahålla kvalitetsprodukter. thumbs up

Jo, jag hittade dit igår, och skrev ett mail.

Verkar dock som om det hela kommer att kosta en bra slant... (Å andra sidan kostar orginalgrejorna inte så värst mycket mindre. 6000:- för ett standardsvänghjul t ex!)

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Magnus L skrev:
och sedan smida ihop lämplig adapter så att saab's hydrauliska urtrampningslager passar.

Ford Mondeo har förresten en liknande sak som kostar under tusenlappen på Mekonomen. Den ser dessutom ut att passa in hyffsat bra i S2000-lådan. Där sitter nu en plåthylsa som är skruvad i lådan i tre öron. Mondeocylindern har också tre öron, och verkar ha ungeför samma längd som den där hylsan. Blir antagligen en platta i lämplig tjocklek där, och sedan är den biten avklarad, ungefär.

Som en jämförelse så går Hondas arm, cylinder och lager på närmare 3000:- - och så kanske jag får motorn några cm längre fram om jag ska få plats med de grejorna dessutom! >

Svårt val...

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Update: Helix-koppling blir nog inte så vansinnigt dyrt ändå! En specialbeställd racekoppling skulle tydligen inte kosta mycket mer än hopplockade serietillverkade komponenter från tillverkare jag kollat på innan (andra racegrejor; orginal är ofta dyrare!), och då är det kanske inte så mycket att fundera på.

Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003

I fall du fortfarande undrar vem som säljer Spec i Sverige så kolla på Etapp Engineering

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (1613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande