Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad kan vara fel, däck väldigt nära fjädern.. se och bedöm
1064 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej på er...

Nu misstänker jag att det kan ha gått åt skogen.
Under senaste challenge så råkade jag köra ner i ett läskigt hål på tullinge som fanns utefter vägen, ett hiskeligt dunkande, råkade tom göra det 2 gånger=), Har tills nu trott att inget hände...
Det började med att det lät lite när jag efter det körde med gatdäcken, ungefär som om något tog emot lite lätt.

När jag idag skulle på med r-sulorna så upptäckte jag att däcken har snuddat emot fjädern, konstigt tycker jag och monterar fast skiten. Kör runt med r-däcken och ljudet är borta.
Men jag kollar för säkerhets skull och det är äckligt nära fjädern, men bara på höger sida, trots att den tom har någåt mindre camber än andra hjulet...inte alls särskilt kul.... Och nu ska jag iväg på slalom imorn, tycker ni ja ska avstå från att köra eller e det bara att köra för att sedan försöka utvärdera...

obs. det är inte säkert att det var hålet som orsakade ljudet, körde aldrig gatdkäck + negativ camberändring innan den slalomturen.

va säger ni ?, kan det kanske vara något annat som gör sådan "stor" avståndskillnad ?

höger:

vänster:

/mvh Cédric Nyberg

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tar det inte emot så är det gott om plats.

Jag skulle mäta upp hjulvinklarna. Är det lika så åk.

Konstigt att du fått mindre negativ camber om däckets ovankant är närmre fjädern...
Det borde betyda att länkarmen är krokig eller att en bussning givit med sig i nederkant...eller ngt annat är snett.

Kolla allt sådant...men mät oxå vinklarna.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ska mäta om igen, måste bara hitta utrustningen, det var alltså så att de var mindre camber innan det hamna så nära...ska kollas upp... tråkigt å byta grejer, hoppas så lite som möjligt är snett...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

om det var mindre camber kan det troligen vara så att justerskruven mellan benet och spindeln givit sig lite.

Bara att justera om...eller lägga lika mkt på andra sidan så det styr lite.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Nästan sådär nära hade jag till fjädern när vinterhjulen satt på min Nissan. Det var lite fel offset på fälgarna så därför hamnade dom så nära, men jag märkte iaf aldrig av att det tog i.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kollmät gärna från en bättre referens än fjädern också. Det är inte helt ovanligt att själva fjädern inte är perfekt cirkulär, dvs den kan vara lite sned åt nåt håll.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
1064 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande