| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa droplinks?
|
1365 besök totalt |
|
Var köpa droplinks?
För att kunna justera in min bakre krängare på 993:an ordentligt måste jag ha kortare droplinks. Jag har redan kortare än original. (dvs de som medföljer pss-9). De gamla är kanske runt 130-150mm långa, de jag har nu ca 80-100mm långa och jag mpste ner minst 20-30mm till i längd. hålen i krängare samt infästing på dämparkroppen är för m8. Vill helst inte köra med uniballs. Här kan man se hur några kör med uniballs på drolinken. Min krängare ligger alltså ÖVER undre bärarmen/toe-staget. Deras hållare på dämparen är också hemmameck
Man kan se original drop linksen som man får med ps-9 längs till vänster på denna bild. Bakdämparna är de två till vänster. Alugrejen som sticker ut längs ned är hållaren för drop-linksen EDIT: Bättre bild
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
Jag har de gamla långa droplinksen, så jag funderar på att bygga om dem. Dessutom så är det ju så att skulle hemmamecket inte hålla så får man en kraftigt understyrd bil och inte en överstyrd... Att gänga dem tilltalar mig eftersom man har lite "ångermöjligheter", bara det finns plats för en sådan mod... Droplinksen kostar 1500:-/st hos porsche så man vill ju inte behöva köpa nya.... _________________ Christian Merheim
||
Rätt tunn.... 6mm???? _________________ Christian Merheim
||
Eftersom skruvarna ute i lederna är M8 så gissar jag nog på 8mm istället(baserat på bilderna) _________________ Christian Merheim
||
|
Är stången runt 8 så skulle jag kapa och gänga.
Lagom rör tex 11x2,5 eller dylik om jag minns rätt från någon gammal tråd så använde man M6, men de gick av ibland. Då måste M8 räcka Tumme pekfinger krängare 200N/mm slag per sida 30mm---> 2*200*30 -->12000N Di för M8 är ca 6,6mm --> A=34mm2 sigma=12000/34 -->353N/mm käns lite högt men ingen panik _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag tänkte gänga stången och ta en långmutter. Jag struntar nog i vänster/högergängat och kör med högergänga rätt igenom+2st kontramutter
_________________ Christian Merheim
||
|
Annars så sitter ju liknande "droplinks" på massor av serieproducerade bilar. Mekonomen har en hel del bilder på hemsidan, så man kan ägna nån timme åt att leta kandidater...jag har för mig att Mazda 626 hade något som såg trevligt ut när jag letade senast.
Vettiga priser också, oftast. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack, var en vända på returbilen (plocka själv skrot) och kollade. hittade mest med för grova gängor. Skall kolla mekonomen. _________________ Christian Merheim
||
|
Hej
Jag har byggt min egen "dropplink" med hjälp av gängad stav och hylsöglor och uretanbussningar runt öglorna, som jag kan justera flexet med genom att dra år olika hårt. Men man kan ta "uniballs" till det också.
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa droplinks?
|
1365 besök totalt |