Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Cambermätare modell användas-på-fältet? | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (41109 totalt) |
Jag är mera ute efter något sådant här typ http://www.biltema.se/products/produ _________________ Joachim Qvarnström |
||
På SLC deltävling 1 Mantorp så pratade jag med en av Morin Racings mekar. Han hade en helt superbra grunka som gav aktuell vinkel bara man höll upp intrsumentet mot fälger så att säga.
En skiva som vreds in så det bildades en pil mot aktuell vinkel på gradskivan. Attans svårt att förklara, redigt enkel att använda. Jag skrev upp vad tillverkaren hette, men naturligtvis har jag inte kvar anteckningen. Med lite tur vet någon här vad jag menar. _________________ /Anton Lillsund |
||
Problemet är ju att placera bilskrället i våg "ute på fältet". Om det lutar en halvgrad (och gärna olika vid fram och bakaxel) så blir det inga bra värden oavsett mätgrunka (om den mäter relativt lod/våg).
|
||
Sant. På Mantorp användes den betongplatta som finns längst upp i bandepån. Den ska väl vara helt plan om jag förstått det hela rätt. _________________ /Anton Lillsund |
||
Precis! Har man det så är det ju busenkelt att mäta noga på bara några sekunder med ett vattenpass och en linjal/tumstock. Det är värre med toe .. |
||
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Lite allmänt vinkelmätningssnack:
http://www.drivewerks.com/tech/911_a http://www.pelicanparts.com/techarti _________________ Magnus Thomé |
||
Bygg en enkel vinkelhakemodell utifrån det här upplägget:
http://www.racerpartswholesale.com/a http://www.racerpartswholesale.com/p http://www.racerpartswholesale.com/a _________________ Magnus Thomé |
||
Klassiska allmäna hjulvinkelmätmetoden med gör-det-själv-snören (finns detlajerad info om upplägget i äldre trådar här på Rejsa.För toe och spårning osv
http://www.racerpartswholesale.com/s _________________ Magnus Thomé |
||
Detdär är så genialiskt i sin enkelhet att jag blir tårögd! Mer sånna lösningar! |
||
och hur omvandlar man mm till grader-på svenska för oss som sket i "fyraårigteknisk utbildning"?
(Sa han som skolkade från skolan för att jobba ihop pengar till snöskoter Ung-och dum personifierad ) _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
om vi säger att vi mäter skilnaden på en längd på 300mm
vinkal=180/300/3,14*skilnaden
_________________ Johan Sjölinder |
||
oooohhhhh...., tjena-vad gick du för kurs?
Tusen tack, från mig och alla andra som inte kan räkna Nu ska jag bara klistra in den där formeln i word med stora bokstäver, skriva ut den på papper och sätta upp den på väggen i hallen...ehhhh-garageväggen menar jag _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Nu skall väll det tilläggas att det jag kladde ner bara gäller för små vinkar, säg upp till 5grd.
Över 5grd får man ta till tanent e sinus e cosinus. citat: oooohhhhh...., tjena-vad gick du för kurs? typ 4-årigt tekinskt pluss lite till. ps tror även man lär sig sin, tan mm i högstadiget. Någon som var där får svara _________________ Johan Sjölinder |
||
På vissa skolor lär man sig det(på min tid var det i varje fall så). Annars ingår det i "Matte A" på gymnasiet.
Ett tips om man glömt hur man räknar är att avnända det allsmäktiga Google, om man inte råkar ha kvar sina gamla skolböcker. Brukar gå snabbt att hitta lämpligt material för att friska upp minnet lite. |
||
Jag har ett vanlig digitalt vattenpass för "snickare" som jag bara lägger mot hjulet så står det vad det är för camber i displayen. Visst måste bilen stå rakt. Men så hemskt noga är det faktiskt inte.
|
||
Låter ju maximalt smidigt! Man kan säkert hitta en perfekt plats på bilen att kolla med vattenpasset om bilen står rakt eller inte. Vad kan ett sånt kosta som billigast? _________________ Magnus Thomé |
||
Sparade trådar/FAQ Cambermätare modell användas-på-fältet? | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (41109 totalt) |