| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Hillman Imp. Inspiration!
|
7228 besök totalt |
|
Ibland springer man på något projekt som gör en riktigt glad och inspirerad. I helgen var jag i ett garage och såg ett projekt som förhoppningsvis kommer att komma ut på de svenska banorna om inte allt för lång tid. En Hillman Imp, eller en "Fattigmans 911". Skillnaden mot 911:an är bara att det motorn i en Imp väger ca. 45 kg (okej att det är lite mindre effektuttag) Enligt ägaren ska bilen vara välbalanserad trots motorplaceringen, mycket tack vara att motorns vikt är så låg. bilen i sig själv väger ca. 700 kg totalt. Bilen drivs av ett Coventry Climax-derivat i aluminium på varierande storlek. Från 875 cc upp till 1300 cc. Det finns en 1300 som går i Finland (där de är ganska vanliga) där de hämtar ur 145 hk tack vara höga varv och MC-förgasare.
Jag hoppas att vi får se en likande kärra i 1000cc-cupen här i Sverige. Här finns info för de som blivit lika inspirerade som mig http://www.imps4ever.info/racing/ind
Bilder på bilen och en systerbil som håller på och fixas här i Sverige.
_________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
|
Kan det vara Mats Warg som rustar för comeback?
I så fall får vi andra det svettigt. Mats kan Imparna bättre än någon annan! Uffe Lindhusen har också några goa Impar på lager, hoppas även han kommer ut i 1000cc Cupen. I Finland har jag rejsat mot dem på Ahvenisto. Det går att slå dem på hemmaplan med en Saab, men det är inte lätt! Mer Imp i senaste Classic Motor, på deras hemsida finns ett gäng bilder på några avMats Wargs Impar tagna 1978 av, gissa vem?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Verkligen Kul
Ja då får man se upp helt klart! Skoj eftersom vi i 1000cc Cupen har flera gamla racingrävar med mycket rutin. Benke Pettersson, Arne Allard, Nils-olov Jonsson och Per Hågeman stod man själv och beundrade i deras framfart på banonrna mitten 70-tal. Numera får man själv rejsa mot dem i 1000 cc Cupen! Mats tillhörde dessutom också det trevliga SSK-gäng från Falun som inspirerade mig att byta från rally till racing. verkligen kul med hans comeback! Jodå visst åkte Mats en gul Davarian IMP på 80-talet! Själv minns jag bäst hans ljusblå rör-rams Imp á'la John Maquire. tänk när självaste Jurg Bächi med värsting rörrams Mantan (den går fortfarande i Super Saloon) fick däng på Anderstorp av den lilla Impen. Snacka om David mot Goliath! halvt OT: Ett tips för de som gillar gammelbilsracing, är att komma till Gelleråsen och Velodromloppet den 18-19 Juni. Bl.a. är dom hela 21 bilar i heatet! upp till 1150cc där 1000cc cupen kör. (Detta trots att vi är 4-5 stycken som står över i år) Troligen en av Sveriges mest växande racingklasser just nu!? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
hmm, rätt tuffa dom där, var ett reportage i den engelska tidningen "track and race cars" för nån månad sedan.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Mats Wargs Davrian Mk8. Motor Hilman Imp 1000cc
http://www.modsport.scorpionshops.com/historia_bild_mantorp_1985_2.htm Så här ser bilen ut i dag. http://www.modsport.scorpionshops.com/forare_niclas_rydh.htm _________________ /Greger Ohlsson |
||||
|
otroligt läcker!
Hur många skulle gissa att den bilen har under 1000 cc. Ganska friskt att krama 130 hk ur denna volym dessutom. Det vore ju fantastiskt kul att få se denna på bana igen. Några planer som du känner till? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
Bilar ska inte stå på museum, de ska köras!
||||
Det säger jag också men Niclas verkar tycka annorlunda
Han har ju iofs pratat om att sälja den.. Släng upp en slant så vi får se den på Sportvagnsmeeting på Knutan!
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Det är härligt med dessa gammla bilar med sina små motorer som går som ett skott... såg och fotade denna körandes igår... ett härligt ljud
|
||||
|
Kul
Anders Weglins Saab Sport. skoj att den luftas lite. Det är tillsammans med den röda i min avatar en av de tidigaste Saabarna i historic racing. Den har t.ö.m. plockat pallplatser i Historic EM, bl.a. när undertecknad var inbjuden av anders som 2.e förare. Kanske Anders tänker sig ut i 1000cc Cupen igen? Det är ju några år sedan den rejsades. Håller tummarna för en comeback för honom
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vaknade i morse med en fruktansvärd huvudvärk efter ett besök på Midlanda Motorpark.
i går kväll, vet inte vad huvudvärken beror på. kann det ha med hornen att göra ?? Att rekomendera onsdagar med Krantz Mittsverigebanan för den som vill prova på bankörning |
||||
|
Kul att se dig här på forumet Anders!
Hoppas vi får se dig snart i 1000cc cupen när SSK-racen inte kolliderar! Appropå de läckra Imp-arna, så ringde en annan Imp-ägare idag och berättade att det blir comeback till nästa säsong, med lite flax redan till årets final. Så Mats Warg kanske t.o.m, får en märkesbroder. Den vit/orange hade jag förmånen att rejsa emot på Ahvenisto för 2-3 år sedan. Gick som Saaben ungefär. Klådde honom ett heat och fick pisk i det andra. Close racing var klart kul mot Impen på den banan. Saaben tappade genom vänster-höger-vänster-höger kombinationen under bron där det både svänger och stiger kraftigt. Motvilligt ska erkännas att bakmotor (och diffbroms?) var en fördel just där. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Har inte skrivit här på forumet innan, men kan ej låte bli när ni pratar Hillmann imp. Det är nämligen så att min kära far körde historisk racing här i sverige med både Imp och Davrian mk4 under mitten av 90-talet. Har för mig att impen som han köpte hade gått som rallycrossbil innan han ställde om den till racing, kommer iaf ihåg dessa halvmeterslågor som den spottade ut när han släppte på gasen. Davrian var ju strået vassare, illgul med 10 tum breda slicks i bak, 140 hk ur 1300cc (om jag kommer ihåg rätt). Gick iaf som F*N. Han hade samma vartider som corvetter med 400hk med den lilla jäkeln. Såldes senare till nån rik snubbe som skulle starta ett bilmuseum. Ett par år efter detta bil farsan kontaktad av en kille som säger att han har köpt Davrian, han och jag åker dit och kikar på den ( ca 2 veckor sedan ), nu står den i en loge och används inte alls. Kommer troligen att förfalla. Tråkigt som fan.
P.S Sök på "davrian balkefors" så får ni upp en bild på den D.S _________________ Mattias Balkefors |
||||
|
Bumpar en gammal tråd med en video på en rörrams-imp som går rätt bra...
http://www.brayspeed.co.uk/206.htm _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
1040cc kärlek i aluminium! Så ska en bil låta.
||||
![]() |
Bilder o videos
|
7228 besök totalt |