| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
multi oljetemp/oljetrycksgivare ??
|
1 besök senaste veckan (6666 totalt) |
|
om topicen säger.. finns det kombinerad oljetemp/tryck givare eller måste man köra med separata i ex: ett T-kors och om jag vill ha kvar orginalvarningslampan som varnar när oljetrycket försvinner + temp i siffror + tryck i siffror måste jag då ha 3 separata givare..... eller går det att ordna i samma sensor ?? :blink: Hmm.. de blir ju 3 i 1... det går ju inte.. :prop: temp tryck varningstryckslampa
_________________ MackeMaehlum |
||
|
det finns ju tydligen sådanhära "våffla" att köpa och det underlättar ju då jag använder orginalgivare för lampan, och de 2 utgångarna på "våfflan" för temp å tryck...
men det hade givetvis varit mycket smidigare om det fanns en mulitgivare som klarade allt..
||
|
Temp och tryck finns nog inte kombinerat, men VDo har tryckgivare med utgång till både mätare och varningslampa. Kör själv så för då klarar man sig med två givare.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Min plugg sitter på sidan av tråget men jag har dubbla uttag i filterhuset så givarna sitter där. Tempgivaren ser inte ut som en tryckgivare utan den sticker knappt utanför mutterstycket.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
SPA Design, visserligen inte kombinerade temp och tryckgivare men man slipper massa extra mätarehus eftersom det är två i en.
|
||
Aha, min plugg sitter mitt under... typ lägsta delen på bilen förutom de längsgående ramsnokarna som är 3mm lägre eller nåt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
En oljetempgivare kan så som jag förstått det monteras på två olika sätt. Antingen där oljan flödar eller i tråget. Det går inte att mäta oljetempen med ett T-stycke från oljetrycksgivaren eftersom det inte blir nåt flöde där.
Jag tycker att bästa stället att mäta oljetempen är i tråget. Där är det inget tryck och givaren hindrar inte flödet. Om anslutningen läcker lite så är det inte hela världen. Det går säkert bra att ha tempgivaren i oljestickan men kolla hur djupt givaren ligger i oljan så den inte hänger i luften när du svänger på bana. _________________ Sten Isaksson |
||
|
tackar för alla svar..
min bottenplugg sitter på sidan så det hade iof fungerat.. men jag var inne på KylarJonsson här i Göteborg för att kolla vad dom hade.. Dom hade dock bara för oljekyl med termostat men dom sa att det finns våfflor som är gjorda för att mäta temp å tryck så nu letar jag med ljus å lyckta..
||
JAg borra och gänga upp min plugg så fick tempgivaren plats där i..
|
||
|
Hmm.. nu har jag tänkt lite... ( hmm kanske därför det luktar bränd kork måntro ?? )
jag har hört att det skall finnas kombinerade sensorer som ger både tryck och varnar vid för lågt tryck... någon som vet vart man kan få tag i sådanna ??? ( om det stämmer att det finns vill säga.. ) För tanken var först att köpa en "våffla" att sätta mellan oljefilter och motor och ta temp samt tryck därifrån men.... då det redan sitter en oljekylsvåffla orginal på motorn så kommer ju iaf inte tempen att stämma.. det blir ju Block, oljekyl, sedan oljetemp vilket givetvis kommer ge fel mätvärden..
Frågan är om trycket också blir missvisande ?? vad tror ni ??? annars om det finns multi tryck/lågt-tryck-varnings sensor så kan jag lösa det utan "våffla".. jag sätter isf tryck/varning i orginalplatsen för oljetryckssensorn och kör helt enkelt tempen i oljepluggen som några av er tippsade om...
kort å konkret.... vet någon var jag kan hitta multitryck/varnings sensorer ??? :shifty2: _________________ MackeMaehlum |
||
|
ny info...
fick ett infall å ringde polaren som jobbar med båtar och bara använder VDo ( jag hade missat niklas info om VDo längre upp.. ), och han hade tydligen flera liggandes så det vara bara att komma å hämta..
men han undrade om VDo-sensorn och mina mätare pratade samma "språk" ... alltså att mätarna visade rätt när de var kopplade till VDo-sensorn.... hur vet jag detta ??? ( utom att behöva köpa mätarna å prova ... ) de mätare jag funderat på är http://www.greengauges.com eller ändå hellre dessa http://www.caigauge.com/White_Dial_I innan jag glömmer det... Niklas...
||
|
VDo oljetryck är mellan 10-180ohm (om jag inte minns fel). Varningsljuset sluter vid lågt tryck (max 5W har jag för mig på varningslampan). Det är ju bara kolla specifikationerna på de du tänkte använda.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Nu har du ju redan fått tag på en sådan, men annars så sitter de original på tex. Opel Kadett GSi och är av VDo's fabrikat. _________________ Johan H |
||
Kolla bara att mätaren har intervallet 0-10 BAR så ska det fungera. 0,7 är en ganska tidig varning, kolla så att oljepumpen ligger över det på tomgång med varm olja. Min givare varnar vid 0,5 mot 0,3 original och pumpen i standard motorn ger bara ca 1 på tomgång med varm olja, har man då på AC så varvet doppar lite så brukar lampan blinka till ibland. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
ja de står 0-10 BAR på så jag hoppas att det stämmer..
ang när den varnar, så är det inte bättre med lite för tidigt ?? jag har för mig att jag läst att när de flesta brukar varna är det så sent att motorn redan e körd... eller går det att "sänka" med någon form av motstånd eller liknande ?? ( elektronik e inte min pryl..) som vanligt så e de till rejsa.nu ...
||
|
Nä det är ju bara bra om den varnar lite tidigare, bara inte lampan lyser hela tiden när oljan har blivit varm.
||
Var hittar man en sån som skulle kunna passa till en golf eller kan det vara så bra att en vanlig oljetempgivare passar? Nää det skulle vara för lätt! _________________ Niklas Lövgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (6666 totalt) |