Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
multi oljetemp/oljetrycksgivare ??
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6666 totalt)
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

om topicen säger.. finns det kombinerad oljetemp/tryck givare eller måste man köra med separata i ex: ett T-kors

och om jag vill ha kvar orginalvarningslampan som varnar när oljetrycket försvinner + temp i siffror + tryck i siffror måste jag då ha 3 separata givare.....
eller går det att ordna i samma sensor ?? :blink:

Hmm.. de blir ju 3 i 1... det går ju inte.. :prop:

temp
tryck
varningstryckslampa

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
det finns ju tydligen sådanhära "våffla" att köpa och det underlättar ju då jag använder orginalgivare för lampan, och de 2 utgångarna på "våfflan" för temp å tryck...

men det hade givetvis varit mycket smidigare om det fanns en mulitgivare som klarade allt..

Kalix
Här sen Nov 2002

Temp och tryck finns nog inte kombinerat, men VDo har tryckgivare med utgång till både mätare och varningslampa. Kör själv så för då klarar man sig med två givare.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oljetempgivaren på min bil är monterad i oljestickan
Kanske är ett alternativ om du vill spara på dina hål i blocket?

Kalix
Här sen Nov 2002

Tempgivaren kan även monteras istället för oljeplugg.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur mycket markfrigång har du egentligen?
Hur funkar det med magneten man gärna har i bottenpluggen?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Min plugg sitter på sidan av tråget men jag har dubbla uttag i filterhuset så givarna sitter där. Tempgivaren ser inte ut som en tryckgivare utan den sticker knappt utanför mutterstycket.

Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

SPA Design, visserligen inte kombinerade temp och tryckgivare men man slipper massa extra mätarehus eftersom det är två i en.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
Min plugg sitter på sidan av tråget men jag har dubbla uttag i filterhuset så givarna sitter där. Tempgivaren ser inte ut som en tryckgivare utan den sticker knappt utanför mutterstycket.

Aha, min plugg sitter mitt under... typ lägsta delen på bilen förutom de längsgående ramsnokarna som är 3mm lägre eller nåt.

BMW 330i -05
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

En oljetempgivare kan så som jag förstått det monteras på två olika sätt. Antingen där oljan flödar eller i tråget. Det går inte att mäta oljetempen med ett T-stycke från oljetrycksgivaren eftersom det inte blir nåt flöde där.

Jag tycker att bästa stället att mäta oljetempen är i tråget. Där är det inget tryck och givaren hindrar inte flödet. Om anslutningen läcker lite så är det inte hela världen. Det går säkert bra att ha tempgivaren i oljestickan men kolla hur djupt givaren ligger i oljan så den inte hänger i luften när du svänger på bana.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
tackar för alla svar..

min bottenplugg sitter på sidan så det hade iof fungerat..

men jag var inne på KylarJonsson här i Göteborg för att kolla vad dom hade.. Dom hade dock bara för oljekyl med termostat men dom sa att det finns våfflor som är gjorda för att mäta temp å tryck så nu letar jag med ljus å lyckta..

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Niklas Sandström skrev:

JAg borra och gänga upp min plugg så fick tempgivaren plats där i..

Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Hmm.. nu har jag tänkt lite... ( hmm kanske därför det luktar bränd kork måntro ?? )

jag har hört att det skall finnas kombinerade sensorer som ger både tryck och varnar vid för lågt tryck...
någon som vet vart man kan få tag i sådanna ??? ( om det stämmer att det finns vill säga.. )

För tanken var först att köpa en "våffla" att sätta mellan oljefilter och motor och ta temp samt tryck därifrån men....
då det redan sitter en oljekylsvåffla orginal på motorn så kommer ju iaf inte tempen att stämma..
det blir ju Block, oljekyl, sedan oljetemp vilket givetvis kommer ge fel mätvärden..
Frågan är om trycket också blir missvisande ?? vad tror ni ???

annars om det finns multi tryck/lågt-tryck-varnings sensor så kan jag lösa det utan "våffla"..

jag sätter isf tryck/varning i orginalplatsen för oljetryckssensorn och kör helt enkelt tempen i oljepluggen som några av er tippsade om...

kort å konkret.... vet någon var jag kan hitta multitryck/varnings sensorer ??? :shifty2:

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
ny info...

fick ett infall å ringde polaren som jobbar med båtar och bara använder VDo ( jag hade missat niklas info om VDo längre upp.. ), och han hade tydligen flera liggandes så det vara bara att komma å hämta..

men han undrade om VDo-sensorn och mina mätare pratade samma "språk" ... alltså att mätarna visade rätt när de var kopplade till VDo-sensorn....

hur vet jag detta ??? ( utom att behöva köpa mätarna å prova ... )
de mätare jag funderat på är http://www.greengauges.com eller ändå hellre dessa http://www.caigauge.com/White_Dial_Instruments.htm då jag tycker det är lättare att avläsa mätarna när nålen sitter mitt i mätaren istället för i nederkant....

innan jag glömmer det... Niklas...

Stockholm
Här sen Dec 2002

VDo oljetryck är mellan 10-180ohm (om jag inte minns fel). Varningsljuset sluter vid lågt tryck (max 5W har jag för mig på varningslampan). Det är ju bara kolla specifikationerna på de du tänkte använda.

Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Acke skrev:
jag har hört att det skall finnas kombinerade sensorer som ger både tryck och varnar vid för lågt tryck...
någon som vet vart man kan få tag i sådanna ??? ( om det stämmer att det finns vill säga.. )

Nu har du ju redan fått tag på en sådan, men annars så sitter de original på tex. Opel Kadett GSi och är av VDo's fabrikat.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
hämtade 1 för en timme sedan.. maringrön..

mäter 0-10 BAR och skall varna vid 0.7 bar +1 0.15

varningen vid 0.7 borde väll bli bra eller ???

Kalix
Här sen Nov 2002

Acke skrev:
hämtade 1 för en timme sedan.. maringrön..

mäter 0-10 BAR och skall varna vid 0.7 bar +1 0.15

varningen vid 0.7 borde väll bli bra eller ???

Kolla bara att mätaren har intervallet 0-10 BAR så ska det fungera. 0,7 är en ganska tidig varning, kolla så att oljepumpen ligger över det på tomgång med varm olja. Min givare varnar vid 0,5 mot 0,3 original och pumpen i standard motorn ger bara ca 1 på tomgång med varm olja, har man då på AC så varvet doppar lite så brukar lampan blinka till ibland.

Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
ja de står 0-10 BAR på så jag hoppas att det stämmer..

ang när den varnar, så är det inte bättre med lite för tidigt ??
jag har för mig att jag läst att när de flesta brukar varna är det så sent att motorn redan e körd...

eller går det att "sänka" med någon form av motstånd eller liknande ?? ( elektronik e inte min pryl..)

som vanligt så e de till rejsa.nu ...

Kalix
Här sen Nov 2002

Nä det är ju bara bra om den varnar lite tidigare, bara inte lampan lyser hela tiden när oljan har blivit varm.

Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Niklas Sandström skrev:

Var hittar man en sån som skulle kunna passa till en golf eller kan det vara så bra att en
vanlig oljetempgivare passar? Nää det skulle vara för lätt!

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6666 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande