| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på liten kylare.
|
3 besök senaste veckan (2241 totalt) |
|
Tips på liten kylare.
Skulle tro att jag behöver mer kylning än vad jag har i nuläget och skulle vilja ha tips på någon riktigt liten och smidig kylare att koppla i serie med den ordinarie. Någon som vet om det finns någon pyttekylare som fortfarande har rätt kralliga anslutningar? Har kollat på hojkylare men de anslutningarna är bara 25mm att jämföra mot de ca 40mm som de vanliga vattenslangarna har... Skulle det funka att ta en intercooler och använda som vattenkylare? De har betydligt grövre anslutningar och dessutom så har jag en liggande i lämpligt mått. Någonting man ska tänka på isf? _________________ Jonas Edling |
||
|
Re: Tips på liten kylare.
Mja... Kan man förutsätta att en IC är fullständigt tät på luftsidan? (Ytterst små läckor lär ju inte vara någon katastrof så länge det är luft på båda sidor.) Godstjockleken (väldigt klen, gissar jag) kanske inte är den bästa ihop med vätska och risk för korrosion. Sedan misstänker jag att en värmeväxlare för luft/luft inte blir speciellt effektiv för luft/vatten, men nu är ju inte jag någon expert på termodynamik... I brist på annat; dubbla MC-kyl i parallell? Då får du ju nästan samma area på rören, samt lite extra flexibilitet (och arbete ) i placering och montering.
Edit: På tal om termodynamik: http://www.holon.se/folke/kurs/thermodynamics/christian_right_lobbies.shtml
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Glöm bara inte att tillse att den kyl du kopplar i serie med huvudkylen int har mer flödesmotstånd, blir så tråkigt då..
Dvs du kan ha rejält svårt att hitta en liten kyl som går att seriekoppla även om slanganslutningen ser ut att passa så behöver inte kärnan ha samma flödesmotstånd utan kan vara gjord för helt andra flödeshastigheter. edit: förtydligande ang slanganslutningar och flödesmotstånd _________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Dagens tips!
http://www.kylarjonson.se/ Kolla på Volkswagen polo, dom har små och fina kylare. 58696 blir det till min bil. Men har du 40mm slanganslutning? tror jag har 32-34mm på dom flesta kylarna i garaget... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på liten kylare.
|
3 besök senaste veckan (2241 totalt) |