Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2971 besök totalt |
Biltestarnas hastighet i "chikanen" på Gotland R
När jag läste testet i Automobil nr5 för ett tag sedan reagerade jag på att den angivna hastigheten i chikanen verkade lite pessimistisk... ![]() Corvetten hade 109km/h i ingången till chikanen, och Porschen 118km/h. Min egen erfarenhet, när jag jämför med ShoppingClion, är att det borde gå fortare än så för såpass kompetenta vagnar. Därför var det extra intressant att jämföra med testet i nya AMS nr12 där man kör ett gäng "GTI"-bilar på GR. Där stämmer hastigheterna bättre tycker jag. Man anger visserligen hastigheten "mitt i" chikanen. De små "GTI"-bilarna har mellan 113km/h och 128km/h vilket jag tycker stämmer bättre med min egna erfarenheter. om man kikar i Automobils hastighetsloggningsdiagram ser man att det går en aning fortare mitt i chikanen, där AMS mätt, men ändå jämförelsevis sakta. Hur kan det komma sig att det är sådan skillnad? Varvtiderna för GTI-bilarna i AMS verkar (mellan tummen och pekfingret) stämma bra med vad jag presterade med Clion. Förövrigt kul med så detaljerade tester. ![]() Kul att de kör på en plats som man själv kan relatera till. ![]() Edit: Spelli'n... |
||||||||
|
||||||||
![]() |
||||||||
Körde CTR:en med R-däck alltså? Är inte Bridgestone Potenza RE 040 r-däck?
1.43.1 på CTR:en. Det är ju bara 5-6sekunder efter C6 och 997... ![]() Min 306 Gti klockades iofs också till 1.43 utan r-däck och 170bänkade hästar och konidämpare _________________ Rachid Rachid |
||||||||
Nja... Är nog att betrakta som high performance "gatdäck" Fast rätt greppiga och med mjukt gummi, och med lågt UTQG treadwear index för att vara s.k. gatdäck. Original bl.a. på CTR och Opel Speedster(?) tror jag. Märk att Citroen C2 noterades för hög sidoacceleration. Den rullar på Michelin Exalto 2 Sport (eller vad de heter). De däcken är också greppiga för att vara "gatdäck". (Sitter bl.a. Originalmonterade på CliOSport Cup/Ragnotti.) Vem bestämmer förresten vad som är R-däck? ![]() ![]() |
||||||||
Undrar om bilana finjusterats av leverantören för ändamålet eller om de plockat vilken som helst ur en bilhall. Vi vet ju vad justerade hjulvinklar kan göra (även inom tillverkarnas toleranser).
![]() Men om nån har extremt banorienterad setup lär det märkas i nästa nummer när de testar "vardagskvalitéer". |
||||||||
CTRen är en helt vanlig bil som den kommer från fabriken. Dessutom går det inte att ställa mer än toe fram och bak. RE040 är enligt mig inte på något sätt jämförbara med de bästa gatdäcken (S02/03 tex.). _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
Det är väl inte så konstigt att Hondan till hör de snabbaste... eller?
![]() Nu har jag väl inte någon järnkoll på däck, men visst är RE040 rätt greppigt för att vara ett standardmonterat däck på en vanlig brukshonda. ![]() Däcksidorna känns subjektiv rätt hårda när man klämmer på däcket. Treadwear Index är 140 om jag minns rätt, att jämföra med t.ex. SportContact2 som sitter bl. a. på Meganen i testet. SportContact2 tror jag ligger på 240. Dunlopdäcket på Golfen ligger på UTQG TW 280. Golfen och Meganen var några tiondelar långsammare än Hondan runt banan och det kan väl komma sig av att de är klart tyngre än CTR'en. ![]() Nu var ju ursprungsfrågan snarare varför Corvetten och Porschen i Automobils test gick så pass sakta genom chikanen jämförelsevis... Jonas Jarlmark kanske har någon adekvat synpunkt. ![]() |
||||||||
Tror att bägge testteamen loggat seriöst (svårt att kika på h-mätarn i kurvorna med en decimals upplösning ![]() ![]() |
||||||||
![]() Eller har Honda väldigt snäva toleranser som garanterar identiska prestanda och uppträdande? Samma fråga gäller ju alla de andra testbilarna, camber lär inte vara överdrivet justerbart på alla med Mc-pärsson men lite finns det ju att finjustera (som glatt skulle kunna ge en halvsekund runt GR (gissar jag)). Däcken har ju som vanligt större betydelse iofs... |
||||||||
I AMS-testet kördes enligt vad det står i reportaget bilarna av två rally-killar, Jonas Johansson och Johan Eriksson. Är det Jonas Jarlmark som kör åt Automobil? Edit: Förtydligat den rappakalja jag skrivit. |
||||||||
Där vet jag att du har fel! Min föredetta flickväns pappa heter Rune Johansson och han vet nog mkt, men någon r-däcks expert är han inte ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||||||
Misstänkte att det var så det låg till. ![]() |
||||||||
OK, känner inte Rune själv så det är bara nåt jag hört i tredjehand, men uppgiftslämnaren verkade säker på sin sak. Kan iofs vara en annan Rune, eller också är det som vanligt och någon sköter bestämmandet utan fackkunskap. Alternativt att jag har fel och det är någon annan som bestämmer över R-däcken. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2971 besök totalt |