Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
banåka med bil av årsmodell 1985 eller äldre 17/7
1972 besök totalt
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Vet inte om det här egentligen är så intressant för någon på rejsa.nu, men på förmiddagen den 17:e juli får förare av bilar som är 20 år eller äldre köra så mycket de vill under 90 minuter för 35 euro. Billigt om man nu inte har årskort. Dessutom så tillåter man bilar med "07-nummer" (som annars är bannlysta på ringen) vilket måste vara toppen för en och annan tysk som annars inte släpps ut på banan.

Det är alltså årsmodell 1985 eller äldre som gäller (inga racebilar).

För info och föranmälan (behövs inte) ring: +492691 931485

_________________
Anders Dauner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



det där hade varit roligt!

Brukar det ske årligen, eller är detta unikt för i år?

varför får bilar med 07nummer inte köra?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
det där hade varit roligt!

Brukar det ske årligen, eller är detta unikt för i år?

varför får bilar med 07nummer inte köra?


Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Tror att det är MSC Adenau som arrangerar det hela. Låter lite som en något kort track day. Iom att det är fast pris för en-och-en-halv-timme så är det inte helt omöjligt att det fulla varv som gäller (om man vill). Kul grej, och jag kommer iaf försöka kliva upp lite tidigare den dagen för att beskåda ekipagen som ger ut.

07-nummer är tyskarnas variant på våra gröna handlarskyltar. Dock är det ganska vanligt att äldre bilar framförs på dessa skyltar. Vet faktiskt inte varför, men misstänker att det är för att slippa besiktning. och av den anledningen tror (obs!, jag bara tror) jag att Nürburgring GmbH inte vill ha dessa bilar på banan då det förmodligen ställer till problem med försäkring och dyl om något händer.

_________________
Anders Dauner
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag som alltid har tyckt att det vore kul att lufta vår gamla MGB från 1968 något varv på ringen! thumbs up
Fast det är ju en jäkla transportsträcka för att köra några varv...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Som jag fattat det kan du ha flera bilar på samma försäkring om du har 07-skyltar. En del samlare/entusiaster har det så för att hålla ner kostnaderna jämfört med att försäkra alla separat. Men det förutsätter att bilarna enbart används vid vissa speciella tillfällen. Shower, till och från träffar mm.

Att gasa omkring bland avbärar-räcken kanske inte tillhör det försäkringsbolagen prioriterar...

EDIT: Vad lägger de i ordet race-bil? Är det oreggade bilar. Teoretiskt sett borde man få köra med en Roadsport-bil, eller?

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



7-11 skrev:

EDIT: Vad lägger de i ordet race-bil? Är det oreggade bilar. Teoretiskt sett borde man få köra med en Roadsport-bil, eller?

Är den gatreggad så måste du ju rimligtvis få köra med den!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Peeter skrev:
7-11 skrev:

EDIT: Vad lägger de i ordet race-bil? Är det oreggade bilar. Teoretiskt sett borde man få köra med en Roadsport-bil, eller?

Är den gatreggad så måste du ju rimligtvis få köra med den!

Japp! Så brukar det vara. Jag förmodar dock att slicks inte är ok.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
7-11 skrev:
Som jag fattat det kan du ha flera bilar på samma försäkring om du har 07-skyltar. En del samlare/entusiaster har det så för att hålla ner kostnaderna jämfört med att försäkra alla separat. Men det förutsätter att bilarna enbart används vid vissa speciella tillfällen. Shower, till och från träffar mm.

Att gasa omkring bland avbärar-räcken kanske inte tillhör det försäkringsbolagen prioriterar...


Aha. Då är jag med.

Känner till en kille som tidigare brukade (typ varje helg) ratta runt sin BMW M1, men sedan man införde 07-förbudet har han lyst med sin frånvaro. Man kan ju alltid hoppas på att han plockar fram klenoden den här dagen.

_________________
Anders Dauner
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Anders Dauner skrev:
Känner till en kille som tidigare brukade (typ varje helg) ratta runt sin BMW M1, men sedan man införde 07-förbudet har han lyst med sin frånvaro. Man kan ju alltid hoppas på att han plockar fram klenoden den här dagen.


Menar du Hans Soldeck? Jag har hört talas om honom och M1:an men tyvärr aldrig sett den in action. Han har väl ett förflutet som förare i DRM i början av 80-talet och ska tydligen ha kört MYCKET fort med M1:an. Synd att han inte kör längre...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Menar du Hans Soldeck? Jag har hört talas om honom och M1:an men tyvärr aldrig sett den in action. Han har väl ett förflutet som förare i DRM i början av 80-talet och ska tydligen ha kört MYCKET fort med M1:an. Synd att han inte kör längre...

Japp! Stämmer att han rattade turbo-capris i DRM en gång i tiden. Vet inte om han kör "MYCKET" fort med M1:an, men det går helt klart undan med det där gamla skrotet.

Jag har faktiskt åkt med honom en gång, och det som slog mig var att M1:ans stolar näst intill saknar sidostöd. Det var helt klart en upplevelse att hålla i sig i kartfacket på dörren.

_________________
Anders Dauner
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Då vet jag varför han hade koll på både bil och bana när jag fick åka med ett varv. När han frågade hur fort jag ville åka så svarade jag som en 7-åring att han skulle köra så fort han kunde, därefter lovade jag med att vänta och spy till vi hade kommit i depå igen. Det gick bra fort och jag kunde knappt hålla mig för skratt under tiden han körde; detta var ju något man bara hade kunnat drömma om, att få åka i en M1 och nu satt jag i en som kördes av en kille som verkligen kunde banan. När vi kom i depå så ursäktade han sig med att han inte hade kört så fort som han ville, bara runt 80% eftersom hans bromsar inte klarade mer än så. Bilen var för övrigt försiktigt modifierad med kolfiberstötfångare bak, lackad i bilens färg med mittlisten i synlig kolfiber och ett avgas med piporna i mitten. Den rullade på fikse fälgar och michelin pilot sport cup som han inte var belåten med av någon anledning som jag inte minns. Upplevelse var det i alla fall!



Johan på www.bimmer.se som var mitt resesällskap har tagit bilderna
Citera
Nürburgring
banåka med bil av årsmodell 1985 eller äldre 17/7
1972 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande