Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO S
1, 2   >>
5336 besök totalt
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 77


Trådstartare
Porsche 964 TURBO S

Har sett en del diskussioner om 911 här och det verkar vara 993-an som står högst i kurs hos många.
Jag är också i bilköpartankar och har av någon anledning fastnat för 964 turbo. Tycker helt enkelt att den är snyggast och man får en fin för 30-35 tusen EUR. 320 (alt 355) kan ju inte vara fel.

Jag har kört en del på ringen (911 Carrera -86) och nu till frågan, är en turboporsche väldigt svår att hantera eller är det nån som har koll på hur den uppför sig på bana? Ser jämt en massa RS och GT vagnar men har nästan aldrig sett en 964 turbo där.....

mvh,

Balazs

_________________
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



En "lättkörd" turbo bil kom med 993:an. 964 är precis som de tidigare "Heinz Ketchup" varianterna.
Jag hade tidigare en Turbo-88, vackrare bil får man leta efter men på bana hör den inte hemma.

Eller så var det skit bakom ratten....

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



RS Patrik skrev:
En "lättkörd" turbo bil kom med 993:an. 964 är precis som de tidigare "Heinz Ketchup" varianterna.
Jag hade tidigare en Turbo-88, vackrare bil får man leta efter men på bana hör den inte hemma.

Eller så var det skit bakom ratten....


Tjaa, det går att köra FORT med en turbo 911, men lätt är det inte.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 77


Trådstartare
Jahapp, jag blev inte helt mycket klokare men men, jag får väl ta ner en och prova om tillfälle ges..
Då är vi alla överens om att den är snygg i varje fall

mvh,

Balazs

_________________
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Måste säga att 964 turbo är en mycket underskattad banåkarbil.
Den är en dröm på Ringen men ketchup effekten tillsammans med utväxlingen gör att den inte är riktigt optimal på tex. Kinnekulle. Riktigt bra går det på Mantorp och Gelleråsen, har inte kört på Anderstorp men där borde den funka riktigt bra.

Det går att göra saker mot ketchup effekten till inte allt för höga kostnader (race katalysator + Elektronisk laddtryckskontroll). Man vänjer sig vid att gasa lite tidigare ut ur (i extrema fall in i ) vissa kurvor.
Kan också säga att det här "problemet" är extremt beroendeframkallande.
Bilen är tung orginal, men det går ju att ta hand om..

Med lite jobb och inte alltför mycket pengar kan man plocka ut 400-450 hästar ur bilen, jag tror jag har ca 350-370 idag. Det finns dom som plockar ut 800-1.000 hk.

Jag kör 1.18.x på Gelleråsen, tror Vincent är nere på 1.16.x tider.
Du kan läsa på min "Banåkarbil" tråd om vad jag gjort med bilen, Vincent har kommit lite längre med club racing dämpare och urplockad inredning.

om du ska använda bilen för banåkning så köp en som redan är moddad, kan iofs vara väldigt svårt att hitta till ett bra pris.

Efter 5 år med bilen har jag inga planer på att sälja den, det blir bara roligare och roligare.
Allt är väldigt överdimensionerat och det är mycket ovanligt med motorproblem.

Det här med att den är svårkörd ska man sätta i relation till vad man får tillbaka, se det som en utmaning det är ingen bil för frisörer....




Shit, nu har jag snart en hel yrkeskår efter mig

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Det där om att plocka ut 800hk ur K-Jet utrustad 3.6L motor är bara att glömma.

Egentligen är det bäst att ge sig på turbokonvertering av en 3.6L sugmotor om det är höga litereffekter man är ute efter. K-Jet utrustade motorer bottnar någonstans vid 400-450 hk. Efter det krävs det så mycket ombyggnationer att det inte är så mycket kvar av motorn.

Kechupeffekten kan man lösa genom modernare aggregat, kortare/bättre grenrör samt till viss del genom att ersäta K-Jetronic med modernare sprut.

För allt över 500hk är det dubbelpluggad 3.6L motor som gäller, om man inte är masochist och/eller har för mycket pengar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



beepbeep skrev:
Det där om att plocka ut 800hk ur K-Jet utrustad 3.6L motor är bara att glömma


Det tror jag ingen har sagt heller
Som sagt K-Jet ca 450 - 500 hk.
Sen är det EFI som gäller, väldigt populär konvertering på dom här motorerna.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Det är egentligen samma motor som på vilken 964:a som helst, fast med sämre toppar (enkelpluggade), mildare kammar (för att lira med K-Jet) och kolvar med lägre komp.

Skulle jag bygga värstingmotor så skulle jag börja från en sugis. Den har redan dubbelpluggade toppar, bra insug och EFI. Vill man ha riktigt värsting-värsting motor så är det ändå väldigt mycket som åker i soporna ändå...då kan man lika gärna börja med billigare motor (3.6L sugis).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Re: Porsche 964 TURBO S

Balazs 911 skrev:
Har sett en del diskussioner om 911 här och det verkar vara 993-an som står högst i kurs hos många.
Jag är också i bilköpartankar och har av någon anledning fastnat för 964 turbo. Tycker helt enkelt att den är snyggast och man får en fin för 30-35 tusen EUR. 320 (alt 355) kan ju inte vara fel.

Jag har kört en del på ringen (911 Carrera -86) och nu till frågan, är en turboporsche väldigt svår att hantera eller är det nån som har koll på hur den uppför sig på bana? Ser jämt en massa RS och GT vagnar men har nästan aldrig sett en 964 turbo där.....

mvh,

Balazs


As Staffan mentioned with some modifications the 964T will perform well on a race track.
I have had mine for 3 years now and I have been to 40+ track days with her improving her all along. Just to give a reference point, Staffan and I with our mono turbo ketchup machines don't feel particularly slow compared to the RS and GT cars you mention in the fastest group with the Porsche Club. So yes you can make this car work well on the track.

It's a very reliable car thumbs up , it's expensive to maintain if you don't do things yourself and it looks amazing

How would you use the car ? Mostly track or mostly street ? How much confort are you willing to sacrifice ?

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



RS Patrik skrev:
En "lättkörd" turbo bil kom med 993:an. 964 är precis som de tidigare "Heinz Ketchup" varianterna.
Jag hade tidigare en Turbo-88, vackrare bil får man leta efter men på bana hör den inte hemma.

Eller så var det skit bakom ratten....


You are absolutly right it's not the easiest car around but it's the fun part of it, very rewarding to drive fast ! My thinking is simple, let's face it I don't have a bright future in racing so instead of driving the car with the highest potential I could afford I choose the most entertaining !

otherwise I don't know about the 88 turbo but the 964 turbo certainly has the potential to do well.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 361



beepbeep skrev:
Det där om att plocka ut 800hk ur K-Jet utrustad 3.6L motor är bara att glömma.

Egentligen är det bäst att ge sig på turbokonvertering av en 3.6L sugmotor om det är höga litereffekter man är ute efter. K-Jet utrustade motorer bottnar någonstans vid 400-450 hk. Efter det krävs det så mycket ombyggnationer att det inte är så mycket kvar av motorn.

Kechupeffekten kan man lösa genom modernare aggregat, kortare/bättre grenrör samt till viss del genom att ersäta K-Jetronic med modernare sprut.

För allt över 500hk är det dubbelpluggad 3.6L motor som gäller, om man inte är masochist och/eller har för mycket pengar.


Hej,Micke svenz specialmotorer tar ur tror det var ca 620 hk med lite modifierat k-jetronic ur en 3,3 turbo,det är mycket gjort för övrigt men fortfarande orginalsprut och funkar jättebra.
/Jens

_________________
jens pettersson
Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 77


Trådstartare
tack för svaren, det blir nog en turbo.

Thanks for reply Vincent, I dont need much comfort. It should be loud and hard and rule the nurburgring
anyway it must be more value for 30-35K eur than a 993 c2..

mvh

Balazs

_________________
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Balazs 911 skrev:
tack för svaren, det blir nog en turbo.

Thanks for reply Vincent, I dont need much comfort. It should be loud and hard and rule the nurburgring
anyway it must be more value for 30-35K eur than a 993 c2..

mvh

Balazs


thumbs up
Du kommer älska bilen, totalt beroendeframkallande!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120



om du skall bygga om och trimma så skulle jag köpa en 964 Turbo. Om det är lägre driftkostnader och lika snabba varv (nästan ) runt en racebana samt mer allround för körning gatan skulle jag välja en 993á.

Kicken av en 911 turbo när den "laddar" är dock obetalbar. Är glad att jag haft en och att jag njöt av den på landets banor. Är dock som helhet mer nöjd med min 993á.

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Balazs 911 skrev:
tack för svaren, det blir nog en turbo.

Thanks for reply Vincent, I dont need much comfort. It should be loud and hard and rule the nurburgring
anyway it must be more value for 30-35K eur than a 993 c2..

mvh

Balazs


good choice now don't be put off by the slow response at low revs, you get used to it and you grow to like it + a new race cat and by pass valve dial out part of it.

Loud is the word, 95 decibel in original trim , sounds like a pissed off Dark Vader

Tell us when you get the car, we will have plenty of ideas for you. if you don't find the time to read Staffan's thread about his car (it's more a novel now ) check mine it's much shorter !

PS - You can answer in swedish it's fine !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Balazs 911

964 turbons stora fiende är vikten. På Gelleråsen körda jag lika fort i en 911 Carrera -87 som i en 964 turbo -92. Det skiljer ca 90 hk dem emellan men 964 var helt hopplös in i kurvorna pga högre vikt trots sin moderna väghållning.

Men det går ju att få en otrolig fart i dom och även att spara vikt om man vill. Jag tycker att 964 turbo är den vackraste och häftigaste gatporsche man kan skaffa för rimliga pengar. Köp! Elr köp hellre en med rasad motor och bygg en ny motor från en 3.6 liters Carrera sugmotor.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Re: Balazs 911

Qvarnis skrev:
Men det går ju att få en otrolig fart i dom och även att spara vikt om man vill. Jag tycker att 964 turbo är den vackraste och häftigaste gatporsche man kan skaffa för rimliga pengar. Köp! Elr köp hellre en med rasad motor och bygg en ny motor från en 3.6 liters Carrera sugmotor.



Jo, det har vi ju alla fått se hur lätt det är att konvertera en sugmotor till överladdad och fått det att funka


Hade det här varit får ett par år sen hade jag aldrig skrivit ovanstående, eftersom jag inte sparkar på dom som ligger-men nu funkar ju konceptet "ganska hyfsat", så då kunde jag inte låta bli

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: Balazs 911

Tobbe... skrev:
Qvarnis skrev:
Men det går ju att få en otrolig fart i dom och även att spara vikt om man vill. Jag tycker att 964 turbo är den vackraste och häftigaste gatporsche man kan skaffa för rimliga pengar. Köp! Elr köp hellre en med rasad motor och bygg en ny motor från en 3.6 liters Carrera sugmotor.



Jo, det har vi ju alla fått se hur lätt det är att konvertera en sugmotor till överladdad och fått det att funka


Hade det här varit får ett par år sen hade jag aldrig skrivit ovanstående, eftersom jag inte sparkar på dom som ligger-men nu funkar ju konceptet "ganska hyfsat", så då kunde jag inte låta bli


Han kanske inte behöver ha som mål 1000+ hk? Då är det tyvärr inte mycket som är lätt att få att fungera, speciellt inte om man tänkt sig att köra på gata, bana och strippen med samma set up.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Re: Balazs 911

Qvarnis skrev:


Han kanske inte behöver ha som mål 1000+ hk? Då är det tyvärr inte mycket som är lätt att få att fungera, speciellt inte om man tänkt sig att köra på gata, bana och strippen med samma set up.

Nä men vem är så dum att man gör så då??

Btw. såg att det var ett reportage om din bil i en tysk biltidningen. "Joachim Qvarnström - Der schwedische Speedking" eller vad det stod.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Jens Pettersson skrev:

Hej,Micke svenz specialmotorer tar ur tror det var ca 620 hk med lite modifierat k-jetronic ur en 3,3 turbo,det är mycket gjort för övrigt men fortfarande orginalsprut och funkar jättebra.
/Jens


Hej Jens!

Jag har fortfarande ett gammalt ex av Spoilernytt med reportage om Micke Svenz-trimmad 930 med K-Jet. Såvitt jag minns var effektsiffran runt 500 kusar och i recepten ingick ombyggd/gnistad K-Jet, gott om laddtryck och säckvis med pengar.

Porsche har också försökt få ut effekt med K-Jet i sina 934:or (tävlingsreglerna krävde att bilen hade kvar orginalsput) och det gick knappt. Det slutade med att dom monterade dubbla K-Jet parallelt för att få igenom tillräckligt med luft.

3.3-snurran är duktigt överskattad. Ja förstår fortfarande inte varför man drogs med K-Jet så långt. RUF hade fattat det för länge sedan och fick ur massvis med kusar ur sina EFI-utrustade motorer med snarlik hårdvara men annat insprutningsystem.

Jag håller fortfarande med Qvarnis. Ska man bygga luftkyld monstermotor så är det turbokonvertering av 3.6 sugis som gäller. Börjar man med turbo 3.3:a så får man betala genom näsan och byta ut det mesta...till slut kostar det mer än 3.6-konvertering.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 361



Hej!
Jo du har så rätt men sist jag var vid micke så hade han kommit upp i dom siffrorna(620hk)din spoilernytt är ju några år gammal och utvecklingen går framåt.
Nånting som är anmärkningsvärt är att han får ut 418hk ur en 3,2 sugmotor med förgasare .
Men men mycket pengar blir det...
Mvh Jens

_________________
jens pettersson
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 964 TURBO S
1, 2   >>
5336 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande