Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2517 besök totalt |
Körning på Kinnekulle
Hej alla Var och körde på Kinnekulle för andra gg någonsin. Det är så fruktansvärt kul så man vet inte vad man ska säga. Hur som helst. Jag körde på 1.07s. Vad står det sig emot? Mvh Sasse _________________ Magnus Uhr Kungstensvägen 19 61691 Åby 070 3747441 |
||||
1:07 är en bra tid med en som jag förmodar gatbil.
![]() De snabbaste Renault 5 bilarna i SSK har bytt förare i år ( även fått en strypbricka ) men i förra året körde dom på ca: 1:07 med sina 90 hk. Dessa bilar är banprepparerade och körs av duktiga ungdomar 15 - 18 år. ![]() _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() |
||||
jag hade **** med den blåe CR-X'n ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag körde en 9-3SS aero med 250hk och helt vanliga 18" hjul.
Det sitter även gula koni och eibachfjädrar på bilen. Även större bromsar än original. Var ganska nöjd tills jag såg filmen, rycker som en epelipisk i ratten. Får tänka på det nästa gång. http://ftp.nordictuning.com/src/movi Mvh Sasse _________________ Magnus Uhr Kungstensvägen 19 61691 Åby 070 3747441 |
||||
Hej !
Vi har kört 58s med våran gamla tävlingsbil. 1,07 är en bra tid helt klart... När man titta på filmen ser man att Herman har kört några varv på Kinnekulle i sina dagar. Han arbetar med servosystem och har Kullen som arbetsplats ibland vid utprovning av servoprestanda. Mvh Torgny Team AWR _________________ Torgny Ljungberg Visst är Saabar med TURBO fantastiska www.garaget.org/show.php?car=327 www.awr.nu |
||||
Toggan>
Ja, det är lite lurigt att hänga med. Men som sagt, jag är nöjd då jag har bara kört ca 10 varv tot på kinnekulle ![]() Nästa gång blir det slicks och under 1.05 ![]() Mvh Sasse _________________ Magnus Uhr Kungstensvägen 19 61691 Åby 070 3747441 |
||||
Kört ca 1.07 med min 306:a med konidämpare och trimkammar. Kommer att satsa på under 1.05 när jag fått på r-däck och mappat motorn. Långt ifrån en omöjlighet
![]() Kinnekulle är ju en väldigt böljande bana, så den belönar bra chassie+fäste mer än stark motor=) _________________ Rachid Rachid |
||||
Har du bur? Att köra med slicks på kullen efter 10 varv och göra det för att sätta tider är inte en bra ide i en gatbil utan full skyddsutrustning för att utrycka sig milt. SLC-fredrik kan berätta om vad armcoräckena kan göra med bilar på den banan även när de har bur ![]() Rekomenderad läsning/filmtittning: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och där gick det långsamt dessutom! _________________ ![]() |
||||
Slicks brukar väl dessutom inte tillåtas vid klubbarrangerade evenemang.
Sen kan man ju fundera på om SAAB tänkte på slicks när dom utformade oljasystemet på 9-3ss, jag gissar att det inte är så ![]() Jag är verkligen ingen Kinnekulle-expert (har kanske 20 varv i bagaget), men som det såg ut på filmen så skulle du nog tjäna på att öva lite mera. Just dessa lite väl yviga rattrörelser borde kanske övas bort för att ge ett lite bättre flyt i körningen. ![]() _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||
Hej
Jag vet att jag är tråkig nu, men borde inte man skippa all tidsjämförelse, utom när det är racing, så man slipper det här typen av problem. Att folk börjar hetsa upp sig över sina och andras tider och börjar jaga sekunder med hjälp av bättre material. Vore det inte häftigare att säga, att man kör en gammal SAAB V4 med original hjulupphängning på vanliga däck och har förbättrat sina tider med 5 sek sedan förra gången på Kullen. Som Magnus skrev, det gör ont att lära känna armcoräckena, även i lägre hastigheter. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Jag tuggar vidare som de andra, öva tills du kör jämnt med Herman med det du har nu. ![]() ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||
![]() _________________ ![]() |
||||
bra sagt Benci - jag tog bort min tid/svar _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Skall man ha tidtagning skall det vara under kontrollerade former dvs alla förare skall ha licens och erfoderlig säkerhetsutrustning. Om man tänker efter är det ju fullkomligt logiskt.... //Toggan _________________ Torgny Ljungberg Visst är Saabar med TURBO fantastiska www.garaget.org/show.php?car=327 www.awr.nu |
||||
TID:
Beror MYCKET på VARFÖR man tar tid. Tar man tid för att inpa på polarna är man HELT fel ute på banträffar, det slutar oftast i överkörning som medför avåkningar. Kulle är ingen hitta vad gäller avåkningssoner. Men en ackan rolig bana. Jag vet cirka hur fort jag tar mig runt, det gick ca 30 bananer fortare än förra året så jag är helt nöjd. Allså använder man tiden till att se om man förbättrar sig är det enligt mig helt ok. Men blir man det mista stressad av tidtaging skall man INTE hålla på med detta. Är det bara tiden som är viktig skall man tävla=bur och all säkerhetsutrusting och hålla sig bort från banträffarna. På banträffar åker man för det är kul och roligt behöver inte vara =fort. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Naturligtvis balanseras allt detta med mer och mer träning men målsättningen på banan blir en helt annan för den som jagar tid jämfört med de som är där för att prova på. När man inte har samma mål på banan så uppstår det konstiga situationer och säkerheten blir lägre. Tunande av setup (fipplande med dämpare och hämmare) kan ha lite liknande effekt men inte alls lika utttalad. |
||||
Jag tar inga tider på banan och jag har ingen i depån som gör det heller. Däremot slår jag på videokameran när jag startar och slår av när jag stannar. Tänker inte på kameran under resans gång och använder sedan filmen för att dels titta på mina misstag men också för att se hur jämna varvtider jag gör.
Skiljer än så länge mtk ![]() ovanstående kräver dock en videokamera. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
EXAKT på pricken min attityd i frågan ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2517 besök totalt |