Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-06-20 Sviestad Kväll öppen för gatbilar
4397 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Suverän kväll!

Härlig blandning av bilar: Skyline, Corvette, Subbar, BMW M3, Cheva Caprice... Åsså nåra sportbilar från ÖSK: Klas NSX, Magnus 924, min Speedster och Porsche Carrera

Fortfarande avgasläck på min, men det raspar gött! Jag med slitna baksulor spann av 2 ggr!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Här är korten jag tog, glöm inte att dubbelklicka på dom för att få upp dom i full storlek.

http://albums.photo.epson.com/j/AlbumIndex?u=4244241&a=31799405&am . . . .


Var verkligen en trevlig kväll, kul att träffa lite av rejsa folket. thumbs up

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Tack för lika bra arrangemang som vanligt av LMS-crew, det var svettigt idag med en yttertemp på ca: 25grader och stängda rutor och avslagen Ac (tar effekt) på körpassen, men jädrans kul.

Kul att träffa rejsafolk live i sitt rätta element och Du Lennart, jag är säker på att Du kan massor om ringen som kan vara bra för en annan att veta innan premiären.

Nu blir det till att tokmeka ett tag , ett motorfäste gav upp på andra passet.

Ha en skön midsommar.
Citera
Maxad
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 10



Körde för första gången på bana o fastän man vart varvad så var det kul . Synes vid kommande evenemang

_________________
Pedram Sardari

SLK 55
335 M_DKG

http://www.mbtech.org/images/signaturer/sig_maxad.gif
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var förbi en sväng med grabben eftersom han ville kika på fina biler i rätt miljö
Var mest intresserad av att se hur det gick för Stefans Manta. Kul att se vilken fart det fanns i bilen, trots 13tums-däck från 80-talet, biltemadämpare och originalbromsar thumbs up Den bilen lär bli vass och det redan om ett par veckor
I övrigt bjöds det på en god blandning av bilar, allt från fina porschar till fula porschar

_________________
/Kristian Elisson
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Magnus Lohm skrev:
......... det var svettigt idag med en yttertemp på ca: 25grader och stängda rutor


Kör ni med tak och uppvevat..?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70



Kanonkul var det. Synd bara att mina splirrans originalbelägg gav upp efter mitt åkpass så att William fick köra med usel bromsverkan. Jag funderade på varför han varv efter varv missade kurvan in i rondellen tills jag skulle åka hem, fick stampa pedalen genom golvet vid varje rödljus.

Men det var suveränt med banpremiär för bilen efter allt skruvande. thumbs up Synd att det är så lång tid till nästa tillfälle nu bara.

till alla fina bilar som dök upp.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



En riktigt fin kväll blev det.

Som tidigare sagts: en härlig blandning av bilar.

Förstår att ni hade varmt i bilarna - jag är själv helt röd i ansiktet efter att "flaggvaktat"...

Synd på den läckra lilla Clion som fick tas på släp hem..

_________________
Mårten Kluck
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



För somliga gick det ju sämre än för andra, detta är vad som hände mig:

glad i hågen så styrde jag kosan ner till Sviesta ikväll... "äntligen tid för en gatträff så jag kan jämföra 931:an med Långloppsvolvon på samma bana, rackarns vad kul det ska bli"...

...jojo... på vägen ner så tyckte jag bilen var ovanligt trött, speciellt på högre varv så ville den liksom inte dra ordentligt, kände att något inte stämde men kunde inte sätta fingret på det. Kollade alla mätare, bränsletryck - OK, laddning - OK, oljetryck - Kanske liiiite lågt men bara 0,2-03 bar lägre än normalt i så fall, "får kolla oljenivån innan man kör ut på banan" tänkte jag. Tempmätare - lite högre än tidigare men vadå det är ju 25 grader jämfört med 10-15 som det varit förut i år, den är iaf inte ens uppe på halva skalan så det är nog lugnt, Lambda - har ju inte funkat förr och så inte idag heller... verkar inte vara något att oroa sig för alltså, kanske bara jag som vant mig vid bilen, eller kan det vara ett hjullager som är slut och bilen går lite tungt?

När jag väl är framme vid Sviesta så är jag först att parkera vid grinden medan ett körpass pågår. Kliver ur och känner runt på hjulnavet, inget hjulllager som verkar gå varmt iaf, skönt, öppnar huven och tycker då att den låter lite annorlunda, ser också lite vatten ovanpå kylaren, kollar under bilen... mycket riktigt den droppar kylvätska... försöker leta var det kommer ifrån, under tiden har Klas NSX dykt upp, han kikar under bilen samtidigt som jag gasar lite genom att dra i gasvajern... då kommer en fin stråle från fronten på kylaren, ett av de minimala rören har ett litet hål.

Jaha tänker jag, inget köra idag och nu rinner det ganska friskt. Undrar hur man tätar något sådant lite snabbt så man kan ta sig hem. Får iaf hjälp av Klas att få bilen bort ur kön (startmotorn ville inte dra runt, men det är en helt annan tidigare historia...) och börjar fundera. Hittar en cigarettfimp på marken och tar filtret från den... trycker den hårt mot hålet och se det slutar faktisk rinna, efter en liten stund sipprar det lite runt filtret, funderar på hur jag ska få den att sitta ordentligt... det löste sig enligt nedan:



Silvertejp! Rejsingmänniskornas bästa vän...

Det såg ut att läcka lite grann efter den fixen. Men jag tänkte att det funkar nog bort till Statoilmacken, så jag fyllde upp med vatten och fick sedan hjälp av två vänliga stjälar (Tack!) på parkeringen att putta igång bilen (attans startmotor att strejka!) och sen iväg till Statoil.

Kollade vid Statoil under bilen igen och det var torrt! Såg inte ut att läcka något. Men tänkte att det där vet man ju inte hur bra det håller. Hade dessutom bara en 1 1/2 liter flaska med vatten med mig så jag tänkte att det är lika bra att köpa en rejäl dunk, inhandlade en 10 liters bensindunk i plast som fylldes med vatten. Sen öppnade jag huven (bilen fick faktiskt stå och gå hela tiden så jag slapp puttas igång) och kollade nivån, inte en droppe hade den dragit. Gav mig iväg och höll mig under 3000rpm hela tiden för att inte få så högt tryck i systemet. Stannade vid OK macken i Linghem för att kolla läget då tempen var lite oroväckande hög (nära mitten på mätaren) några gånger men fortfarande torrt och inte en droppe hade minskat i expansionskärlet.

Det fantastiska är att lagningen höll ända hem och tempen låg faktiskt som den normalt gör dvs bara precis ovanför första strecket och lagningen sitter fortfarande på plats, torrt och fint både runt tejpen och under bilen! Bilen kändes även piggare på vägen hem så antagligen hade Magnus K rätt när han trodde att bilen värmespikade, för lite kylvatten gör ju att det blir lite ojämn värme i motorn. Ibland är man tacksam för rökare även fast man har astma!

Så nu blir det att inhandla ny kylare och dessutom göra slag i saken och få dit en oljetempmätare, vattentempmätaren är inte att lita på! Målet blir att ha det klart till 3:e Juli så man kan köra KAK's slalomträff.

Långt inlägg blev det, men behövde skriva av mig lite besvikelse även om jag är tacksam för att det blev så pass enkelt att ta sig hem trots allt. Ge mig gärna några tröstande ord nu rejsianer...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Lohm skrev:
och Du Lennart, jag är säker på att Du kan massor om ringen som kan vara bra för en annan att veta innan premiären.


Javisst, hör av dig när du vet att du ska åka, så kan vi prata en kväll.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



patand skrev:
*Elände, mer elände, idé, lyckligt slut!*

Ah, både bra och dåligt! Synd på kylaren och att du inte kunde köra nåt men jag är glad att du tog dig hem! thumbs up Det kommer ju fler banträffar...

Kristian, du är elak... (Fula porschar... Finns dom??? )

För min del så var det varmt i kupén (i jeans och collagetröja! Ungefär men minus det arga ansiktet! ) och desto varmare under huven. Kompisen Jonas (med V8-etanol-monstret) hörde tvärs över banan att motorn spikade nåt kopiöst så nu är det dags att kolla över bränsleblandning och tändning!

Ska spana lite på bilderna när tid ges också!

Ha det gott, vi synes!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Magnus Karlsson skrev:
Ah, både bra och dåligt! Synd på kylaren och att du inte kunde köra nåt men jag är glad att du tog dig hem! thumbs up Det kommer ju fler banträffar...


Tack Mangan! Jo det kommer ju helt klart fler banträffar och bilen verkar ju inte må så himla dåligt trots allt.

Tack för att du var villig att hjälpa mig igång med bilen, nu hann jag ju komma därifrån med hjälp av tvenne okända personer innan du kört färdigt, men det är ju tanken som räknas och den var ju god!

Har någon tips på bra kylarfirma i sthlmstrakten så delge mig gärna det!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



he he det var ja o min far som fick putta igång dig hoppas du
lyckas åka lite bana nästa gång

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det såg ju ut som en kanonkväll, många fina bilar och en trevlig blandning Fina bilder som vanligt Lennart thumbs up

apex skrev:
Cheva Caprice...

Nja, men så nära man kan komma En Impala SS ser det allt ut att vara från 95 eller eventuellt 96, en hyfsat udda vagn i detta land (och en av mina favoriter). Skillnaden från en Caprice är inte så stor om man bortser från att Impalan har LT1 maskinen från Corvetten kopplad till en 4petad automatlåda och chassi och bromsar från Caprice-snutbilarna. En Corvette i familjebilstappning m.a.o.

En stor kloss att flytta runt på banan (2x5,5m/~1900kg) men det är kul att nån gör det.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Barbapappa skrev:
apex skrev:
Cheva Caprice...

Nja, men så nära man kan komma En Impala SS ser det allt ut att vara från 95 eller eventuellt 96, en hyfsat udda vagn i detta land (och en av mina favoriter). Skillnaden från en Caprice är inte så stor om man bortser från att Impalan har LT1 maskinen från Corvetten kopplad till en 4petad automatlåda och chassi och bromsar från Caprice-snutbilarna. En Corvette i familjebilstappning m.a.o.

En stor kloss att flytta runt på banan (2x5,5m/~1900kg) men det är kul att nån gör det.

Helt rätt, en Impala SS... Dock inte "helt" orginal under huven, matas även med E85...

Samma kille har även jänke-diesel-V8 med kompressor som sågs på Sviestad nån gång förra året. Eller sågs... Det man upptäcker att han är på är ljudet från kompressorn... "huuuuuiiiiiiiiiuuiii" thumbs up

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus Karlsson skrev:
Barbapappa skrev:
apex skrev:
Cheva Caprice...

Nja, men så nära man kan komma En Impala SS ser det allt ut att vara från 95 eller eventuellt 96, en hyfsat udda vagn i detta land (och en av mina favoriter). Skillnaden från en Caprice är inte så stor om man bortser från att Impalan har LT1 maskinen från Corvetten kopplad till en 4petad automatlåda och chassi och bromsar från Caprice-snutbilarna. En Corvette i familjebilstappning m.a.o.

En stor kloss att flytta runt på banan (2x5,5m/~1900kg) men det är kul att nån gör det.

Helt rätt, en Impala SS... Dock inte "helt" orginal under huven, matas även med E85...

Samma kille har även jänke-diesel-V8 med kompressor som sågs på Sviestad nån gång förra året. Eller sågs... Det man upptäcker att han är på är ljudet från kompressorn... "huuuuuiiiiiiiiiuuiii" thumbs up

Nämen oj då. Han verkar då inte använda helt vanliga metoder att få fart på bilarna då m.a.o.
Låter som en intressant set up på SS:en dock, du vet inte mer om vad som är gjort med den?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Barbapappa skrev:
Nämen oj då. Han verkar då inte använda helt vanliga metoder att få fart på bilarna då m.a.o.
Låter som en intressant set up på SS:en dock, du vet inte mer om vad som är gjort med den?

Nä, "den lätta vägen" är inte riktigt Jonas stil. Jag borde veta, åkte med den till en tävling i vintras och bubblade med Jonas mest hela tiden men jag minns tyvärr inte. Kan försöka få tag i mer info men jag vet inte om han vill bubbla om den på nätet, sånt kan ju vara lite känsligt...

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus Karlsson skrev:
Barbapappa skrev:
Nämen oj då. Han verkar då inte använda helt vanliga metoder att få fart på bilarna då m.a.o.
Låter som en intressant set up på SS:en dock, du vet inte mer om vad som är gjort med den?

Nä, "den lätta vägen" är inte riktigt Jonas stil. Jag borde veta, åkte med den till en tävling i vintras och bubblade med Jonas mest hela tiden men jag minns tyvärr inte. Kan försöka få tag i mer info men jag vet inte om han vill bubbla om den på nätet, sånt kan ju vara lite känsligt...

Mvh
Magnus

Hade varit kanon thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Barbapappa skrev:
Fina bilder som vanligt Lennart thumbs up


TACK!

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Eftersnack
2005-06-20 Sviestad Kväll öppen för gatbilar
4397 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande