| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Går det rikta en Al-fälg?
|
1 besök senaste veckan (2200 totalt) |
|
Efter KM#2 på Sturup var mina A032:or fram helt slut och jag bytte till nya A048 på min Miata MX5-94 inför kommande KM MGCC.Men noterade då att en av mina 15" ATS fälgar tyvärr inte är helt rak utan kastar något > . Om jag missat detta tidigare eller det kommit från någon curbning kan jag inte säga. Har dock märkt av gradvis mer vibrationer vid körning i år.
Eftersom jag misstänker mina ATS-fälgar (bilen importerad från Tyskland) är en ganska udda variant och det kan bli svårt kompletteringsköpa ett hjul i Sverige kunde det vara värt försöka en uppriktning? Men har ingen aning om det överhuvudtaget är möjligt? Tacksam för tips och synpunkter.
om det är omöjligt får den väl sitta på bakhjulet tills vidare och att det bara är ut och leta efter nya fräcka fälgar. Vad är mest ändamålsenliga 15" fälg till MX5-94? Synpunkter? Jag vet att Miata har en lite udda offset och de fälgar jag har sitter lite för långt ut. _________________ Jan-Erling Rydquist |
||
|
Re: Går det rikta en Al-fälg?
Det finns plåt-smidda alufälgar som går att rikta. Men de gjutna ska svarvas. Om fälgen kastar lite så räcker det med att sätta upp den i svarven och sticka av anliggningen vid bultmönstret. Är den inte riktigt rund så kan det vara värre. Men en gjuten fälg som inte är rund måste ha fått en smäll och då ska man nog inte använda den. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
|
||
|
Vet inte om jag missat något vitalt i frågeställningen men jag har fått både fälgarna från MK Motorsport och M5-kopiorna riktade många ggr.... De är alla vanliga gjutna fälgar och har varit skeva på alla tänkbara ledder. Det blir ofta så när man kör låg profil, lågt kalltryck och det är stora potthål i gatan. Några ggr har det varit pga curbs på bana men de flesta stukningarna har skett på dåligt skötta vägar och gator
Nu är du ju i södra Sverige Bengt och där har jag inga tips om fälgriktare men i Mälarområdet kan jag rekomendera Skullman i närheten av Åkers Styckebruk / Mariefred och NB Gummi på Birger Jarlsgatan i Stockholm (som precis skaffat sig utrustning för att rikta fälgar och även rätat ut mina M5-kopior nyligen _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag sätter säkerheten först i ett svar. Det finns en uppsjö av aluminiumkvaliteter och jag vet inte alla som används i fälgar. Det är ialla fall materialet som avgör om det kan böjas eller inte. Jag har sett gjutna fälgar som helt enkelt spruckit när man kört på ett hinder. En smidd fäg spricker nästan aldrig om den inte böjs fram och tillbaka ett antal gånger. Sen finns lägena däremellan och den som gör jobbet måste känna till fägfabrikatet i fråga och inte bara rikta på vilken fälg som än kommer in bara för att man har en fin riktapparat.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: Går det rikta en Al-fälg?
Många kör med OZ Superleggera som ju är en lätt fälg (strax under 5 kg för 15x7 har jag för mig) och ändå inte svindyr. Den har ET38 har jag för mig och standard på Miatan är ET45 så det kommer ju lite längre ut. Annars är originalfälgarna till Miatan också ganska bra, då de är ganska lätta de också. Vill man ha ännu lättare fälgar så finns det ju SSR-fälgar som väger under 4 kg. Men de är dyra, minst det dubbla priset jämfört med Supperleggerorna får man nog räkna med. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Fick under semestern kontakt med Fälgrikt Alu. Svets och Smide i Mörarp. De fixade min skadade ATS fälg med utmärkt resultat _________________ Jan-Erling Rydquist |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2200 totalt) |