Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
904 besök totalt |
Hur långt från motorn kan man montera en katalystator?
Som det står i rubriken, hur långt från motorn? Min blir att hamna ca 1,5 meter från turbon. är det för löngt bak eller är det ok. Enda nackdelen jag kan tänka mig är väll att det tar lite längre tid att få den varm. Finns det några regler för detta, tänker mest på amatörbyggen mm. _________________ Per Wahlqvist |
Den kommer att funka bättre/snabbare ju närmare motorn den sitter.
Vet inte om det finns några krav på hur nära den ska sitta, men problemet kan bli att få den att funka tillräckligt bra! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
På äldre katalysatorförsedda bilar sitter de ofta längre bak än på dagens nya. Min Kadett har sin placerad ungefär under växelspaken, efter minst två meter grenrör/avgasrör.
Jag gissar att de tidiga katalysatorerna inte överlevde hettan om de satt närmare motorn. Idag har man bättre koll på temperaturerna och tåligare kattar, detta nyttjas för att få snabbare uppvärmning med en tidig placering. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
Det låter rimligt det Micke skrev. Dock blir avgaserna något varmare på en turbobil, så det går nog alldeles utmärkt att ha kattskrället en bit bak.
MVH |
Borde vara toklugnt!
Precis som Micke säger är största problemet för dagens tillverkare att tända katen snabbt nog. Därför trycker man nästan in den i avgasporten. ![]() Alfa33 har nog bortåt 1.5 m till kat original och över 1 meter är vanligt på många bilar. Iom att provning sker på varm motor spelar det dig ingen större roll - speciellt med turbo är det mer sannolikt att den överlever lite längre |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
904 besök totalt |