| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljeproblem ?
|
1128 besök totalt |
|
Oljeproblem ?
Efter drifttävlingen igår så hade vi en stor burnoutshow - jag missade totalt min tempmätare som [b]snurrade några varv innan
vattentempen sprängde en kylarslang. Eftersom jag för tillfället inte heller har en oljekylare monterad (är standard) Så undrar jag om oljan tagit skada ? -- Skall jag byta den ? Den ser fin ut & har samma färg som när jag hällde i den. & fastän att jag tok-kokade motorn så har motorn klarat sig verkar det som.[/b] under själva driftandet så var det så här... Vatten tempen låg stadigt under ca 5 varv - sedan kröp den uppåt lite grann - släppte jag då & cruisade halva varvet runt så var tempen tillbaks på normalt - (dubbla elfläktar) ..... eftersom jag ej hade oljekylaren monterad så måste ju detta varit anledningen till att vattentempen okså gick upp ? kristian ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Njae inte ska man behöva byta olja för att motorn kokat, det brukar mer vara en fråga om toppackningen har överlevt eller inte.. Jag har råkat ut för liknande i färjekön vid rödby-puttgarden, toppackningen höll..
Ta en droppe olja från oljestickan och gnugga mellan fingrarna, så ser man ifall oljan rengör eller svärtar ner. Om man blir svart om fingrarna är oljan förbrukad och ska bytas. Men då syns det också på oljans konsistens och färg, som då påminner om tjära.. Så länge fingertopparna är rena (men kladdiga) är oljan fräsch. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Syftade på att oljans smörjegenskaper kanske tagit skada av att ha varit lite väl varm under en längre tid. bra många grader mer än valigt brukstemperatur då. Motorn har klarat sig - det är kollat igårkvälls. oljecatchtanken var tom & oljan ser som sagt fin ut efter kontroll igår. MVH/ .......Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
frazze - den var lite varmare än att bara ha kokat typ -
Skall kolla oljan som du berättar. återkommer med svar - Tack
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re: oljeproblem ?
Du hinner aldrig få upp oljetempen till en kritisk nivå för att du gör en eller ett par burnouter. Den släpar duktigt mot vattentempen. Det enda du behöver vara rädd för är om det skulle kunna ha gått sönder någonting pga övervarvning eller vad vet jag, så det kommit ner skräp i oljan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: oljeproblem ?
Detta var ca 4-5 minuter av maxvarvning
Inte 2 små burnisar. Därav mina frågor Men jag har iaf tänkt byta filter K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljeproblem ?
|
1128 besök totalt |