Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Koenigseggs första varv runt Nürburgring... 7 minuter och...
1, 2   >>
5742 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Koenigsegg had an outing at the Nordschleife at the Nürburgring for the first time the other week.

Without any prior setup or adjustment the Koenigsegg CCR managed to lap the ring in 7.39 Seconds.

This lap time show tremendous potential and is already class leading. The Koenigsegg Team will be back on the Ring within short for further trials.

The Koenigsegg CCR features customer adjustable, shock absorbers, wheel geometries, anti roll bars, ride-height and tire pressure. These adjustable features will be now be utilized, and an customer official "Ring" setting will be created. Hopefully, theses settings will help the CCR to become the first road legal, series-produced Super car under 7.30 seconds.

Words from the founder:

-Last weeks laps around the Ring show that the Koenigsegg CCR is not only a world beater in a straight line, but also around the most challenging circuit in the world. I cannot wait to have another go.

More info will follow on this exciting challenge....

http://www.koenigsegg.com/news/articles.asp?news=91&page=&type . . . .

[img]http://www.koenigsegg.com/includes/loadImage.asp?path=news&image=Neurburgring_on track_small_DSC00820.jpg&width=&maxwidth=700&maxheight=540[/img]

Go Sweden Go!!!

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

JISSES!!!! Ja det var inte dåligt!!! thumbs up thumbs up thumbs up

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Vem var det som körde? Var det ett s.k. Sport-Auto varv?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
sweanders skrev:
Vem var det som körde?

Jag GISSAR på att det var deras fabriksförare, Loris Bicocchi.

http://www.koenigsegg.com/thecars/loris.asp?submenu=6

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Erik B skrev:
sweanders skrev:
Vem var det som körde?

Jag GISSAR på att det var deras fabriksförare, Loris Bicocchi.

http://www.koenigsegg.com/thecars/loris.asp?submenu=6

Det skulle jag också gissa på men jag vill veta vem det är och höra förarens kommentarer. En pressrelease är i mina ögon mer till för att skapa uppmärksamhet än att ge detaljerad info.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det där måste väl vara från för några veckor sen och då låg Horst von Saurmas hjälm i bilen.

Malmö
Här sen Feb 2004

Nu är ju jag en stor fan av Koenigsegg men såg den här listan postad på ett annat forum:

För att slå Carrera GT måste de ner under 7:32,44!!!

7:32.44 163.911 km/h -- Porsche Carrera GT, definitive time Horst Von Saurma (sport auto 01/2004)
7:32.52 163.882 km/h -- Gemballa Porsche GTR 600 EVo, Wolfgang Kaufmann (sport auto 2001) >>
7:36 --- 162.631 km/h -- AC-Schnitzer M3 CLS II E36, 350 hp, Michelin Sport Cup R , Mattias Ekblom
7:36 --- 162.631 km/h -- Porsche Carrera GT, factory test driver Walther Rohrl (2002)
7:39 --- 161.575 km/h ? Koenigsegg CCR, 806 PS/1180 kg, >>>

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Jag blir mest imponerad av Schnitzer CLS II :an. Den har ju rätt så mkt. mindre effekt än de andra "super" bilarna. Har en film "Ring Kampf" där den körs av Manfred Wolgarten i duell mot en preppad Kawasaki ZXR 750 på en fuktig ring höstetid. Får nog ta och klocka det varvet

Skulle vilja ha en sån.......

stockholm
Här sen Maj 2004

John Kjellsson skrev:
Jag blir mest imponerad av Schnitzer CLS II :an. Den har ju rätt så mkt. mindre effekt än de andra "super" bilarna. Har en film "Ring Kampf" där den körs av Manfred Wolgarten i duell mot en preppad Kawasaki ZXR 750 på en fuktig ring höstetid. Får nog ta och klocka det varvet

Skulle gärna se den filmen, kan du lägga ut den?

Stockholm
Här sen Nov 2002

RS6 skrev:
John Kjellsson skrev:

Skulle gärna se den filmen, kan du lägga ut den?

Ja, John. Tjänstefel att inte delge oss andra en sådan rulle.
om inte annat så att vi får se den när vi träffas?

Göteborg
Här sen Aug 2004

Men vem är det som kör, Mattias Ekblom?

Ekblom, Fredrik

eller

Mattias, Ekström

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
7:36 tiden med kommer väl från tidningen Sportbilen?

En högst osäker tid om du frågar mig, även om bilen är ball.

Frågade Fredrik Ekblom om tiden verkligen kunde stämma, men hans svar var svävande "jag bara kör så plockar de ur siffrorna senare." Fråga OCL, AMS eller vem du vill men jag lovar att de inte kommer gå i god för tiden.

höfläkt

Här sen Nov 2002

insomniac skrev:

Jag vet inte ....hade nog förväntat mig lite bättre tid.

Bromma
Här sen Dec 2002

John Kjellsson skrev:

Det är nog inte samma bil. I den videon är det väl en E36:a? om jag inte minns helt fel kör de en bra bit över 8 minuter - skall se om jag kan veva igång VHS:en....

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:

Frågade Fredrik Ekblom om tiden verkligen kunde stämma, men hans svar var svävande "jag bara kör så plockar de ur siffrorna senare." Fråga OCL, AMS eller vem du vill men jag lovar att de inte kommer gå i god för tiden.

och om jag minns rätt så skriver de aldrig ut någon exakt tid i reportaget. Däremot är det något svävande om att den trimmade CSL är si och så många sekunder snabbare än vad man kört tidigare. Om det är vad AMS Sverige kört eller någon annan framgår inte. Sedan har någon dragit av dessa sekunder från den "officiella" tid som tyska Sport Auto satt med en CSL på Michelin däck (det var väl ca 7.45-7.50 om jag minns rätt) och på sätt kommit fram till 7.36.

Jag hade förmånen att få åka passagerare ett varv bakom Ekblom när de var nere och gjorde just detta reportage och visst gick det fort men långt, långt ifrån 7.36 fullt varv. Det varvet hade i och för sig Ekblom ägaren till bilen i passagerarstolen och han hävdade att detta bromsade lite!

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:

Det är nog inte samma bil. I den videon är det väl en E36:a? om jag inte minns helt fel kör de en bra bit över 8 minuter - skall se om jag kan veva igång VHS:en....

om det är samma som jag har så är det Helmut Dähne som kör motorcykeln.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
insomniac skrev:

Jag vet inte ....hade nog förväntat mig lite bättre tid.

Det kommer nog när de fått ordning på chassisetupen.

Kan inte tänka mig annat än att Porsche m fl sett till att bilarna är optimalt inställda för Ringen när det varit dags för rekordförsök.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Anders Jonsson skrev:
Erik B skrev:

och om jag minns rätt så skriver de aldrig ut någon exakt tid i reportaget. Däremot är det något svävande om att den trimmade CSL är si och så många sekunder snabbare än vad man kört tidigare. Om det är vad AMS Sverige kört eller någon annan framgår inte. Sedan har någon dragit av dessa sekunder från den "officiella" tid som tyska Sport Auto satt med en CSL på Michelin däck (det var väl ca 7.45-7.50 om jag minns rätt) och på sätt kommit fram till 7.36.

Jag hade förmånen att få åka passagerare ett varv bakom Ekblom när de var nere och gjorde just detta reportage och visst gick det fort men långt, långt ifrån 7.36 fullt varv. Det varvet hade i och för sig Ekblom ägaren till bilen i passagerarstolen och han hävdade att detta bromsade lite!

Jag och Erik tolkar nog Fredrik lite olika när vi fick svaret på vår fråga. Min tolkning var....karln är ju ett fullblodsproffs vad gäller bilkörning och är väl meriterad vad gäller att köra fort. Just av denna anledning var han inte så intresserad av tiderna i detta test. Jag menar killen äter racebilar till frukost så tider och tidtagning är väl nog så intressant när det är race på riktigt. Han blev inhyrd för att göra ett jobb, vilket han älskar. Han körde väl CSLen samt GT3 RSen så fort han kunde antar jag.

Att han inte själv gjorde djupdykningen i svartalådan för att se tiderna förstår jag. De var de andras jobb.
7.50 för en orginal CSL är ju nog så bra.

Citat Sportbilen nr 1/2004(som just är ett jäv...la coolt test av CSL samt GT3 RS runt ringen)

#När varven var slutkörda och testdatorn tömd på sitt innehåll så skulle det visa sig att det omöjliga hadde skett! Vi hadde slagit kungen(GT3 RS) på sin egen hemmaplan och inte bara gjort det med knapp marginal, utan med 11 sekunder - 14 sekunder bättre än vad en standard CSL tidigare mäktade med.#

GT3 RS enligt trackchallenge 7.47
CSL enligt ditto 7.50

Ps. eftersom jag ju älskar CSL så råkade jag ha kvar just detta nr Det var AMS Sverige med Ekblom Dackevall med fler som gjorde testet Ds.

Horda
Här sen Nov 2002

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20131&highlight=koenigsegg

om man läser denna tråden så undrar man ju om bilen inte va liiite inställd för ringen redan. Eller va det just denna gången 7.39 kördes? Isåfall är det ju konstigt om tiden inte blev känd förrens nu?

Ett par feta R-däck så bör väl 7.30 klaras "lätt"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag tror tiderna sattes vid just det tillfället.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

RS6 skrev:
[Citat Sportbilen nr 1/2004(som just är ett jäv...la coolt test av CSL samt GT3 RS runt ringen)

#När varven var slutkörda och testdatorn tömd på sitt innehåll så skulle det visa sig att det omöjliga hadde skett! Vi hadde slagit kungen(GT3 RS) på sin egen hemmaplan och inte bara gjort det med knapp marginal, utan med 11 sekunder - 14 sekunder bättre än vad en standard CSL tidigare mäktade med.#

Jo men det är just detta som är lite lustigt. Jag tror faktiskt inte svenska AMS hade möjlighet att köra "hela" varv med avstängd bana. Vad jag kunde se körde de bara under turisttrafiken. Detta med reservation för att jag kanske satt på Pistenklause med en pilsner i hand när Ekblom var ute och jobbade!

Nürburgring
1, 2   >>
5742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande