Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13646 besök totalt |
Flaggvakter på Banträffar
Har funderat lite över flaggvaktsfrågan i samband med banträffarna. Var tex lite trisst för min del på Mantorp senast, laddad som attan för att ge sig ut och köra lite, och så blev det hux flux till att ställa sig vid en flaggpostering istället, det var det enda helt "torra" passet på hela dagen, och jag missade hela.... ![]() Personligen skulle jag gärna betala lite extra för att slippa stå flaggvakt, vet inte hur det är rent allmänt, men flertalet jag talat med känner likadant. Skulle det vara omöjligt att antingen "hyra in" några flaggvakter som skötte den biten, alternativt att man helt enkelt hade två avgifter, en lite lägre då man får stå flaggvakt, och en lite högre om man inte vill stå flaggvakt....!? Vet inte om det är praktiskt genomförbart, men ville ändå kolla andras åsikter och inställning i frågan etc..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Det är svårt att locka flaggvakter, även med pengar... Och dyrt blir det.
Vi (slc) är nog den arrangören som har lättast att locka till sig funtionärer men det är ändå nätt o jämt att det finns folk till allt alla gånger. _________________ /Kristian Elisson |
||||
I Alfaklubben har vi diskuterat att återinföra obligatorisk flaggvakt för alla ekipage. Som ett
sätt att få ekonomi i banträffarna, d.v.s. att de ska gå ihop. Vi betalar ungefär 10000 för räddning och flaggvakteri per träff. Många som varit med förr vittnar om att det är besvärligt, att som arrangör springa runt och leta upp de som ska stå sina pass. Vi har inte beslutat något än. När det här året är till ända får vi se hur ekonomin blev. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Säg att man kan locka folk med 100kr i timmen (vi pratar givetvis cash). På normal bana kanske går åt 6-8flaggvakter under 8h...det blir lite snabbt 4800-6400kr. Ska det med arb. givaravgifter osv så kanske man får nöjet av att dubblera kostnaden. Sen måste man nog ge nån sorts transportbidrag också för folket att komma dit, och lite käk också... Det kanske handlar om 10-15' kronor på en dag. Är man 30 bilar är det ju nånstans mellan 350-500kr per ekipage. Överkomligt kanske?
På t.ex. de "arrangerade" track days jag varit på, har avgiften legat runt tusenlappen. Då slipper man ju vara flaggvakt. Klubbarrangemang brukar kosta typ 300-500kr och då får man stå vakt alltsomoftast. Jag betalar gärna de där 500kr till för att slippa, eftersom en dag på banan om jag tar släp ligger på 2000-2500kr alltsomallt och då är den där timmen rätt värdefull om man ser till kr/h på bana. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Vet inte vad snittet på antal deltagare ligger på vad gäller BMWSC:s träffar, men nu tillsammans med Audi Sportclub måste det ju i alla fall bli 50 eckipage, alltså 200 spänn extra per eckipage ( om man utgår från jet:s 10.000 kr alltså ), det är något jag gärna skulle betala för att slippa stå....!!
![]() Det är ju köra man vill !! ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Vem hyr ni in?? för det lät väldigt billigt för både flaggvakteri och räddning. |
||||
Jag anser att är arrangemanget av typen att man snålar på flaggvaktskostnader, då ska ALLA stå, man kan inte betala sig ur problemet. Det är ju ett beslut för arrangören och den som inte står får straff av typen svartflagg (det ska svida ordentligt). Det är min åsikt. Men det ska inte vara "frivilligt" för då står de som har normalt samvete och glidarna kommer undan och man blir lätt sne på sånt. om alla står flaggvakt, så kanske man inte behöver vara mer än en halvtimme, medans är det frivillligt blir det lätt tunt och man får stå en hel timme ... ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
NRRC EDIT: Ett litet förtydligande. Traktamenten m.m. tillkommer så den faktiska kostnaden är nå't i stil med 16-17' _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Sen ska man inte glömma att flaggvakterna utför en viktig uppgift. Att fylla posteringarna med en knippe folk som inte vill något annat än att bara försvinna är inte mycket värt. Har varit på träffar där det låtit: "Ta med dig ungarna till femman. Där har ni dessutom bästa filmningsplatsen"
![]() På en klubbträff där man vill kunna erbjuda mycket körning till en låg kostnad är nog melodin att man motiverar och förklarar anledningen av arbetet för berörda deltagare. Samt att man försöker hacka upp passen så att det inte känns allt för långa. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Där slog du huvudet på spiken.....så känner jag också, om man dessutom tar hänsyn till de pengarna man i övrigt lägger på bilen, så är ju dessa hundringar inte så mycket att snacka om..... Men jag fattar också att det säkerligen finns andra som resonerar helt annorlunda...... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
NRRC ?? vilka är det..... eller kan du PM:a mig kontakt. Det är alltid bra att ha fler möjligheter till folk. |
||||
NRRC är en klubb, det är förmodligen därför de inte har någon (egen) webbsida.
Här finns info: http://www.kulturelle-anton.com/Klas _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag tycker alla skall stå. I alla fall om det handlar om en vanlig förening eftersom den bygger på att alla ska hjälpas åt driva verksamheten. Föreningen är inget företag där du köper en vara/tjänst utan någon form av motprestation.
Förutom att det lärorikt att stå flaggvakt så anser inte jag det tar speciellt mycket tid av dagen. Jag ligger ändå inte ute och kör hela tiden. Problemet är, andra varit, inne på att få folk infinna sig i tid för flaggvaktsbytena så att det inte förloras onödig tid. Fok kan gnälla över att de måste stå xx minuter men samtidigt så behagar de komma långsamt och sent släntrande till uppsamlingen och på sätt slösa bort dyrbar tid för alla andra. ![]() Det gäller att finna ett bra och enkelt system så att folk fattar när de skall stå. om de sedan behagar att infinna sig i tid så brukar det hela löpa utan man känner att det slarvas bort onödig tid. Jag tror att det slarvet vid bytena som gör folk känner att det förloras tid vilket gör att det skapas "måste-hinna-köra-vill-inte-stå"-stress. Vädrets makter kan inte göra något. Så visst kan man så att säga dra nitlott ibland men får man ta. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Jag skall utveckla lite runt tidsaspekten på banträff vilket själva grundfrågan i tråden handlar om.
Låt oss tänka oss en rätt typisk banträff. (Låt vara att jag valt jämna klockslag av bekvämlighetsskäl) - Banan är öppen mellan 9.00-17.00 - Eftersom ingen är speciellt morgonpigg så läggs incheckning någon gång mellan säg 8.00 och 9.00. Arrangörsfolket skall ju hinna ställa i ordning före och de flesta deltagare vill inte stiga upp "mitt i natta" eller övernatta för hinna dit. - Förarmöte någon gång efter 9.00 - Vid 10.00 kan bilarna i praktiken börja rulla på banan. Här har vi alltså förlorat en timmes körtid. Lösning, tidigarelägg hela incheckningen (inte speciellt populärt bland de flesta). Sedan kommer det något underliga fenomenet att så många tycker att det får räcka med körning någon gång mellan 15.00 och 16.00 och åker hem. Den förlorade morgontimmen kan av flera skäl vara svår att få bort helt. Däremot borde det rimligtvis vara fullt på banan ända till stängningsdags om flaggvaktandet tog så mycket värdefull körtid. Eller hur ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
om alla hjälper till med flaggvakteriet så blir den tydligen oerhört jobbiga tiden som flaggvakt minimal.
Det borde vara viktigare att prioritera låga medlemsavgifter, och träffavgifter än att hyra in flaggvakter. Tycker medlemmarna att det finns utrymme för en höjning av medlemsavgiften så skulle jag personligen hellre se klubben lägga dessa pengar på ytterligare banhyra. Samtliga förare har även en funktionärslicens väl dold i byrålådan. Denna licens har inte enbarts utfärdats för att resp. förare ska få en möjlighet att bredda sitt kunnande, utan även inse att bankörning (speciellt för gatbilar) är ett privilegium, och ej en rättighet. För att kunna utnyttja detta privilegium krävs det att det finns personer som ställer upp. Personer som inte enbart kan offra en timme eller två per månad som flaggvakt, utan även utan knorr offrar fritid, samt avlönad arbetstid för att kunna arrangera detta privilegium. Ska klubben utvecklas, medlemmarna få mer körtid, och fler körtillfällen så krävs det att medlemmarna själva frivilligt ställer upp, och stödjer verksamheten även på annat sätt än genom ett monetärt bidrag via bank/postgiro. Mina personliga åsikter. Argumentera gärna. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Kan inte hålla med om att flaggvakteriet inte tar upp så mycket tid av dagen, om man får stå ett helt 50 minuterspass av tre..... ![]() Kan däremot defenetivt hålla med om att det skulle behöva gå lite snabbare med byten etc...( känner mig inte helt oskyldig där.... ![]() om det kunde flyta på riktigt ordentligt med byten etc, kanske man kunde dela upp passen ytterligare, tex i 25 minuters pass istället ( alltså typ 50 min med en kort flaggvaktsbytarpaus i mitten )...eller också kanske man kunde försöka klämma in fyra 40 minuterspass sett till hela dagen, och då är det väl inga problem att stå ett helt pass, då finns det ju ändå ytterligare tre körtillfällen !? ( OBS! Bara lite tankar och idéer, tycker för övrigt att arbetet inom BMWSC sköts exemplariskt... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Har BMWSC krav på att förare ska vika ett pass till flaggvakteri eller är det helt ok om föraren ordnar en fullgod flaggvakt? För stort antal bilar på banan är väl egentligen enda hindret mot en sån lösning?
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Att föraren själv står flaggvakt minimerar risken för potentiellt gnäll om dåligt utbildade flaggvakter och ignoranta förare. Folk tenderar att minimera självkritiken ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Den här frågan är uppe för diskussion i styrelsen. Det finns flera aspekter på problemet, ingen svart-vit definition. Lösningen, vilken den nu blir, kommer givetvis inte heller falla alla i smaken.
Som medlem i föreningen BMWSC och som deltagare på en träff är det ens skyldighet att stå flaggvakt. Självklart även om det innebär att man får stå under den enda del av dagen som det är torrt. (Sorry Martin ![]() Nu är det ju dessvärre så att eftersom vi har svårt att få medlemmarna att stå flaggvakt måste något göras. Tydligen räcker inte det självklara sambandet "står ingen flaggvakt blir det heller ingen körning" inte som motivator? En viss självkritik är kanske i det här fallet befogad. Vid vår incheckning fastställer inte vi att Anders Andersson skall stå mellan 09.31 - 10.17 (för det är mycket svårt att praktisk administrera det). Vi vill istället att hela "gröna gruppen" infinner sig vid 09.30 och så får en del av dem stå, de andra köra. Nästa tillfälle den "gröna gruppen" skall infinna sig så är det förstås meningen att de som körde sist skall komma och stå flaggvakt istället. Men det fungerar inte. Kanske beror det på att vi lämnar ansvaret till en grupp istället för en individ och det fungerar inte, det har det aldrig gjort. Samtidigt tycker vi gott att man själv borde inse att om ingen står flaggvakt så blir det inget köra... ![]() Fördelar med att alla står flaggvakt: Bättre uppsikt och säkerhet om alla är delaktiga i arrangemanget och flaggvakteriet. (Stort plus!) Billigare Nackdelar: Svårt att få folk som ställer upp Tar tid att skjutsa ut flaggvakterna, bantid försvinner Folk blir besvikna över att de får stå i regn eller när det äntligen blivit torrt Vi som arrangerar springer bokstavligen som skållade troll hela dagen Det är i princip omvända uppställningen med att istället hyra in flaggvakter. Men eftersom medlemmar vill ha det så och det skulle innebära att vi som arrangerar kan ta det liiite lugnare så undersöker vi möjligheter och kostnader att hyra in sådana. Därmed inte sagt att så blir fallet. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13646 besök totalt |