Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifiera bort understyrning på RWD
1, 2   >>
5326 besök totalt
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Modifiera bort understyrning på RWD

Efter några månader med min Nissan 350z och efter diskussioner med andra motorintresserade som kört 350 på bana börjar jag bli allt mer säker på något jag mest anade första gången jag körde bilen på bana. Bilfan understyr konsekvent om man inte gör som många motorjournalister nog gjort och ägnar testpasset åt att köra feta powerslides.

Så, om vi utgår från att detta är sant, alltså att en Nissan 350Z konsekvent understyr på bana. Vad kan jag göra som inte kostar skjortan?

Det jag redan HAR gjort är att köpa nya kraftigare krängningshämmare från Hotchkis, de ligger än så länge på mitt vardagsrumsgolv men åker på snart. Tanken med dem är att de styvar upp mer bak än fram och således borde jag väl flytta en del grepp från bakändan till framändan? Tänker jag rätt så långt?

Men sedan då? Kan jag sänka lufttrycket i däcken fram för att ytterligare öka fästet fram eller ställer jag bara till det för mig då? Kan jag köpa bredare framdäck? Idag har jag 225 fram och 245 bak.

Vadf mer kan jag göra som inte gör bilen okörbar på väg till jobbet?

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089



En annan hjjulinställning med aningens mera camber och lite mer toe in borde hjälpa en del!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Modifiera bort understyrning på RWD

Björnbusen skrev:
Efter några månader med min Nissan 350z och efter diskussioner med andra motorintresserade som kört 350 på bana börjar jag bli allt mer säker på något jag mest anade första gången jag körde bilen på bana. Bilfan understyr konsekvent om man inte gör som många motorjournalister nog gjort och ägnar testpasset åt att köra feta powerslides.

Så, om vi utgår från att detta är sant, alltså att en Nissan 350Z konsekvent understyr på bana. Vad kan jag göra som inte kostar skjortan?

Det jag redan HAR gjort är att köpa nya kraftigare krängningshämmare från Hotchkis, de ligger än så länge på mitt vardagsrumsgolv men åker på snart. Tanken med dem är att de styvar upp mer bak än fram och således borde jag väl flytta en del grepp från bakändan till framändan? Tänker jag rätt så långt?

Men sedan då? Kan jag sänka lufttrycket i däcken fram för att ytterligare öka fästet fram eller ställer jag bara till det för mig då? Kan jag köpa bredare framdäck? Idag har jag 225 fram och 245 bak.

Vadf mer kan jag göra som inte gör bilen okörbar på väg till jobbet?


Jupp det fungerar med att styva upp bak , men att styva upp den för mycket är inte bra (bakvagnen kan släppa väldigt fort) så prova dig försiktigt fram

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



min kärra fick mycket bättre grepp fram när jag drog p mycket mer camber än va det var orginal, men det beror ju självklart på vilka däck man kör med, r-däck är nog kinkigare på sådant, kanske därför det gjorde sådan skillnad..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
erikjakan skrev:
En annan hjjulinställning med aningens mera camber och lite mer toe in borde hjälpa en del!

MVH Erik


Tack för svaren!

Lite mer negativ camber fram förstår jag men mer toe in, gör inte det bilen mindre svängvillig? Rätta mig gärna är inte jättepåläst på sånt här. Tror jag har sett a-armar som ger ställbar camber fram, kan det stämma?

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Re: Modifiera bort understyrning på RWD

krister Andersson skrev:
Björnbusen skrev:
Efter några månader med min Nissan 350z och efter diskussioner med andra motorintresserade som kört 350 på bana börjar jag bli allt mer säker på något jag mest anade första gången jag körde bilen på bana. Bilfan understyr konsekvent om man inte gör som många motorjournalister nog gjort och ägnar testpasset åt att köra feta powerslides.

Så, om vi utgår från att detta är sant, alltså att en Nissan 350Z konsekvent understyr på bana. Vad kan jag göra som inte kostar skjortan?

Det jag redan HAR gjort är att köpa nya kraftigare krängningshämmare från Hotchkis, de ligger än så länge på mitt vardagsrumsgolv men åker på snart. Tanken med dem är att de styvar upp mer bak än fram och således borde jag väl flytta en del grepp från bakändan till framändan? Tänker jag rätt så långt?

Men sedan då? Kan jag sänka lufttrycket i däcken fram för att ytterligare öka fästet fram eller ställer jag bara till det för mig då? Kan jag köpa bredare framdäck? Idag har jag 225 fram och 245 bak.

Vadf mer kan jag göra som inte gör bilen okörbar på väg till jobbet?


Jupp det fungerar med att styva upp bak , men att styva upp den för mycket är inte bra (bakvagnen kan släppa väldigt fort) så prova dig försiktigt fram


Artikeln jag läste där man satt Hotchkis ställbara kränghämmare på en 350z rekommenderade att börja med en medelhård sättning så där verkar ni ha samma uppfattning. Provar så först så jag slipper otrevliga överaskningar. Tack!

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Cédric skrev:
min kärra fick mycket bättre grepp fram när jag drog p mycket mer camber än va det var orginal, men det beror ju självklart på vilka däck man kör med, r-däck är nog kinkigare på sådant, kanske därför det gjorde sådan skillnad..


Jag kör RE040:or som jag upplever är lite sisådär men samtidigt är jag rädd för att sätta på R-däck eftersom sladdfaktorn vid vardagskörning inte är helt oviktig.

Fast det verkar som att mer negativ camber fram är ett populärt förslag. Då slipper jag dessutom att sätta på bredare framdäck och förstöra Antispinnfunktionen som bara fungerar med orginaldimensioner på däcken.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

Du kan ju öka spårvidden fram med spacer så minskar du också understyrningen. Ett set H&R spacers med styrning kostar ca 700 kr via nätet från tyskland.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089



Björnbusen skrev:
erikjakan skrev:
En annan hjjulinställning med aningens mera camber och lite mer toe in borde hjälpa en del!

MVH Erik


Tack för svaren!

Lite mer negativ camber fram förstår jag men mer toe in, gör inte det bilen mindre svängvillig? Rätta mig gärna är inte jättepåläst på sånt här. Tror jag har sett a-armar som ger ställbar camber fram, kan det stämma?


Mitt påstående om mer toe in fram grundar jag helt på mina erfarenheter från Miniracing (2-faldig klubbmästare i 1:10 touring).

Mina rcbilar blir mkt kvickare i instyrningen med aningens mer toe in fram! vet dock inte om det går att översätta till riktiga bilar rakt av? =)

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



blixten skrev:
Du kan ju öka spårvidden fram med spacer så minskar du också understyrningen. Ett set H&R spacers med styrning kostar ca 700 kr via nätet från tyskland.

/Johan B


Ökad spårvidd fram kan öka understyrningen.

om du ökar spårvidden på en axel så kommer den axeln att bli krängstyvare utan att förendra grepp, vilket kommer att ge bilen mindre krängning, vilket kommer att öka grepp på den andra axeln.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Men viktförflyttingen blir mindre med bredare spårvidd.
Det är viktförstjutingen som påverkar greppet.
Sen om kräningsstyvheten förändras med spårviden är lite lurigt, är det karrosen eller hjulen som rör sig?


På en stel axel är kräningsstyvheten konstant oavsätt spårvidd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det finns några sorters "rätt sätt" att fixa till understyrning.

- styvare fjädrar bak alt. mjukare fram
- hårdare kränghämmare bak, alt. mjukare fram
- fetare sulor fram alt. mindre bak

de halvrätta (dvs det man gör om man inte kan göra ovanstående alt. Ovantående inte räcker)
- mer camber på framvagnen
- mer caster på framvagnen

de man inte borde använda men använder ändå för man måste
- justering av lufttryck (både högre och lägre kufttryck kan minska reps öka greppet beroende på massa faktorer, bättre med för lågt än för högt.)

Toe- kan påverka över/understyrning en del men skall inte användas som justering för detta ändamål. Kan användas tillsammans med dämparna fram o bak för att ställa beteende vid turn-in. lite toe-out ger ofta mindre understyrning vid turn-in.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
Men viktförflyttingen blir mindre med bredare spårvidd.
Det är viktförstjutingen som påverkar greppet.
Sen om kräningsstyvheten förändras med spårviden är lite lurigt, är det karrosen eller hjulen som rör sig?


På en stel axel är kräningsstyvheten konstant oavsätt spårvidd.



Javisst, men förutsatt att bilen inte har stel axel, där vi förendrar.

Visst ger en ökning av spårvidd att krängstyvheten ökar utan att förendra greppet (på den axeln) vilket borde ge mindre krängning, osv.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



erikjakan skrev:

Mina rcbilar blir mkt kvickare i instyrningen med aningens mer toe in fram! vet dock inte om det går att översätta till riktiga bilar rakt av? =)

MVH Erik


Hm...min blir kvickare i instyrningen men oxå mer nervös med toe-OUT fram

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Visst ger en ökning av spårvidd att krängstyvheten ökar utan att förendra greppet (på den axeln) vilket borde ge mindre krängning, osv

Har vi oändlig krängningsstyvhet vid oändlig spårvidd?
Nej karrosen kommer röra sig, men andra ord har vi INTE oändlig krängsstyvhet.
Men vid oändlig spårvidd har vi oänligt liten viktförstjuting.
Så vi måste både ta med viktförstjutingen och vad bilen kräng i karrosen.
Karroskrängningen ger viktomflyttingen mellan bak och framaxen.
Jaja lurigt är det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Tack för alla bra svar, blir lika förvånad varje gång över vad folk kan. Låter som att om de nya krängarna inte hjälper så blir det. Bredare framdäck i nästa steg. Så får vi se vad det ger.

Återkommer när jag provkört!

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Har du läst senaste Automobil? De delar din åsikt om 350Z, att den har en ganska grav slutgiltig understyrning som kommer fram när den pressas på bana. De har några tips om vad som kanske kan hjälpa men det är inte speciellt mycket eller ingående.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Björnbusen:
Vad är det för dimensioner på std och de nya krängrana?

Det kan vara så att man skall vara så brutal att man bara monterar grövre bak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Annorlunda krängarbalans är väl det billigaste vettiga alternativet, följt av lämpliga Rdäck med samma dimensionen fram och bak (och fälgar som ger så god däckekonomi som möjligt). Naturligtvis lite hjulvinklar med värden från nån banräv som startpunkt (måste finnas bra fungerade exempel).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
fuling skrev:
Björnbusen:
Vad är det för dimensioner på std och de nya krängrana?

Det kan vara så att man skall vara så brutal att man bara monterar grövre bak.


Tror de är ihåliga så jag tror inte dimensionerna säger allt men av siffrorna att döma så styvar de upp mer bak. Dessutom är de ställbara i tre lägen. Så en variant är kanske att köra med mjukaste inställningen fram och hårdaste bak?

Kolla den här länken: http://www.hotchkistuning.com/cgi-bin/EDCstore.pl?user_action=detail&a . . . .

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Björnbusen skrev:
fuling skrev:
Björnbusen:
Vad är det för dimensioner på std och de nya krängrana?

Det kan vara så att man skall vara så brutal att man bara monterar grövre bak.


Tror de är ihåliga så jag tror inte dimensionerna säger allt men av siffrorna att döma så styvar de upp mer bak. Dessutom är de ställbara i tre lägen. Så en variant är kanske att köra med mjukaste inställningen fram och hårdaste bak?

Kolla den här länken: http://www.hotchkistuning.com/cgi-bin/EDCstore.pl?user_action=detail&a . . . .


Hm , styva upp den bak med 146% och 9% fram , kommer nog ge dig en väldigt giftig bil ( omkörd av baken ) Börja med dom snällaste på bägge , och prova dig fram

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
Modifiera bort understyrning på RWD
1, 2   >>
5326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande