| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Modifiera bort understyrning på RWD
|
1, 2 >> 5326 besök totalt |
|
Efter några månader med min Nissan 350z och efter diskussioner med andra motorintresserade som kört 350 på bana börjar jag bli allt mer säker på något jag mest anade första gången jag körde bilen på bana. Bilfan understyr konsekvent om man inte gör som många motorjournalister nog gjort och ägnar testpasset åt att köra feta powerslides. Så, om vi utgår från att detta är sant, alltså att en Nissan 350Z konsekvent understyr på bana. Vad kan jag göra som inte kostar skjortan? Det jag redan HAR gjort är att köpa nya kraftigare krängningshämmare från Hotchkis, de ligger än så länge på mitt vardagsrumsgolv men åker på snart. Tanken med dem är att de styvar upp mer bak än fram och således borde jag väl flytta en del grepp från bakändan till framändan? Tänker jag rätt så långt? Men sedan då? Kan jag sänka lufttrycket i däcken fram för att ytterligare öka fästet fram eller ställer jag bara till det för mig då? Kan jag köpa bredare framdäck? Idag har jag 225 fram och 245 bak. Vadf mer kan jag göra som inte gör bilen okörbar på väg till jobbet? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
|
En annan hjjulinställning med aningens mera camber och lite mer toe in borde hjälpa en del!
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re: Modifiera bort understyrning på RWD
Jupp det fungerar med att styva upp bak , men att styva upp den för mycket är inte bra (bakvagnen kan släppa väldigt fort) så prova dig försiktigt fram
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
min kärra fick mycket bättre grepp fram när jag drog p mycket mer camber än va det var orginal, men det beror ju självklart på vilka däck man kör med, r-däck är nog kinkigare på sådant, kanske därför det gjorde sådan skillnad..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack för svaren! Lite mer negativ camber fram förstår jag men mer toe in, gör inte det bilen mindre svängvillig? Rätta mig gärna är inte jättepåläst på sånt här. Tror jag har sett a-armar som ger ställbar camber fram, kan det stämma? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
|
Re: Modifiera bort understyrning på RWD
Artikeln jag läste där man satt Hotchkis ställbara kränghämmare på en 350z rekommenderade att börja med en medelhård sättning så där verkar ni ha samma uppfattning. Provar så först så jag slipper otrevliga överaskningar. Tack! _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Jag kör RE040:or som jag upplever är lite sisådär men samtidigt är jag rädd för att sätta på R-däck eftersom sladdfaktorn vid vardagskörning inte är helt oviktig. Fast det verkar som att mer negativ camber fram är ett populärt förslag. Då slipper jag dessutom att sätta på bredare framdäck och förstöra Antispinnfunktionen som bara fungerar med orginaldimensioner på däcken. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Mitt påstående om mer toe in fram grundar jag helt på mina erfarenheter från Miniracing (2-faldig klubbmästare i 1:10 touring). Mina rcbilar blir mkt kvickare i instyrningen med aningens mer toe in fram! vet dock inte om det går att översätta till riktiga bilar rakt av? =) MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ökad spårvidd fram kan öka understyrningen. om du ökar spårvidden på en axel så kommer den axeln att bli krängstyvare utan att förendra grepp, vilket kommer att ge bilen mindre krängning, vilket kommer att öka grepp på den andra axeln. |
||||
|
Men viktförflyttingen blir mindre med bredare spårvidd.
Det är viktförstjutingen som påverkar greppet. Sen om kräningsstyvheten förändras med spårviden är lite lurigt, är det karrosen eller hjulen som rör sig? På en stel axel är kräningsstyvheten konstant oavsätt spårvidd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Det finns några sorters "rätt sätt" att fixa till understyrning.
- styvare fjädrar bak alt. mjukare fram - hårdare kränghämmare bak, alt. mjukare fram - fetare sulor fram alt. mindre bak de halvrätta (dvs det man gör om man inte kan göra ovanstående alt. Ovantående inte räcker) - mer camber på framvagnen - mer caster på framvagnen de man inte borde använda men använder ändå för man måste - justering av lufttryck (både högre och lägre kufttryck kan minska reps öka greppet beroende på massa faktorer, bättre med för lågt än för högt.) Toe- kan påverka över/understyrning en del men skall inte användas som justering för detta ändamål. Kan användas tillsammans med dämparna fram o bak för att ställa beteende vid turn-in. lite toe-out ger ofta mindre understyrning vid turn-in. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Javisst, men förutsatt att bilen inte har stel axel, där vi förendrar. Visst ger en ökning av spårvidd att krängstyvheten ökar utan att förendra greppet (på den axeln) vilket borde ge mindre krängning, osv. |
||||
Hm...min blir kvickare i instyrningen men oxå mer nervös med toe-OUT fram _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
citat:
Visst ger en ökning av spårvidd att krängstyvheten ökar utan att förendra greppet (på den axeln) vilket borde ge mindre krängning, osv Har vi oändlig krängningsstyvhet vid oändlig spårvidd? Nej karrosen kommer röra sig, men andra ord har vi INTE oändlig krängsstyvhet. Men vid oändlig spårvidd har vi oänligt liten viktförstjuting. Så vi måste både ta med viktförstjutingen och vad bilen kräng i karrosen. Karroskrängningen ger viktomflyttingen mellan bak och framaxen. Jaja lurigt är det
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tack för alla bra svar, blir lika förvånad varje gång över vad folk kan. Låter som att om de nya krängarna inte hjälper så blir det. Bredare framdäck i nästa steg. Så får vi se vad det ger.
Återkommer när jag provkört!
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
|
Har du läst senaste Automobil? De delar din åsikt om 350Z, att den har en ganska grav slutgiltig understyrning som kommer fram när den pressas på bana. De har några tips om vad som kanske kan hjälpa men det är inte speciellt mycket eller ingående.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
|
Annorlunda krängarbalans är väl det billigaste vettiga alternativet, följt av lämpliga Rdäck med samma dimensionen fram och bak (och fälgar som ger så god däckekonomi som möjligt). Naturligtvis lite hjulvinklar med värden från nån banräv som startpunkt (måste finnas bra fungerade exempel).
|
||||
Tror de är ihåliga så jag tror inte dimensionerna säger allt men av siffrorna att döma så styvar de upp mer bak. Dessutom är de ställbara i tre lägen. Så en variant är kanske att köra med mjukaste inställningen fram och hårdaste bak? Kolla den här länken: http://www.hotchkistuning.com/cgi-bi _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Hm , styva upp den bak med 146% och 9% fram , kommer nog ge dig en väldigt giftig bil ( omkörd av baken ) Börja med dom snällaste på bägge , och prova dig fram _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 5326 besök totalt |