| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hålborrade skivor eller inte
|
1143 besök totalt |
|
Det börjar bli dags att byta mina skivor fram och jag funderar på om man skall ta hålborrade skivor igen eller om man skall låta bli, idag kör jag med hålborrade och hade inga problem med fadande bromsar frågan är om det kommer att bli problem om jag tar skivor utan hål? Vad tror ni? //Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
|
Risken med hålborrade skivor är väl att det lättare bildas sprickor om de är för klent tilltagna. Slitsade skall vara bättre har jag hört. Rätta mig om jag har fel någon...
Det där med fadande på din bil vet jag tyvärr inget om.... _________________ Lasse Alfons |
|
orsaker till bromsfading:
1. kylning (brist på) 2. Belägg (dålig sort) 3. Bromsvätska (gammal eller dålig sort) 4. Förare (bromsteknik) Sen kan det ju självklart vara underdimentionerade bromsar, och då kan det ju hjälpa med hål eller slitsar, för att få bättre bätt, men som jag förstår så renderar hål/slitsar i ökat slitage på beläggen, vilket kanske inte är unskvärt. Om andra får samma bromsar att fungera på likadan bil, så kan det kanske i första hand vara läge att titta på andra lösningar. |
|
om du inte haft problem med spruckna skivor innan, så kan du väl fortsätta med hålborrat?
|
|
Jag har inga problem med sprickorna i skivorna för dom har inte gått från hål till hål ännu och jag har nog kört närmare 20 bandagar med dom och jag vet inte hur många han som hade bilen innan kört så hållbarheten verkar kanon men nu är dom i tunnaste laget.
Problemet som jag har är att dom käkar ganska mycket belägg så därför tänkte jag att vanliga skivor är nog lite snällare. Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1143 besök totalt |