| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Passar 324mm skivor under 17" fälgar?
|
1954 besök totalt |
|
Jag hade tänkt köpa ett par Brembo-ok från en Skyline imorgon och som vanligt när man dubbelkollar så att allt skall funka dyker det upp frågetecken. Nu är det visst att oken inte funkar med annat än 324mm skivor och frågan är om det passar under en 17" fälg. Det är Superleggeror jag tänkt använda, men jag vet inte riktigt hur dom är när det gäller utrymme jämfört med andra fälgar. Oken ser ut ungefär som på den här bilden: http://www.vezess.hu/content/cm/Niss Tror ni det kommer funka(det är bara omkretsen det gäller nu, jag vet redan att jag kan bli tvungen att "spacea" ut fälgen några mm)? |
||||||||
|
Re: Passar 324mm skivor under 17" fälgar?
Som vanligt är det nog manuell mätning som gäller, här är ett formulär som kanske kan hjälpa dig lite på traven: http://www.diamondracingwheels.com/T _________________ Martin Öling |
||||||||
|
Tack, men då jag varken har ok eller skivor än(och dessutomhar jag tänkt köpa dem spearat) blir det lite komplicerat att mäta.
Jag tror dock dom här oken tar lite mindre plats än "standarduppgraderingen" till bilen, som är 300zx ok. Dom är ökända för att det är svårt att hitta fälgar som inte tar i, och jag vet att Superleggeror skall funka(kan dock krävas några mm spacers).
Pöörfekt!
|
||||||||
|
hur går det med bilbyggandet ?
Dags att lägga upp en tråd snart tycker jag, man är ju lite nyfiken på vad du gör med kärran din.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Det går väl lite sådär. Jag har en del skitjobb kvar innan karossen skall iväg på svetsning och burbygge och senaste veckorna har jag haft väldigt dåligt med energi till att göra någonting med bilen(jag misstänker att det blir meckorgie sen när semestern är slut
). Tidsmässigt tror jag dock att jag ligger ganska bra till, hade ju tänkt att ha den körklar till nästa sommar, så det är ingen idé att stressa än. Annars börjar jag få hem alla nödvändiga delar som skall monteras senare. Det är rätt trevligt så man vet att man har allt och det inte kan krisa med grejor som blir försenade.
Jag tänker göra en avhandling sen när det börjar bli bil igen. Då kan jag samla alla bilder och förklara mer hur jag tänkt. Tror det blir mycket roligare så.
|
||||||||
Hehe, 330mm i 16" fälg verkar tight.
--- Köpte för övrigt oken idag, nu behöver jag bara få tag i någon som blästrar och pulverlackar... Varför är det så populärt att måla bromsok röda, och dessutom inte göra det ordentligt så färgen flagnar?
|
||||||||
|
Varför skulle inte oken fungera med något annat än 324mm skivor? Är de från början gjorda för 324mm skivor bör de utan problem fungera på skivor mellan 300 -> 350mm, kanske lite större spann också. Nästa fråga är om du kommer ha oken nära ekrarna, kan du som vissa pårche ha oken väldigt långt ifrån ekrarna (spacerplattor original?) kan du ha 1 fälgstorlek mindre fälgar än om oken sitter vid fälgarna. Titta på en fälg så förstår du varför sedan. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
oken kommer sitta i orginalfästena på bilen så jag kommer inte kunna flytta dom längre in eller ut beroende på skivans storlek. Jag antar iaf att det är därför jag fått höra att dom inte fungerar med annat än 324mm skivor.
Jag är inte helt säker men jag tror oken kommer hamna rätt nära ekrarna. |
||||||||
|
Då är det värre, alternativet om det inte får plats är ju att göra ett par adaptrar eller ändra fastsättningen av oken till en vinkeladapter. Då går det att köra med andra skivor. Sitter oken nära ekrarna kan 17" bli tråkigt tight. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Tror det kan bli lite krångligt att göra adaptrar då jag inte har tillgång till några maskiner. Fast det borde vara rätt goda chanser att det skall funka med fälgarna. Det sitter visst 17" orginal på Skyline, och Superleggerorna är väl ganska rymliga.
Jag får nog helt enkelt skynda mig att byta bultmönster och provmontera det hela.
|
||||||||
|
Jag har åkt med 330 bromsar som är 324mm och till detta har jag använt 16 tumsfälgar med gott resultat. Dock så är det självklart beroende på hur ok och fälgar ser ut om det kommer att funka på din bil men med gigantiska 17 tummare borde det vara hel-lugnt.
_________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Jag har nyss provmonterat oken för att se hur det kommer funka med fälgarna. Eftersom jag inte fått tag i nya spindlar och nav fick ögonmåttet avgöra lite, fälgarna är ju 5-bult och jag behöver 4-bult. Skivdiametern ser i varje fall inte ut att vara något problem. Det är säkert 2 cm eller mer kvar till fälgen. Ekrarna kommer nog däremot ta i oket. Jag behöver alltså få ut fälgarna runt en halv centimeter. Frågan är hur jag skall göra det...
Spacers har jag hört skall vara dåliga om det inte är rejäla doningar som skruvas fast, och dom som skruvas finns ju inte i så tunna dimensioner som jag vill ha. Ett alternativ till spacers kanske kan vara andra centrum till bromskivorna som "spacear" ut lite. Då är det "bara" att leta upp separata skivor och centrum som passar. Borde inte vara omöjligt. Det blir dock svårt att hitta något till bakbromsarna, som har trummor till handbromsen. Vad tycker ni? Några förslag?
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1954 besök totalt |