Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur långt är det från B till G?
1269 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Satt just och klurade på hur långt det skulle kunna vara från Bridge till Gantry, men innan jag drar fram flygfoton, kartor etc och försöker räkna så tänkte jag att det kanske finns någon kunnig själ här som redan vet? Peeter, Anders D eller Anders J kanske?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Jag har tyvärr inte den blekaste...
Någon som gått Scuderia som nollat trippmäteren?

Från gantryt till ingången av T13 är det dock 2844 m enligt Sport Auto, om det nu kan hjälpa till.

Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Hur långt är det från B till G?

Christian Eick skrev:
Satt just och klurade på hur långt det skulle kunna vara från Bridge till Gantry, men innan jag drar fram flygfoton, kartor etc och försöker räkna så tänkte jag att det kanske finns någon kunnig själ här som redan vet? Peeter, Anders D eller Anders J kanske?

Jag tror det har förekommit en siffra på Ringers för länge sedan men jag minns inte. Det tar ca 25-30 sekunder att köra beroende på fordon.

Mvh

Anders

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:
Christian Eick skrev:

Jag tror det har förekommit en siffra på Ringers för länge sedan men jag minns inte. Det tar ca 25-30 sekunder att köra beroende på fordon.

Mvh

Anders

Nu ser jag ju att du skriver B till G, dvs 20,8 km minus någonting.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
[Nu ser jag ju att du skriver B till G, dvs 20,8 km minus någonting.

Det upptäckte jag också först nu, men mitt inlägg verkar väl ändå ganska klokt.?

Kan väl inte vara svårt att få någon till att mäta upp den sträckan med trippmätaren.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Hehe, noterade själv först nu att jag skrivit B till G. Inte för att det spelar någon roll, men visst var det egentligen G till B jag menade! Nästa gång någon är där på typ Scuderian kan de väl nollställa trippmätaren så vi får ett svar. Iofs skulle man ju kunna köra G-B med konstant 100 km/h i GT4 och mäta tiden så får man ju en uppskattning av sträckan i alla fall!

Att SportAuto valt Gantry - T13 som en delsektor i Supertestet är väl bara för att folk inte ska kunna räkna ut Horsts BTG-tider och försöka slå dem...

Bromma
Här sen Dec 2002

Christian Eick skrev:
Hehe, noterade själv först nu att jag skrivit B till G. Inte för att det spelar någon roll, men visst var det egentligen G till B jag menade! Nästa gång någon är där på typ Scuderian kan de väl nollställa trippmätaren så vi får ett svar. Iofs skulle man ju kunna köra G-B med konstant 100 km/h i GT4 och mäta tiden så får man ju en uppskattning av sträckan i alla fall!

Att SportAuto valt Gantry - T13 som en delsektor i Supertestet är väl bara för att folk inte ska kunna räkna ut Horsts BTG-tider och försöka slå dem...

Från diverse videos är det dock ganska lätt att översätta G to B i tid. Sträckan tar 26-27 sekunder att köra i en bil typ Porsche 996. Sedan går det bort lite tid pga av "stående" start från konerna bort till Hohenrain men lustigt nog mycket mindre än man tror, bara någon enstaka sekund eller två. Alltså kan man lägga till 25 sekunder för att få ett fullt varv. Sedan är det ju så att Sport Auto inte kör ett komplett varv utan skippar 200 meter vilket gör att om man vill jämföra en BTG tid med Hors så kanske 22 sekunder är mera korrekt.

Nåväl, detta är taget från minnet - själv bryr jag mig inte om varvtider när jag är där nere och kör turistkörning.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Kan det verkligen stämma? Menar du att man bara tappar 1-2 sekunder med "stående" start efter konerna?!

Det hade jag aldrig kunnat tro, det känns ju som om luckan borde bli större om man kommer förbisvooschande i 200+ samtidigt som någon börjar accelerera från 30-40 vid konerna...

Anledningen till att jag vill veta sträckan B till G är att jag är intresserad av vad det blir för snitthastighet på olika standardbilar (finns ju fler BTG-angivelser än helvarvstider) för att kunna jämföra med diverse tävlingsbilar i VLN. Dvs, hur mkt hastighetsvinst blir det med en racebil med slicks kontra gatbil med gatdäck/R-däck i diverse olika konfigurationer? Nu finns ju sällan BTG-tider för VLN-bilar iofs, men det går ju att uppskatta även där. Exempelvis kan man konstatera att Klaus-Peter Thaler och Heinz Remmen kvalade i senaste VLN-racet med en i sammanhanget simpel Clio RS på 153 km/h i snitt, det motsvarar ju någonstans kring 8:10 helvarv och kanske ca 7:45 BTG-varv. Många supersportbilar med ziljoner hästkrafter som inte skulle hänga med där!

Personligen är jag heller inte så där fruktansvärt intresserad av att nödvändigtvis klocka mina egna turistvarv, tror att jag klockat totalt 3 av mina varv genom åren och då mest för att se om det handlar om storleksordningen 9, 10, 11 eller 12 min (beroende på bil ) vi pratar om. Om jag däremot skulle tävla i VLN skulle jag säkerligen titta på tusendelarna med största intresse!

örebro
Här sen Mar 2003

Det hade jag aldrig kunnat tro, det känns ju som om luckan borde bli större om man kommer förbisvooschande i 200+ samtidigt som någon börjar accelerera från 30-40 vid konerna...

det e ju från bron man räknar,,o då e det nog bara nån sek man tappar till första nedbromsning efter bron, om man startar från konerna jämfört med att ha flåsat hela döttinger rakan..

pugge rc Btg 8:48
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Robert Kinderwall skrev:

det e ju från bron man räknar,,o då e det nog bara nån sek man tappar till första nedbromsning efter bron, om man startar från konerna jämfört med att ha flåsat hela döttinger rakan..

Precis, det är en väldigt kort sträcka vi talar om. Jag kollade en gammal video från 2001 och där tar det 8 sekunder från bron till uppförsbacken efter svackan där man normalt slår av/bromsar om man kör full varv. Till den hårda inbromsningen vid räcket är det ca 12 sekunder från bron. På en så kort sträcka är 1-2 sekunder helt rimligt.

För en beräkning av sträckan, jag har en video med en 996 Carrera som kör G till B på 27 sekunder. Min bedömning är att han går in under gantry med ca 200 km/h och vid bron vid ca 250, säg 230 km/h i snitt för sträckan vilket med 27 sekunder alltså ger 1725 meter. Om hela banan är 20 800 meter så kan vi väl säga att B till G är 19 km?

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Jag måste komma ihåg att koppla på hjärnan ibland, självfallet har man inte 30-40 vid bron utan där är man ju redan uppe i rätt bra hastighet och tappar sålunda inte så mkt mot fullfartsvarianten...

19 km låter rimligt, vi kör på det tills någon mäter upp med millimetergraderad linjal!

1269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande