Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1433 besök totalt |
Vilka Pagid-belägg ?
Börjar bli dags att byta belägg på min 944 Turbo. Kör runt 800mil/år och 5-6 banmöten. Hade egentligen siktat in mig på Performance Friction PF97 men på Pean tyckte dom att jag kanske körde lite mycket gata för att dom skulle vara optimala (aggressivt bromsdamm, skrikande mm). Alternativet är Pagid, men vilka ska jag ha ? blå, orangea eller gula ? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Det finns massor av trådar om det här i forumet - sök så hittar du säkert fina tips! Själv kör jag med pagid blå och är helnöjd! Visst, de skriker en del vid lugn körning - men det stör jag mig inte på.. Det är väl mest medtrafikanter och fotgängare som stör sig på det
![]() |
||
Alltså, jag har bara hört bra från Pean. De verkar inte vara ute efter att få sålt så mycket som möjligt, utan vekar verkligen måna om sina kunder! Till rejsbilen jag hyr mig in på ibland tyckte de att det skulle räcka med endast beläggbyte och inte skivor
![]() ![]() *Ska köpa PF nästa gång, hört att det ska vara suveräna grejer + att det borde finnas mer sådana försäljare* ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
Håller med Bistec, om du ska köpa Pagid passar dom gula bättre till tunga bilar.
Jag har kört med både gula Pagid och PF97 på min bil. Tycker att båda beläggen har tillräckligt bra bett, båda beläggen höll lika länge. Fick mindre problem med "svampig pedal" med PF97 men å andra sidan så slet PF mer på mina skivor. Pagidbeläggen skriker mer än PF beläggen på min bil. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Hmmm, om nu gula Pagid skriker mer än PF och kostar lika mycket så skulle det isåfall bara vara bromsdammet man vill slippa. Ökat skivslitage bryr jag mig inte så mycket om med tanke på att bilen inte körs så mycket.
Är det nån som har erfarenhet av bromsdammet från PF-beläggen, är det verkligen så illa att lacken på fälgarna tar stryk ? är det bara vid bankörningen det blir så eller även gatkörning ? (har två uppsättningar däck och fälg) /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Jag har kört slut ca hälften av mina PFC utan att tvätta fälgarna, till mångas stora besvikelse.
![]() Det blir också ordentligt skitigt långt in på dörren av bilen (där har jag dock tvättat lite). Jag har dock aldrig varit med om att det är svårt att tvätta bort dammet, iaf inte från plåtens lack. PFC på en 944 Turbo S funkar mycket bra på bana! Rekommenderar det varmt! om jag hade åkt mycket gata så hade jag haft en uppsättning klossar+skivor för gata och en uppsättning för bana. |
||
Re: Vilka Pagid-belägg ?
Hej Jag har Performance Friction på min race 944. Ja har kört blå, oranga och gula Pagid på många olika 911:or (964-996). För närvarande har jag gula (RS19 tror jag de heter?) Pagiden kan skrika något hemskt. Bromsdamm har jag inte upplevt som ett problem - men så är ju 944:an svart... ![]() Som vanlilgt är det så att det som är optimalt för gata inte är optimalt för bana. Jag tror dock inte att Pagid är bättre än Performance friction i det avseendet. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Gula RS 19 har högre friktion än blå i alla temperaturer. Nya RS 29 skall vara ännu bättre. Kolla:
http://www.braketechnology.com/techi http://www.braketechnology.com/racec _________________ Oscar Ling |
||
Tack för alla tips.
Det låter faktiskt som om det får bli PF-beläggen, jag har ingen putsnojja. Jag antar att bromsdammet blir som mest "aggessivt" när beläggen är rejält varma, alltså vid bankörning och då sitter det ändå ganska skabbiga originalfälgar på. PF är dessutom en hel del billigare än RS19 Att ha dubbla uppsättningar belägg hade naturligtvis varit det bästa men frågan är om jag verkligen kommer orka byta mellan gångerna..... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1433 besök totalt |