| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Har storleken betydelse? (På plenum)
|
777 besök totalt |
|
Har sökt o grävt i de mesta plenum-trådar jag kan hitta, nu när jag själv behöver snickra ihop ett till min ascona. Av det jag hittat, har jag fått ett hum om hur det borde se ut tycker jag. Men i min hast att skaffa trattar till min plenumkammare fick jag tag i lite för långa (enligt mig) trattar. Möjligheten finns att skaffa en kortare modell, vilket jag överväger att göra. Men tanken har slått mig, behövs verkligen kortare trattar? Utformningen av mitt tilltänkta plenum skulle ge en volym av ca 7 liter med de långa trattarna o ca 3,5 liter med de kortare trattarna. Om jag nu har läst de tidigare plenum trådarna rätt, borde den mindre volymen på 3,5 liter vara den mest lämpade för min 2,4 liters motor. Men blir responsen så mycket sämre med några liter till i plenumkammaren? Är den större volymen ett alternativ för mig? Nån som har laborerat / testat lite med detta? Hjälp mig gärna med detta alla upplysningar, tips, råd osv är varmt välkomna! Volymerna har jag fått fram genom att rita upp mitt plenum efter de tips jag hittat i de övriga plenumtrådarna, de går naturligtvis att ändra på både upp o ner i storlek. Vad är minsta lämpliga frigång mellan tratt o plenum, både gällande framför, bakom och vid sidan. Kort info om motorn (som också finns i min banåkarbiltråd) volvo B23 sugmotor ca 2400cc kam 298 gr, 105 gr nockvinkel, 12,4mm lyft nira i3 styrsystem 65mm spjäll _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
![]() |
Skruva banåkabil
|
777 besök totalt |