| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Lista för däckstryck Pirelli Corsa
|
2785 besök totalt |
|
Någon som vet om det finns någon lista för däcktryck till Pirelli Zero Corsa R-däck på nätet..t.ex på Pirellis hemsida? _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Hittade detta på tirerack:
--- Tire Set-up for Circuit Driving For maximum performance and safety on a circuit, first make sure that the vehicle itself is in perfect working order, particularly with respect to brakes, steering and suspension. Having quite a stiff construction, the P Zero Corsa does not necessarily need extra tire pressure to deliver its performance. In fact it is designed to run at tire pressures around 30 psi, with finite adjustments depending on vehicle type. Critical to understanding the set-up is to appreciate that this pressure is the "operating pressure" of the tire when it is fully warmed up to working temperature and that the difference between "hot" and "cold" tires can be very significant, typically 7 psi. Set-up procedure: set the tire pressures when cold to approximately 6 psi less than the required operating pressure. Drive the car on the circuit for 3 to 4 laps to bring the tires up to temperature, re-enter the pit lane and immediately re-set the pressures to the operating pressure. Continue to check, re-set and/or adjust the "hot" pressures during continued use on the circuit if that is possible. Pirelli recommends using normal compressed air to inflate the tire, providing the above procedures are followed. Specialized gasses such as nitrogen are not required unless the air source suffers from excessive contamination of humidity. Always use a high quality air pressure gauge for consistent results. It is also recommended to use metal rather than rubber valve stems in the wheel, these being more resistant to high temperature. --- Skulle innebära ~1.7bar kallt och ~2.1bar varmt _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Jag fick följande data av Micke på Joki Motorsport (kolla i R-däckslistan för länk till Joki) för en 996 GT3 med 225/40x18 fram och 285/30x18 bak för Pirelli P Zero Corsa i våras när jag köpte däck där: fram 2.2 bar, bak 2.3 bar (detta är varma däck), för kalla däck fick jag rekommendationen (har stämt bra hittills) fram 1.8 bar, bak 1.7 bar. Vid regn rekommenderas att öka kallt däckstryck med 0.2 till 0.3 bar.
Micke hade en lista med fler modeller, men jag skrev bara ner rekommenderade tryck till min egen. Ring till Micke och fråga om du vill ha reda på rekommenderat tryck till annan dimension/turbo. Lycka till Anders |
||
|
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
_________________ Anders T |
||
Den var verkligen klockren, frågan är bara vilken av staplarna som gäller för fram resp bakdäck? V.A. resp H.A. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
om man går efter grafen över däcktryck till porschar i länken ovanför: Vad tycker ni man ska välja när man dånar runt på gata och inte bana för att corsorna ska räcka så länge som möjligt? Ska man gå efter kalltrycket eller varmtrycket eller "normalt gatdäcktryck"?
|
||
|
Hmm ingen här som kör med corsa även på gata? Ska jag pumpa kalltryck/varmtryck enligt listan nedan eller tryck enligt rekommendation i bilmanualen när jag kör på gata?
|
||
|
Re:
Men allt beror ju naturligtvis hur slitagemösntret ser ut vid aktuella vinklar vid ett sånt tryck. Det vore ju synd att äta dyrbar kant på gatan så corden sticker fram när det är dags för banåka. |
||
|
Tack för svaret Niklas! Jag får testa mig fram; jag börjar med "gattryck" och håller lite extra koll på värmen de närmaste dagarna..
|
||
![]() |
Däck för banåka
|
2785 besök totalt |