| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med att tyda koder på Bilsteindämpare
|
760 besök totalt |
|
Har börjat rota lite mer ingående med min blåe räsermiata inför regbesiktning och börjar klura lite på vilka Bilsteindämpare som sitter på. Jag hittar ingen justering för dämpningen och dämparkroppen har gängor hela vägen. Fjädrarna är Eibach ERS 200-60-90 (90N/mm) fram och 180-60-50 (50 N/mm) bak. Dämparna är märkta med "1000 BE561966Mo" både fram och bak samt är målade "G 5" med "Bilstein"blå färg. fram bak
Det kan ju iofs vara PSS men de bilder jag sett så är inte de gängade hela vägen ner. Bilsteins katalog är inte till nån hjälp den heller. Sifforna verkar inte passa in. Dämparna monterades för övrigt 1999 så nån modell som släppts efter det är det knappast. |
||
|
Dämparna kan jag inte hjälpa dig med, men fjädrarna är "Fri längd - Innerdiameter- Hårdhet i N/mm".
EDIT: Ändrar mig till att jag nog kanske kan ha en ide... Tror detdär är en tidig variant av Bilsteins "riktiga tävlingsprylar". Väldigt lika de jag hade som kom från en BMW compact som gått en märkescup i Belgien. Brukar stå lite dämparvärden stämplade på dom oxå...som iofs inte säger ett dyft men ändå...
|
||
Konstigt att de inte verkar vara justerbara (det är iofs nåt litet spår i botten av insexfästet i toppen av kolvstången). Eibachs värden var enkla att klura ut med deras hemsida, personligen tycker jag att 90/50 är lite mjukt för att vara ren banräser (borde inte bli mer än 2Hz fram eller nåt). Kronos Racing som byggt bilen vill inte svara på mail (jag skickar samma mail till ny person en gång i veckan). De borde väl om någon veta vad de plockat ihop (och kanske även varför). Så det finns mao inget hopp om att hitta data om dämparna från annat håll än Kronos eller Bilsteins arkiv. Det skulle vara skoj att veta lite mer om dem men de kan ju även vara modifierade (med tanke på det handmålade "G 5") och då spelar ju de stämplade siffrorna ingen roll längre. Men eftersom bilen tydligen var neutral och fin på Spa, Zolder mm så ska jag nog inte ge mig på att justera innan jag lärt mig bilen (lär ta ett par banträffssäsonger). Men fjädrarna och orginal krängare verkar vara lite mjukare chassi än jag trodde från början. Det fungerar tom på gatan (lite boing boing iofs, men inte stötigt). |
||
|
Pratade precis med Bilstein i Tyskland och dämparna är specialbyggda åt Kronos för dessa fjädrar.
De är inte justerbara utan ombyggnad. Fram och bakdämparna har olika settings och olika längd trots att de är identiskt märkta. Modellen har utgått men det var inga problem att tillverka nya om jag ville ha fler. Jag får väl helt enkelt lita på att de vetat vad de gjort . Lite snopet eftersom jag börjar få grepp på hur jag kan justera balansen på den röde med Konisarna. På den blåe har jag mao ingen justering alls att göra (det är bara att köra, köra, köra med det som sitter där), bara cornerweight och endlinks.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
760 besök totalt |