| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylare till växellådan.
|
1, 2 >> 5329 besök totalt |
|
Hej. Körde lite på Sviestadbanan igår, och fick problem med för hög växellådstemp. Har haft lite bekymmer med det tidigare, men inte så hög temp som igår. Iof så har jag ställt på laddet en hel del sen förra gången jag körde på bana, samt att Sviestadbanan är ju lite knixig så lamelldiffen får ju jobba en del.... Så, då undrar jag om någon har nåt bra tips om vad man kan använda för pump, filter, kylare samt kanske också termostat?? Läste en gammal tråd där någon kört med en pump från biltema, jag tror det var art.nr 25-987, men där man bytt ut filtret, kanske det kan vara något?? Tips tack!! Är sugen på att få dit något, så jag kan köra lite mer på bana utan att behöva oroa mig för tempen....... Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
1. Sorry, tänkte inte på det, tyckte frågan var så allmän.... Bilen är en SAAB 99, växellådan har stora drevsatsen från SAABs tävlingsavdelning och lamelldiff.. 2. En bit över 120grader, vet inte exakt, mätaren går inte längre......Mätt i diffhuset. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Har tyvärr ingen, för tillfället, fungerande mätare för motoroljetempen. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
samma typ av kyl som till motoroljan funkar ang pump så finns det lite olika varianter det finns ett par olika sorters pumpar särskillt för växellådor
Det går även med en Facet bränslepump men dom är lite känsliga för skit http://www.lindberg-import.com vet jag har olika sorters pumpar nmen hittar inget på webben |
||||
|
->Fuling.
Visst kan det vara motoroljan som blir för varm, men där har jag en bra oljekylare, och har inte haft några problem med det förut. Nej, jag står fast vid att det är växellådan som behöver extra kylning. När SAAB tävlade i rallyskogarna med de här lådorna hade de oljekylning.....Behövs tydligen för bankörning oxå. När det gäller oljekylaren, tänkte jag försöka hitta någon begagnad/skroten. En kylare som är ganska fyrkantig, ca 10x15-20cm skulle passa pefekt, någon som vet om det sitter nåt liknande på nån bilmodell?? Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
citat:
Nej, jag står fast vid att det är växellådan som behöver extra kylning. sorry, Missförstånd pga att jag uttrycker mig som en kratt
Vist, jag tror också växellådsoljan behöver kyling men det gäller att ha koll på motoroljatempen också pga ihoppbyggnaden bara. citat: När SAAB tävlade i rallyskogarna med de här lådorna hade de oljekylning.....Behövs tydligen för bankörning oxå. Tom mer viktigt i bankörning pga att i rally så plågar man skrotet kortare tid, typ en SS tar ca 2-5min medan banköring ligger man ock bränner betydligt längre. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re: oljekylare till växellådan.
Det funkar för oss iaf, skaffa en vanligt "in-line" filter och montera före pumpen så blir den inte full med drevskrot. Nackdelen är som jag sagt innan att feltemapumpen för ett H-vetes liv! Men ser du till att du kan ha den avstängd om/När du vill glida runt lite mer städat så bör inte det va ngt problem... _________________ Karl Brag |
||||
|
Hej. Vad menar du med ett "vanligt in-line" filter?? Förhoppningsvis ska det inte bli så mycket drevskrot , fast det är ju klart, det är ju en SAAB.........
Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Jag har en sån liggandes. Den tillhör Habbe här på forumet och är till salu (ändrade planer, annars hade jag köpt den). _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag har tippsat om det förut men gör det igen. Biltemas pump är exakt samma men ganska mycket billigare http://www.biltema.se/products/produ Förövrigt axe har jag svarat dig på stcs. _________________ Kristoffer Olsson |
||||
|
Art Nr FF572 på den här sidan är ett rätt vanligt in-line filter: http://www.lindberg-import.com/webbshop/tillbeh/goodridge.pdf Har man en riktigt rolig låda (raksuren dogbox) så blir det drevskrot, dock i små storlekar och ganska små mängder. Men feltemapumpen är en drevpump så jag har svårt att tänka mig att den klarar särskilt stora partiklar innan den toknyper. Har du dessutom lamelldiff i din FF-låda så blir det "lamellspillskletolja" med drevskrot i...
_________________ Karl Brag |
||||
|
Nu har jag inhandlat biltema-pumpen och fixat anslutningar på växellådan.
Nu saknas bara kylaren, nån som vet var man kan hitta en kylare som har måtten ca 10x15-20cm?? -> Kristian Larsson: Hade du en sådan liggandes, eller? Annars får jag åka till skroten på måndag och botanisera lite.... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Vänster sida av kylaren på SAAB 9000 Turbo 85-98 _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Den 9000 oljekylare jag har i garaget har måtten 75x300mm, så den passar inte riktigt där jag tänkt att den skulle sitta. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Ah, sorry... PMa ditt tele.nr så ringer jag från verkstan på söndag. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Du har PM....... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 5329 besök totalt |