Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5798 besök totalt |
TURBOkonvertering av BMW 318is?
Har inhandlat mig en BMW 318is -91.. Tänkte nu börja meka med den och funderar på att turbokonvertera den.. Någon som har erfarenhet av detta? Förslag på Turboaggregat, intercooler, spridare som håller för ca 300 hk? Alla tips tas tacksamt emot! _________________ henna ekola |
||
De verkligt insatta när det gäller turbokonvertering av Bmw håller till på autopower.se. Jag tror att du har bättre lycka om du gör en sökning på deras forum eller slänger upp en ny tråd.
_________________ /Kristian Elisson |
||
Mitsubishi TD04HL 15 från SAAB 9-5/9000 Aero för max effekt, T25 från 9000 CSE för lite mindre, röda spridare från SAAB 9000, Bosch 0280 150 431, 12 ohm impedans, 359 cc/min vid 3 bar bränsletryck. intercooler från valfri skrotad turbobil..
Det är bra början. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Här kan du få all hjälp du behöver http://www.pure-pf.com/
_________________ Stefan Eklund Kör V40T4 -01 samt skoda pickis. |
||
http://www.downingatlanta.com/ är ju lite fränare
![]() Skickade dock ett mail till dom för några veckor sedan för att få lite klarhet på vissa saker men har inte fått något svar ännu. Så jag säljer min bil istället ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
Ett tips e att du går in på www.savarturbo.se å lägger upp en tråd .För där finns det en del killar som bygger
BMW En del 02or nån 323a 320 + en del andra BMW så det finns en hel delkunskaper om vad som funkar å inte +att alla e välkomna man behöver inte åka i nån särskilt bil el märke Tänk bara på att förklara så noga det går vad har för motor å vad du tänkt göra med den så får du vettiga svar . AFFE _________________ Alf ryhn |
||
_________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Re: TURBOkonvertering av BMW 318is?
Då jag vet vilken bil det är frågan om.. (Den lämnar min garageuppfart idag..) Så tycker jag att motorn ska förbli som den är iaf en bit in på nästa säsong. Detta för att både du och Pär ska lära er att hantera den innan ni skaffar mer effekt i motorn. Inte för att jag inte tror att ni inte klarar av mer effekt på en gång. Utan för att bilen är som den står idag ganska snabb redan nu. om man lär sig hitta runt med bra spårval och bromsar rätt så behövs inte mer effekt. D"å är den dessutom helt godkänd för gatbruk och kan besiktas när som helst. ![]() I konbanor har den visat sig vara en av de snabbare bilarna trots saknad av effekt . Alltså lär er styra runt bilen till 100% innan ni trimmar mer. När ni känner att det funkar bra och ni vet exakt hur bilen beter sig osv, då kan ni öka effekten. Detta är egentligen bara min tanke, ni får självklart göra som ni vill. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag tror inte att 300 turbohästar funkar så bra i den bilen om man inte uppgraderar allt annat vilket blir dyrt. Går på Antons linje, är övertygad om att bilen duger till helt OK tider på bana som den är.
För rattlåsracing, vilket vi inte brukar diskutera här är den nog sämre. Kolla som sagt på Autopower där finns all turboinfo som du kan tänka dig trots att BMW bygger sugmotorer ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det är inplanerat en bur till bilen som jag har förstått. Sen är fjäderkitet som är på ingång snart i hamn och med det monterat är det inte så mycket mer att göra innan man gjort "det mesta". Jag vet att den är långt ifrån en riktig rejsbil. Men 300 hk borde den kunna hantera om föraren är med på det. Om det sen går så mycket fortare runt en bana är en annan sak. Superstage skulle gå väldigt mycket fortare med 300 hk.. Men som sagt föraren/förarna ska vara första prioritet i detta fall. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Ska man få till bra tider (mao bättre än en ev konkurent) så måste man dessvärre ta alla kurvor rätt... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Målet med bilen är att den ska gå så bra på bana som möjligt, med snabba varvtider men vårt motto är att göra allt så bra som möjligt, sträva mot det bästa, o det inkluderar att ta kurvorna rätt.. ![]() _________________ henna ekola |
||
Ska du besikta bilen utan massa mek varje år kolla: www.lowbudgetrides.com
_________________ Dennis Mollberg |
||
Nä det är sant att det inte är speciellt effektivt.. Men men turbokonverteringen är ju inte genomförd ännu.. Hur går din bil nu då? ![]() _________________ henna ekola |
||
Låter nice som fasen!!! ![]() ![]() En kompis kläckte idén om att sätta i en kompressor i min lilla bil. Vad tror du om det? ![]() ![]() _________________ henna ekola |
||
visst kan du göra det, men personligen tycker ja att det är
roligare med turbo,men å andra sidan så har ja inte kör någon 318is med kompressor, fördelen med kompressor är ju att det bara är att hänga av remen vid besiktningen... men vad kostar en kompressor som klarar 300+ hk? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5798 besök totalt |