Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur funkar startmotorn?
3 besök senaste veckan (9426 totalt)
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Hur funkar startmotorn?

Är det rätt uppfattat att när man trycker på startknappen så sluter man en krets som drar ett relä som strömsätter solenoiden i startmotorn.
Då startmotoraxeln skjuts fram emot kuggkransen så sluts en annan krets i startmotorn som strömsätter startmotorn.
Denna krets skall matas med minst 25-30mm2 kabel direkt från batteriet.
Kan ha en säkring på 150-200A, men inget annat.
Jorden går tillbaka via startmotorns infästning i motorblocket och sedan dess jordfläta till ramen.

Är detta en riktig beskrivning eller hur funkar det vanligtvis?

Kan den första kretsen jag beskrev fungera utan relä?

Mvh

Citera
Larse
Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re: Hur funkar startmotorn?

Larse skrev:
Är det rätt uppfattat att när man trycker på startknappen så sluter man en krets som drar ett relä som strömsätter solenoiden i startmotorn.
Då startmotoraxeln skjuts fram emot kuggkransen så sluts en annan krets i startmotorn som strömsätter startmotorn.
Denna krets skall matas med minst 25-30mm2 kabel direkt från batteriet.
Kan ha en säkring på 150-200A, men inget annat.
Jorden går tillbaka via startmotorns infästning i motorblocket och sedan dess jordfläta till ramen.

Är detta en riktig beskrivning eller hur funkar det vanligtvis?

Kan den första kretsen jag beskrev fungera utan relä?

Mvh

(Ni kan ju gissa var jag är i bygget för tillfället ;-), motorstart snart)

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jag trodde du höll på med en elkart

Vissa bilar kör hela solenoidströmmen genom tändningslåset, andra har nåt relä eller liknande.

[obligatorsk fråga]
Det är väl ingen bruxis?
Berätta lite mera, Nyfikenienstrut vill veta allt.
forumregler mm mm
[/obligatorsk fråga]

NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Till att börja med så stämmer det rätt bra men du kan inte ha en säkring på kabeln till starten från batterit
för en start motor drar ca 2500/3000 A i start ögonblicket på tex volvo el liknande 4 cyl motor
Sen angående olika startmotorer så finns det två varianter en med inbyggd solinoid den funkar på så sätt att den ena lindningen funkar som en elektromagnet å drar i armen som i sin tur drar ut bendixdrevet å den kräver ett separat star relä USA FORDAR brukar ha den modellen sen har du den modelllen som du beskriver vilken i många fall får ström till solinoiden direkt från tändnings låset el start knappen det går ju även ha ett relä i mellan knappen å solinoiden om man så vill
Det finns med all säkerhet nån annan variant på startmotor men dom 2 jag har beskrivit e väl dom vanligaste
AFFE

Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tackar båda

Vad brukar det vara för ampere i solenoidkretsen och vilken mm2 skall man ha där?

Som ni kanske förstår så är det en CSB det handlar om, har de den andra typen, den som inte Ford hade?

Mvh

Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Det räcker med en 2,5 mm2 kabel för själva solinoiden drar inta så mycke ström
Bara för att vara nyfiken e det nånting kul el e det en standard motor å vad ska den sitta i
AFFE

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

NFSPEED skrev:
blablabla...för en start motor drar ca 2500/3000 A i start ögonblicket..blablabla

Tar du inte i lite nu?

NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Det kan du hoppa upp å sätta dig på att det inte e nåt blabla bla för i sådana fall så ljuger dom på volvos yrkes skola

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Det var just 2500/3000A jag reagerade på.. Tvivlar på att det finns något bilbatteri som klarar av att ladda ur sig så pass mycket kräm utan att gå i bitar.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

NFSPEED skrev:
Det kan du hoppa upp å sätta dig på att det inte e nåt blabla bla för i sådana fall så ljuger dom på volvos yrkes skola
Liten räkneuppgift P=U*I
In ditt exempel 3000A gånger ca 10 volt om batteriet är fräscht= 30000W eller 30kw.....mycket för en startmotor.

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

250-300A eller "ett par hundra A" har jag för mig.

3000A Skulle dra tomt ett 45A batteri på 54sek. Med tanke på förluster etc batteriet så håller det inte.

Men innan motorn börjar röra sig, då j*vlar går det ström, ingen koll på storleksordningen dock. Har för mig att det gick över 100A i de små motorer vi hade och körde rc-dragracing med innan de började snurra.

Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

SKämt åt sido Vad jag menar e att i själva start ögonblicket så drar en start motor så mycket presis när den ska till att snurra men sen när den har kommit igång så drar den naturligtvis mindre ström
det kanske rör sig om ett par tiondels sekund som den drar så mycket ström
Ett bra ex på vad många gör fel när det gäller batterier e att dom köper ett fritids batteri för att det e billigare
i stället för ett start batteri skilnaden e dock stor när det gäller just det du sa att det inte orkar släppa i från sig strömmen tillräkligt fort man jämföra det med en vatten kran ett fritids batteri e som att man öppnar kranen så att det bara blir en liten stråle mao det tar lång tid för strömen att komma ut
medan ett start batteri e som att öppna kranen fullt på engång
mvh AFFE

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Nu är jag med på vad du menar.

Givetvis är det så. En likströmsmotor drar oändligt med ström (läs: så mycket ström som lindningarnas resistans och strömförsörjningens kapacitet tillåter) så länge varvtalet är noll.

NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

I bland så skriver man en sak o tror att att alla fattar vad man menar men bara för att jag fattar e det ju ingen ting som säger att alla andra gör det Men det reder ofta utsig i slutändan I bland kan man ju vara ganska envis av sig å tro att det man säger e rätt fast det i slutändan visar sig att det e fel så det e ju inget fel att ifrågasätta saker å ting .
MVH AFFE

Norrköping
Här sen Jun 2003

När det gäller kraftiga strömmar så har bland annat Bosch ett system där man använder två batterier, ett som tar hand om startens höga strömbehov och ett som sköter resten av bilen som har ett betydligt lägre strömbehov. Genom detta system kan man också undvika att viktiga komponenter såsom styrsystem, bränslespridare och tändning inte råkar ut för spänningsfall i startögonblicket.
Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Jag är ändå tveksam till om det kan flyta så mycket ström som 3000A. Vid en batterispänning på 12V ur ett teoretiskt batteri utan inre resistans så skulle det innebära en resistans 0,004 ohm hela vägen igenom. Så bra kontakt kan det knappast bli, med tanke på att det inte är perfekta ytor på batteripolerna, kabelskor, anslutningen på startmotorn samt innuti starten. Och sedan får man inte glömma resistansen på vägen från starten och tillbaka tillbatteriet. Ytterligare några kabelskor, och inte minst järnet i karossen. Järn är en förhållandevis dålig ledare av elektrisk ström. Så jag är nog ändå lite skeptisk. Teoretiskt sett kan det kanske stämma dock.

Linköping
Här sen Mar 2004

Jag har 150A säkring till mitt batteri funkar kanon

Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004

Hade liknande snack på jobbet(fordonsverkstad) i våras - jag var inte sen att prova några olika bilar, värst var min firmabil Toyota Landcruiser år 2000 (Rak6:A Diesel) vid vanlig start av varm motor ca:500 A.-men så fick han ett riktigt mandomsprov: kompisen körde startmotorn med växel+bromsade ordentligt.
Innan besten "studsade igång" visade mätaren drygt 2000 A!
Bilen har dubbla 12 volt startbatterier och är tillskillnad mot äldre Landcruiser helt matad av just 12 volt.
Instrumentet som användes var min Fluke AC/DC tångaperemeter modell dyr thumbs up
och den var ställd på DC läge + "nypt" runt startmotorns 30 spänningskabel.
Mvh

Hur funkar startmotorn?
3 besök senaste veckan (9426 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande