| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilder på modifierat oljetråg, vad tycker Ni?
|
3959 besök totalt |
|
Idag har jag gjort en plåt till tråget på Mercedesen som förhoppningsvis ska göra bilen mer säker att svänga med. Trågets mått är 20X20cm där oljan samlas upp. Till underkant av plåten är det ca 6cm vilket ger 2.4l volym. Är detta tillräckligt? olje-delen av tråget är framåt i bilen. Målet är att plåten ska vara horisontell och med lätt lutning mot hålet för pickupen. Hålet för pickupen är 65mm utknackat till ca 75mm. ca 10mm nerknackad kant runt om. Jag kanske behöver några mer lufthål(hål för oljesticka tillkommer senare) eller möjligtvis några skott. Åsikter mottages mer än gärna. Med plåt:
Utan plåt:
Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||
|
Det här med utformning av oljetråg har diskuterats en del här på forumet, dock är det ju så att få av oss har faktiskt erfarenhet och den som finns, är ju begränsad till just de motorer som dessa har experimenterat på. Det var uppe för typ 2 månader sedan när "Anders Jeppsson" frågade. Där finns också några bilder och han diskuterade med Göran Malmberg som hade en del åsikter och funderingar. Borde gå att söka upp.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Jodå, jag har läst alla dessa trådar. Men tänkte ändå lägga in lite bilder, dels för att det är kul att se lite byggbilder, dels för att få lite feedback, så att det inte ser helt tokigt ut! Själv tror jag ju så klart att det borde fungera. Det enda rätta är väl bara att pröva.
Givetvis är det ju svårt att säga för mycket också. Man vill ju inte orsaka något haveri eller så. Tänkte bara kolla så att det ser ok ut. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||
|
Hmm kan ju nyttja denna tråden för mina egna funderingar och kanske hjälpa på samma gång
Hittade info om min motor att den pumpar (enl. uppgift hittad på internet) 16,1l olja/min vid 6500rpm Vilket ger 0,268l/sek Hur länge kör man med en halvhyffsad bil i dom längsta långböjjarna i sverige?
Det känns som en evighet när oljetrycket sjunker till noll och man inser att över halva kurvan är kvar iaf
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Modifieringen liknar den jag har i min bil: en plåt som ligger i nivå med den grundare delen av tråget och dessutom en nerböjd kant i mittenhålet.
Det är en kopia på de modifieringar Enem gör på racetrågen till Opelmotorer (där torrsump av olika anledningar inte används). Om det sen är bra eller dåligt eller funkar i din bil vet jag inte men det kan möjligen vara en vettig universalmodifiering. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
vad ska ett oljertryck ligga på normalt?
har en volvo 240 om mitt ligger mellan 3 o 4 kg |
||
Nej, svetsa bara dit öron i tråget, sen skruvar du fast plåten i öronen. Det underlättar rengöring en hel del... Så här ser det ut i mitt tråg. Skruvad skvalpplåt. Under popnitarna sitter det en bananformad vägg som "håller emot" oljan vid inbromsning.
|
Av erfarenhet av min egna bil så ser jag ingen anledning till att modda tråget eftersom det är så
stor del olja som finns i den "djupa" delen å att pickupen sitter så djupt ner. Min olje lampa börjar endast lysa när minimum sträcket är nått på bana.... Men anars så skulle jag nog ha gjort lite fler tillsläpp på den plåten å inte bara haft hålet. Hålet ja. Du kommer nog finna det intressant om du vill ha loss oljetråget fram över utan att ta ur motorn
Vilket fall som helst, lycka till
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Tänkte bara visa lite bilder på hur mitt tråg ser ut orginal. Och dömer man efter det så ser din konstruktion lyckad ut.
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
|
Hej!
Jag har redan svetsat dit plåten i tråget, så det får bli som det är... Optimist som man är så tror man ju inte man behöver riva maskinen igen! Annars har jag tillgång till tvättmaskin så det är inga problem ändå. Angående att plocka bort tråget med motorn i, så blir det inte aktuellt. Har gjort det en gång, och det gör jag aldrig igen. Riktigt besvärligt faktiskt. Pickupen sitter väldigt mycket ivägen. Lyfter hellre ur motor, inte så mycket merjobb. Tack Jeppe för bilderna på BMW-tråget. Ska komplettera mitt med styrplåtar som styr ner oljan till hålet. Smart konstruktion. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3959 besök totalt |