Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (8737 totalt) |
Har vi ett tydligt klasssamhälle?
Jag tycker vi har en UNDERBAR blandning av bilar (och folk!!) här! Skitkul är det!!! På _andra_ håll ser jag ibland ett litet dilemma mellan de som har nyare och mer kostsamma grejer som 996'or eller kanske Ferrari och de som har skitkuliga men billigare bilar. Egentligen aldrig när man är på banträff men ibland ute på stan och lite på att man har egna segregerade banträffar. Jag klurar lite på det här ibland o undrar vad ni själva upplever? Vi har det klassiska "jag körde om/ifrån/ikapp den o den mycket dyrare bilen" vilket oftast sägs på ett helt okej sätt, dvs mer med positiv glädje än omfattande skadeglädje. Sen har vi åt andra hållet, det att vissa ägare av dyrare bilar inte verkar vilja umgås med folk med samma intresse men med billigare bilar... Som en sorts bilmärkesfanatism som inte går på bilmärke utan bilens pris och exklusivitet. De kommer av naturliga skäl aldrig hänga på rejsa.nu ![]() Eller är jag helt totalt ute o cyklar på alltihopa? Lite filosofisk så här vid lunchtid bara ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Du kan iofs ha rätt i det du säger, det syns mycket tydligt i "Tandläkarklubben"'s hemsida www.porsche.nu bläddra dig fram till PCS racing sektion där folk är som tandläkare i allmänhet, lite högdragna, En Porsche är värd något om den börjar med 911 i början, slutar på RS, RSR etc, Turbo och andra med frontmotor är inte vatten värda i deras ögon.
Stor suck för dessa jeppar som Qvarnis trevligt nog kallade tandläkare, jag lär bli portad från deras träffar pga jag är dum och slut i pallet som hivar i en SAAB motor i en Porsche 911 men den är ändå inte värd någonting för det är en SC!. Dessutom räcker 180 hk långt!, enligt dom alltså, men vad gör jag när jag blir som en snigel ut på den långa rakan i slutet av ringen?. Suck!! Nä hellre sitta här på rejsa.nu och umgås med folk med olika tjocka plånböcker men med samma mål - att ha roligt när det svänger!. _________________ Kör cheva numer. |
||
Ja det tycker jag är så J***A kul! Vi är verkligen en brokig skara här!!!! Alla varianter av bilägande o plånböcker. Men alla precis lika tokiga, hehehe!! _________________ ![]() |
||
Detdär fenomenet kan nog föerkomma/upfattas i div. märkesklubbar...
Min erfarenhet är att roligast blir det om det är så stor blandning av bilar det kan, bara det är rätt personer bakom ratten. ![]() Nä, om jag ngn dag skulle börja se ner på ngn för att han eller hon har "en inte tillräkligt hipp bil" på ngn träff, ta då fram fälgkorset och se till att jag inte tänker så mer... ![]() ![]() Får att dra det ett steg längre. Vem är största entusiasten: Den som lägger 10% av årsinkomsten på en "färdig" bil av "rätt" modell? Eller Kalle Kanin som lägger alla sina studiemedelspengar osv på att få ihop till R-däck till Golf 1:an för att sedan nöta bana så mkt han har råd? Tror inte man kan svara på det för frågan är fel ställd... det finns naturligtvis personer med fina bilar som verkligen vet vad de sysslar med och kan utnyttja sina saker...likväl som det finns dom som har lite mindre exklusiva saker som oxå kan det... Men jag förstår hur du tänker Magnus och jag tycker inte du har fel. |
||
Jag har en kompis som ett tag parallellåkte Alfa/Porsche. Han var på en massa Alfamöten men bara ett Porschemöte. Hans argument mot Porschemöten: "Dom e' ju för f.. mer intresserade av att prata börskurser än kamdurationer". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() ![]() |
||
Slutsatsen är ju att för mycket pengar är aldrig bra!. Eller kanske inte?. Jag lägger kanske 80-90% av min inkomst efter alla räkningar på 911:an, trots jag har sambo, hus och 2 andra bilar att underhålla o serva. Är det stopp på bygget så är plånboken tom så enkelt är det. Jag gör det enbart för att ha roligt o att ha något att göra för annars klättrar jag på väggarna. Iofs skall huset målas om, nya tapeter, ny puts på grunden, ny terrass, ett till garage på 50kvm.... Men vafan det får vänta ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
Jag har nyligen köpt 996:a Men att jag bli högfärdig är nog ingen risk. Jag körde ju nyligen även hemma byggd E30 turbo rishög. Men det är nästan lika kul som att åka porsche.
![]() om det bara är tandläkare som kör i pcs-racing borde det ju inte va så svårt att köra ifrån dom. ![]() Vi får väl se hur jag blir bemött på min första porsche-träff. Här verkar det ju som sagt va ett glatt gäng oavsett bil. ![]() |
||
Risken som jag ser det är om någon drar alla "dyrbilsägare" över en kam lite fort. Det är ju heltossigt. Bara för att man har en nyare Porsche så skulle man inte vara värdig liksom
![]() ![]() ![]() ![]() Nu är jag relativt övertygad att ingen här på forumet känner sig behandlad på det sättet här iaf.... Men kan det vara skälet till att vissa även håller sig för sig själva? Dvs de vill inte bli utsatta för att bli betraktade som "ovärdiga" trots att de faktiskt är entusiaster? Jag tycker mig känna lite såna tendenser ibland.... Och det är ju trist! Eller så är jag ute o cyklar som sagt.... _________________ ![]() |
||
Jag kan ställa upp med min nuvarande bil som exempel så kan väl Johann, Samuel eller Daniel B använda sina...
Hade vi det trevligt efter licenskursen på Svisestad som ni gick? Garvades det åt min bil? (Ja, men det kan man förstå...haha) Fast fick jag vara med pojkarna med "fina" bilar i diskusionerna? (Jag är väl aldrig tyst! ![]() Så ni som ännu inte reggat er för att ni inte tror er ha rätt bil, gör det! det är vad man känner, kan tycker och vill ha reda på som spelar roll! Intresse mao. Finns ju tom dom här på rejsa som åker Nissan Bluebird... ![]() |
||
Jag tycker vi hade det mycket trevligt på sviestad och efter. Jag tänker ju knappast på hur dyr bil personen jag pratar med har.
Pressen på att man ska prestera snabba varvtider verkar ju va rätt hög på oss med "snabba" bilar. Men det stör inte mig så mycket, Jag kan ju inte göra mer än att köra så fort det går... ![]() Det ska bli kul å se hur man blir bemött på söndag när jag ska köra gokart med PCS i halmstad. Jag hoppar nog över maten å golfsnacket efteråt. Jag ska bara dit å köra ifrån dom å sen åka hem igen ![]() |
||
Ja jag tycker inte det är så farligt då jag notoriskt kallar alla bilar med boxermotor i aktern Folkvagn... Men dom som har dessa tingestar ser inte alltid lika glada ut... ![]() ![]() |
||
Själv tillhör jag väl den "fattiga" kategorin.
Är väldigt glad för att vi har en öppen attityd och vänlig stämning här på forumet! ![]() Tänkte dra mig ner till Knutstorp den 26:e - som absolut nybörjare är man ju då tacksam om man då kan ha ett trevligt umgänge med både mer erfarna folk och folk med betydligt "värre" doningar än en själv ![]() rejsa.nu är ju perfekt för sånt ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Det är som sagt jäkligt härlig stämning på det här forumet
![]() ![]() Här spelar bilen ingen roll, alla e ju lika knäppa iallafall :woot: ![]() |
||
Kommer ihåg en artikel i saligen avsomnade Start & Speed, måste varit 1974 (bästa årgången!). En tandläkare i Malmö anlitades vid trimning av BMW motorer, tandläkarborr var ett utmärkt verktyg vid portning av toppar! Eller så var det lättning av vevstakar, minns inte säkert. Själv går jag till folktandvården ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jag håller med om allt som skrivits som rör rejsa i denna tråd, att vi hade superkul på sviestad att det är skönt att det är högt i tak och att alla accepterar att vi alla gillar olika bilar och har råd med olika kärror.
Innan denna tråd blir någon klagomur för hur mossig PCS är så vill jag bara säga att jag känner massor av PCS medlemmar som är precis lika ödmjuka trevliga och banåkarintresserade biltokar som oss här på rejsa, en heldel bra exempel hänger ju redan här. ![]() Trots att jag inte varit med i PCS så länge (3 mån) och inte varit med på något banmöte mer än PCS-stockholms vinterslalom som var precis lika trevlig (förutom att det regnade och var kallt) som t.ex sviestad. Jag tror att alla historier om tandläkarklubben, golf- och börsintresse som överstiger bilintresset, blir förstärkta just p.g.a att det är Porsche (kunde varit ännu mer så om det varit t.ex. Ferrari om den klubben var större). Att det finns ett och annat yxskaft på vår jord får vi acceptera och föregå med gott exempel så att de kan ändra sin inställning. Det jag försöker säga är att det förmodligen är en bråkdel av PCS-medlemmarna som det går historier om som får det att låta som att det gäller som någon uttalad policy att vara dryg om man ska vara medlem i PCS. Jag väntar fortfarande på den dag då jag ska träffa någon i PCS som personifierar de historier som går om hur dryg stämningen är i PCS. mvh Daniel ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (8737 totalt) |