Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (27847 totalt)
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Bilen är såld



Alfa Romeo Alfasud ti 901c 1978

Foto: Mikael Sandberg hösten 2006






Ursprungligen byggdes Sudden av Georg Von Boisman. Bilen har helbur, plastrutor och rensad inredning. Motorn är en standard boxerfyra från en Alfa 33 med Weber 36 dubbelförgasare och lättat svänghjul, växellådan är standard 5-växlad och är ganska kort stegad. Det kan vara lite olika hk i motorn beroende på vad det är för sort och detta är en 33 motor från 1987 - 1,7l på 118hk. Det finns bara en vassare åttaventilad variant som har Weber 40 och 132 hk. 16V har 148hk men den passar inte helt lätt i en Sud. Gasresponsen är beroendeframkallande snabb och man blippar gärna för at det låter ballt och känns bra.

Vikten är nu 837 kg fulltankad utan förare. De tre kg från 840 är uträknade från de senast lättningsövningarna! Bilen rullar oftast på Kumho 14" R-däck på 14x6" krysseker men jag har oxo provat ett set Yokohama A48 på 16V fälgar (tips för andra; spacer behövs då det är lite skillnad i offset).

Chassit är försett med olika varianter av länklager där det förut var bussningar. Originalcamber är nåt i stil med >2 deg så inga problem där... Min har ca 1,5 grader negativ och är väldigt styv i chassit iaf. Jag har ett set Powerflex som jag funderar på att montera för att det skall bli lite lugnare framfart på väg. Bilen känns bra på bana men minst sagt rå på väg. Farsans Seven är faktiskt i lä vad gäller "rejs-känsla". Det är nåt särskilt med en riktig racebil, råheten är svårslagen!

Det sitter en tank på ca 16 liter i bagaget. Fjädrarna är hårda och bilen är sänkt nån decimeter. Dämpare är lite blandat, fram original dämpare och bak Opel som är höjdjusterbara med nya övre fästen. Bromsoken bak är bytta till Gilulietta/Alfetta + handbroms bak isf fram. Fram är det standardbromsar. Det är mao lite överbromsat bak, då originalregulatorn är bortplockad. Jag har monterat en Tilton justerbar regulator som inte riktigt räcker till då bromsbehovet bak är rätt försumbart.

Bilen är regbesiktad med bur, skattad & besiktad.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Attans, dom där är ju kul redan i standardutförande!
Hur pass raceklar är den i nuläget? Vagnbok?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5086



Tuff!!

Vad hände med 75an?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Underbar thumbs up . Och den ser ju inte ens rostig ut.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Gära lite mer ingående info om bilen, typ framvgn och bakvang mm thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Niklas: Den är inte mycket rostig faktiskt. Inte hittat nåt hemskt än iaf...

Kristian: Den har inte vagnbok men det står på fixalistan. Har inte bestämt om det är värt att ta ut i år. Det som saknas annars är nya vätskor, allmän översyn & service samt byta ut diverse slitdelar. Bara kört 10 km idag men det var kul nog...

Fyhr: 75:an är såld (jag har ändrat tråden)

Fuling: det kommer mer info allteftersom jag får reda på mer, fn vet jag inte själv! Det är iaf McP fram med länklager och hysterisk (original typ över 2 deg) negativ camber. bak nån slags "dead axle" samma som 33 mfl

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304





Vill se mer thumbs up

(kom plötsligt att sakna min första Alfa... en 33:a)

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Coolt! Vad väger den?

Jag hoppas på ett framträdande på Parkbanan nu om söndagen så man får kika närmare på underverket. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Härlig bil
sudden är så underbart fulsnygg...
boxermotorer är ju också helrätt
thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För en vecka sen visste jag inte ens att det fanns en bil som hette Alfasud.

Nu har du visat upp en i bästa skick som ska användas på bästa vis! thumbs up thumbs up

Har fått förklarat för mig att dom är oerhört roliga! Så länge dom inte rostar bort.

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Citat:
Coolt! Vad väger den?


Jag har inte hunnit väga den än. Lättningen borde uppvägas av alla rör i buren så omkring 800 kg kanske är rimligt att tänka sig.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



om det är den som Georg byggt så har jag sett den ge en massa potenta bilar pisk i en slalombana.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Det är Georg von Boismann som byggt den från början.

Jag har pratat mycket med honom om bilen och fått bra hjälp, bilen har blivit lite "knocked around" som alla räserbilar blir med åren Men potentialen finns kvar.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004
Inlägg: 47



Kul med flera sudar på banan. Jag har också hållt på ett tag att fixa till en Sud. Men det är fasen
vad det drar ut på tiden med alla projekt man har. Men 2006 ska jag bara ut och gasa.

_________________
Michael Gunnarson
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Helläcker bil!! thumbs up

Angående konstruktionen av bilen valdes den låga boxermotorn för att kunna göra fronten så låg som möjligt och då även sätta föraren lågt i bilen. Allt detta gjorde att luftmotståndet blev lägre. Boxermotorn valdes även för att få ner tyngdpunkten och slippa ett stort överhäng framför framaxeln som gör bilen framtung. Motorn placerades på längden för att slippa vridkrafter i längsled under gaspådrag och motorbroms.

Det var den första bilen med framhjulsdrift Alfa konstruerade och de tog allvarligt på att bygga en bil med bra väghållning. Bilen försågs med 2 graders negativ camber fram för att slippa problem med understyrning i kurvorna. Bromsskivorna placeras längst in vid motorn för att få en så låg ofjädrad vikt som möjligt. Bakvagnen får längsgående länkarmar framåt, ett panhardstag, samt dessutom bakåtriktade länkarmar. De bakåtriktade länkarmarna fungerar dels som kränghämmare men också som en antidive för bakvagnen. Hjulvinklarna bak är satta så att man ska få en viss hjälp med lite överstyrning av bakvagnen in i svängarna för att slippa understyrning. Panhardstaget i bak och framvagnsupphängninhen är gjorda så att rollcentrat ligger lågt i bilen.
(Fakta från artikel i Klöverbladet 2004, snabbt sammanfattat)

_________________
/David Söderblom
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Alfasud finns i topp 3 på flera av mina (d v s ytterst subjektiva) "listor":

- de sämsta bilar jag ägt (sammantaget funktion/rost/kvalitet i material etc.) [placering: 1]
- de bästa/roligaste svängbilar jag ägt [placering: 3]

Lycka till med nya bilen, Kristoffer!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



David Söderblom skrev:


Angående konstruktionen av bilen valdes den låga boxermotorn för att kunna göra fronten så låg som möjligt och då även sätta föraren lågt i bilen. Allt detta gjorde att luftmotståndet blev lägre. Boxermotorn valdes även för att få ner tyngdpunkten och slippa ett stort överhäng framför framaxeln som gör bilen framtung. Motorn placerades på längden för att slippa vridkrafter i längsled under gaspådrag och motorbroms.


Var ligger motor och vxllåda i förhållande till framhjulen då? Spc med tanke på att bromskivorna sitter på direkt vid växellådan?

_________________
Pär Hylander
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Motorn framför bakaxeln, växellådan bakom.


Edit: Mannen bakom modellen, Rudolf Hruska hade ett förflutet inom Porsche...Kanske
valet av boxermotor och transmissionskonfiguration kan spåras där ifrån? Fast bakfram..

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Jet skrev:
Motorn framför bakaxeln, växellådan bakom.


Edit: Mannen bakom modellen, Rudolf Hruska hade ett förflutet inom Porsche...Kanske
valet av boxermotor och transmissionskonfiguration kan spåras där ifrån? Fast bakfram..


Antar att du menar framaxel...

Pär: Sedan blir ju överhänget kortare med en boxer än vad det skulle bli med en rak 4:a.

_________________
/David Söderblom
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Naturligtvis, hade Porsche i huvudet när jag skrev.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Idag blev det körning på parkbanan med SVKG. Oerhört kul att få känna på bilen.

Fästet var väldigt bra men jag lyckades inte helt lista ut hur mycket mer grepp det fanns. Bakvagnen började leva lite i andra åket iaf.

Mest akut nu är en hjulinställning för bilen var lite för "vimsig" och svår att placera i snabba svängar.

Näst mest akut är en större ratt. Den pyttelilla läderkringlan ger inte alls den precision man önskar när man skall hålla mot torque-steer med ena handen på ratten och växla med den andra. Kanske har jag blivit klen efter ett liv med servostyrning.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (27847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande