Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ombyggt fordon vad gäller
1180 besök totalt
STIred
GBG
Här sen Aug 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Har en 04 subaru sti. Har gjort en hel del med bilen redan, funderar dock på att eventuellt gå vidare. Men i så fall funderar på att försöka regga om bilen som ombyggt fordon.
Har hittat en lång lagtext om vilka regler som gäller men är fortfarande lite osäker om det jag tänker göra med bilen verkligen kommer att räcka för att kunna få den godkänd som ombyggt fordon. I så fall vad bör göras mer?

Här är ett par av de större grejerna som jag vill göra. Är det nån som vet och kan säga med någorlunda säkerhet om det kommer räcka för att få den omreggad:

byte av motorblock (inkl. kolvar stakar, etc)
byte av ecu
byte av spridare, turbo, bränslepump, avgassystem, ic, etc
byte av fjädrar, stötdämpare
byte av bromsar
bur
byte av koppling

Det är ungefär vad jag hade tänkt mig. Tacksam för alla svar/tips.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Spana in den här tråden där förmodligen de flasta svar finns.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966&start=0

EDIT:stavning...

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Tillfällig sinnesförvirring...

Örebro
Här sen Jul 2003

läs tråden ovan,
men då jag har lite erfarenhet av samtal med bes gubbar ang imprezan så kan jag säga att 99,9% av alla bes-gubbar inte kommer märka av något förutom buren.
du kan tex försöka läsa motornummret utan att lyfta ur motorn

Det är inte rätt att göra så, men jag skulle gissa att det är det enda som är praktiskt genomförbart.

/ola

GBG
Här sen Aug 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
tackar, riktigt grym tråd Verkar lite lurigt med avgascertifieringen, speciellt med tanke på att det blocket som jag är inne på her aldrig sålts på nån svensk impreza.
M.a.o i stort sett omöjligt få den reggad som ombyggt fordon om det ska vara gjort på rätt sätt

Enda chansen verkar vara att bygga om mer och försöka regga som amatörbyggt fordon om jag har förstått det rätt. >

Eller så får man chansa på att man har tur vid besiktningen... vilket kanske inte är så kul heller

Fixhult
Här sen Apr 2004

STIred skrev:
Eller så får man chansa på att man har tur vid besiktningen... vilket kanske inte är så kul heller
Det tråkiga är ju att det inte bli godkänt bara för att de inte ser det, du får ju leka samma kattochråttalek varje gång den skall inspekteras.

STIred
GBG
Här sen Aug 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
NiklasFalk skrev:
STIred skrev:
Det tråkiga är ju att det inte bli godkänt bara för att de inte ser det, du får ju leka samma kattochråttalek varje gång den skall inspekteras.

Yepp man vill ju inte riskera att de upptäcker det, alldelles för mycket jobb/pengar ifall man skulle behöva återställa den till original.

Jag skulle inte ens vilja gå tillbaka till helt original från där jag är idag med bilen...

1180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande