|
M Elmeskog
Här sen Feb 2003
Inlägg: 33
Trådstartare

27 Mar 2003 15:19
Bullergräns på Mantorp?
om jag inte missminner mig så är dom ganska hårda när det gäller bullergränsen på Mantorp. Är det nån här som vet hur mycket det får låta, samt vart man kan provmäta bilen i Uppsalaområdet?
mvh martin
ps. det gäller inte min utan en kamrats ds.
_________________ Martin Elmeskog
|
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225

27 Mar 2003 15:31
Re: Bullergräns på Mantorp?
M Elmeskog skrev: | om jag inte missminner mig så är dom ganska hårda när det gäller bullergränsen på Mantorp. Är det nån här som vet hur mycket det får låta, samt vart man kan provmäta bilen i Uppsalaområdet?
mvh martin
ps. det gäller inte min utan en kamrats ds. |
Vad jag vet har de flesta banor 95db som gräns när det är 'tysta dagar'
_________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

27 Mar 2003 15:34
Det är 95 Db som gäller numera vid full förbifart vid depåutfarten.
Vilket oftast brukar överensstämma med stillastående mätning 4500 varv vid samma buller , jag har nu en riktig godkänd mätare i stockholm om det är någon som vill ha hjälp med kontrollmätning innan. Ring mig på 08 591 470 70 så kan jag hjälpa till.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

28 Mar 2003 10:40
Fredrik - SLC skrev: |
Det är 95 Db som gäller numera vid full förbifart vid depåutfarten.
Vilket oftast brukar överensstämma med stillastående mätning 4500 varv vid samma buller...
|
Jag vill inte knäppa dig på näsan, bara belysa att ljudtrycksmätning inte är en noggrann vetenskap.
Min bil genererade, 2001 på Mantorp,
116 dB i depån (4500 rpm) med nertryckt koppling.
108 dB i depån (4500 rpm) med uppsläppt (friläge) koppling.
98 dB vid full förbifart vid depåutfarten.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

28 Mar 2003 10:46
ice skrev: | Fredrik - SLC skrev: |
Det är 95 Db som gäller numera vid full förbifart vid depåutfarten.
Vilket oftast brukar överensstämma med stillastående mätning 4500 varv vid samma buller...
|
Jag vill inte knäppa dig på näsan, bara belysa att ljudtrycksmätning inte är en noggrann vetenskap.
Min bil genererade, 2001 på Mantorp,
116 dB i depån (4500 rpm) med nertryckt koppling.
108 dB i depån (4500 rpm) med uppsläppt (friläge) koppling.
98 dB vid full förbifart vid depåutfarten. |
Tja , det var därför jag petade in ordet OFTAST dvs våra erfarenheter efter 6 år med 95 Db har lärt oss det. Men du vet säkert mycket bättre.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

28 Mar 2003 10:49
Fredrik - SLC skrev: |
ice skrev: |
Fredrik - SLC skrev: |
Det är 95 Db som gäller numera vid full förbifart vid depåutfarten.
Vilket oftast brukar överensstämma med stillastående mätning 4500 varv vid samma buller...
|
Jag vill inte knäppa dig på näsan, bara belysa att ljudtrycksmätning inte är en noggrann vetenskap.
Min bil genererade, 2001 på Mantorp,
116 dB i depån (4500 rpm) med nertryckt koppling.
108 dB i depån (4500 rpm) med uppsläppt (friläge) koppling.
98 dB vid full förbifart vid depåutfarten.
|
Tja , det var därför jag petade in ordet OFTAST dvs våra erfarenheter efter 6 år med 95 Db har lärt oss det. Men du vet säkert mycket bättre.
|
Finns det några Alfor i SLC?
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

28 Mar 2003 10:53
Ja , Niklas Karlsson gamla 156a SuperTouring bil.
|
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467

28 Mar 2003 12:43
ice skrev: | 116 dB i depån (4500 rpm) med nertryckt koppling.
108 dB i depån (4500 rpm) med uppsläppt (friläge) koppling.
|
Hur kan det skilja så mycket på ljudet om du kopplar eller inte???
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell...
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

28 Mar 2003 14:57
Porsche-Daniel skrev: |
ice skrev: |
116 dB i depån (4500 rpm) med nertryckt koppling.
108 dB i depån (4500 rpm) med uppsläppt (friläge) koppling.
|
Hur kan det skilja så mycket på ljudet om du kopplar eller inte???  |
Va' sa' du? Tala i tratten!
Skämt åsido. Inga fjädrar som hindrar tryckplatta att rotera och inga fjädrar i lamellen gör att allt i kopplingens innersta delar hänger löst då man kopplar ur= ett j...a liv.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

28 Mar 2003 15:06
ice skrev: | Porsche-Daniel skrev: |
ice skrev: |
116 dB i depån (4500 rpm) med nertryckt koppling.
108 dB i depån (4500 rpm) med uppsläppt (friläge) koppling.
|
Hur kan det skilja så mycket på ljudet om du kopplar eller inte???  |
Va' sa' du? Tala i tratten!
Skämt åsido. Inga fjädrar som hindrar tryckplatta att rotera och inga fjädrar i lamellen gör att allt i kopplingens innersta delar hänger löst då man kopplar ur= ett j...a liv. |
Fast det låter som en lite väl stor skillnad.... 3 Db är den fördubbling av ljudnivån.... Frågan är väl hur mätte den som mätte ljudet ? Ska man mäta statiska ljud så finns det vissa normer att hålla sig..... fritt spelrum 5 meter åt alla håll, plant underlag med en nålfiltsmatta under avgasröret , 50 cm ifrån 45 graders vinkel osv osv. Och om det är uppfyllt så låter det inte troligt att en bil som låter 98 Db vid passering ger 108 Db med uppsläppt koppling och 116 Db med nertryckt koppling.
|
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467

28 Mar 2003 15:36
Att det kanske låter mer kan jag väl tänka mig... Men så MYCKET mer...
8db är ju hur mycket som helst! 267% mer! Då låter din drivlina illa!
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell...
|
|