Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 400 1979!
2 besök senaste veckan (5849 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Tjena hejsan!

Efter ett bra tags surfande och njutande av rejsa så har min tid kommit att starta en egen banåkarbilstråd!

Bilen i fråga är en Ascona B med 400 kit sam t breeeda plåtfälgar (kuriosa, däcken tillsammans väger 100kilo)

Bilen köptes i bedrövligt skick för en alldeles för stor summa pengar och har under vintern 03 och våern 04 renoverats och byggts om till bus/ banåka bil.

Lite fakta.

Vikt: 1200kilo fulltankad och med 2 personer i,fulltankad och tom 1020kg.
Effekt: 120hk (mer kommer)
Framdäck: Bf goodrich 245/50 14
Bakdäck: Bf goodrich 265/50 14

Det som är gjort hittills

nvändigt:
Ny plåt i hatthylla samt bagageutrymmets golv utbytt.
Ursliten inredning.
Borttagen ljuddämpning/asfaltsmatta.
Ny svart kulör i bagageutrymmet.
Flyttat batteri bak.
Egenbyggt värmepaket.
Bur från GUSS
Plåt bakom ryggstödet.
2 st sparco sprint svarta.
Vitmålad med hammarlack.

Utvändigt:
Slipad överallt och uppspacklat.
Igensvetsad bakdel med plan yta under lysen
Nya bromsrör och bensinledningar.
Ny underredsmassa.
Hela fronten på bilen egenbyggt med plåt och svets.
omplastad glasfiberfront.
Bytta framskärmar med glasfiberbreddare.
Blästrade fälgar
Karossen just nu Primad.
Ny motorhuv.

Chassi:
Alla bussningar bytta till powerflex.
Alla stag i fram och bakvagn blästrade och nylackade.
Lackad bakaxel från manta GSI.
Nya rekordskivor fram tillsammans med rekord-ok.
Nya väghållningsfjädrar som sänker bilen.
Nya hjullager.
Alla bultar nya!
Däck bak: 265/50 14
Däck fram: 245/50 14
Breddade BMWplåtisar.
Nya hjulmuttrar.

Drivlina:
2.2 liters rekordmotor
Bytt till 2.0 kam.
5vxl getrag 240
Ny fläktrem =), olja och filter, stift, fördelare.
Delvis egenbyggt avgassystem!

Allt detta jobb är gjort av en snickarlärling (jag) som inte kunde ett jota om bilar innan, och min trofaste och alltid optimisktiska vapendragare oliver som förnärvarande utbildar sig till meck 2 året.

Våran ambition har varit att först och främst lära oss om bilar samt få ihop något kul att åka med i sommar! Finishen på bygget är knappast i topp men det funkar och fyller sitt syfte, busbil!

Stor tack till Markus Ålind för hjälp med det mesta, ovärderligt!
Tack till John för hjälp med slipnign av skärmar!
Tack till mamma för utlåning av garage!
Tack Hanson för kommande motorhjälp

Bilder finns att beskåda på
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JMROGRFPJoo

I vinter ska hela bilen gås igenom igen och nytt chassi ska på med gula konis och lägre och hårdare fjädrar samt en 2.4 med antingen sjukt mkt sugtrimm lr turbo alternativt kompressor.

Senaste som gjordes på bilen var att montera vattenkyldning på framskivorna (funkar grymt)

Hoppas ni gillar den!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Välkommen, och trevlig bil ......kul med fler som inte tar "donator" vägen


Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Så alla slipper rota sig fram genom galleriet för att se hur skönheten ser ut .

Där med huv nummer ett, gissar jag .


Edit, vad är "donatorvägen"?

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Hehe tack för bilden markus =)

Du vet jag och datorer =)

/erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
vitascona
Sandviken
Här sen Feb 2005
Inlägg: 18



får man sällskap av någon mer ascona på gelleråsen 25/9?

_________________
Henrik karlberg
..hellre avåkt än frånåkt..
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Kanske det kanske!

Är det opc som arrangerar?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



hehe äntligen har du fått upp en tråd på rejsa åxå =)..

aja grattis på födelsedagen och så hörs vi imorron!

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Sjyst thumbs up
Alltid kul med fler Asconor här

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
vitascona
Sandviken
Här sen Feb 2005
Inlägg: 18



visst är det med osc klart du ska med!mer asconor är så många medlemar..men inga som kommer

_________________
Henrik karlberg
..hellre avåkt än frånåkt..
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering inför vinterns meck!

Drivlina:
En fräsch getrag 240 med nytt urtrampningslager och shortshift.
Renoverad Gsi axel bak.
En ~2.5 liters Opelspis som troligen kommer att byggas med 400vev, verdistakar, wössner 97mm kolvar, 40/46 topp (rejält portad), en lagom vass kam, samt weber 45or, lättat svänghjul, en trevlig organisk koppling.mm.

Chassi:
Ställbara gula konis runtom.
Lägre fjädrar från H&R
Nya 17" med feta sulor för att matcha bodykitet.
NYfixad framvagn, denna gång med ordentligt svetsade bussninghylsor!
Kortare styrväxel.

Kaross:
Glasfiberskärmar fram.
Galsfiberhuv.
Glasfiberlucka.
5cm sänkt frontspoiler.
Ny grill =)
Helt ny lack, inte vald till 100% ännu.
Rena fina rutlister.
Ny lack i motorrum.

Interiör:
Lägre och fasta stolsfästen.
Bensin samt bromsslangar och bromskylning draget i bilen.
Rutinmässig uppfräschning.
Ny instrumentpanel.
Ny ratt

Förhoppnigsvis ska bilen gå att svänga med lite vettigare nu

Samt inte vara så jäkla mkt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Jag trodde att rejsafolket gillade vassa sugisar i lätta bakhjulsdrivna oplar?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Klart man gillar maffiga sugmotorer i kombination med RWD-Opel! 400-veven (eller 2,4 liters veven) är ett bra val om man vill ha rejält med vrid och effekt. Du plockar ut över 200 hk ganska lätt med lite portning och rätt kam.
Fundera lite på om du inte ska köra med Weber 50 istället, det brukar inte vara ovanligt på rallymotorerna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Där ser man, det blir alltså sugis. Finfint. Han du köra något i år ?
Va ju mecka långt in på säsongen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Cédric skrev:
Där ser man, det blir alltså sugis. Finfint. Han du köra något i år ?
Va ju mecka långt in på säsongen

Mest på tvären vad jag såg .. ända ner i diket.

Erik, du ska inte bygga coilovers så du kan cornerweighta när du endå bygger om?
Är det du som åker förbi med 205'a med dunka dunka ibland?

_________________
David Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Var och kollade på en 400vev och verdistakar idag, dock var det ingen 400 vev utan en vanlig 2.4 gjuten tyvärr...bonnjävel

Cedric: Jodå det hann köras konbana på Bromma me lazzat och på lunda med OSC, lunda var sjukt kul!

Eel: Tvären e bäst =), i diket gick det rakt fram

Ang coilovers så känns det inte riktigt motiverat, jag vägde bilen på en vanlig våg visserligen men den diffade inte speciellt mycket, fast det e klart med 20kilos intervaller blir mätningen kanske inte den bästa =).

Jag är riktigt nöjd med bilen som den är i sitt uppförande, med bättre dämpare och hårdare samt lägre fjädrar tillsammans med bussningshylsor som denna gång sitter fast så är jag övertygad om att bilen kommer ligga ruskigt fint på vägen thumbs up

Clion (inte 205) har fått sig en omgång ljud ja =) Det blev 2 steg, framsystem, 3 tior i trunken, ny HU samt massa bitumen

Hur går det med armeringen david, när är nästa gjutning?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Hur blir det med sulorna da, känns ju dumt att satsa på väghållning när du kör runt på 350mm breda däck i hårdplast

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Cédric skrev:
Hur blir det med sulorna da, känns ju dumt att satsa på väghållning när du kör runt på 350mm breda däck i hårdplast


Det blir nya fälgar och däck=)

Troligtvis 17" med dunlop sp9000 på..

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 400 1979!
2 besök senaste veckan (5849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande