Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver hjälp att hitta spacers som ändrar från 4/100-5/120!
1, 2   >>
8673 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089


Trådstartare
Behöver hjälp att hitta spacers som ändrar från 4/100-5/120!

Tjena!

Jag ska byta fälgar på Asconan till nästa år och eftersom den han 400 kti r det rejält bred!

Nu vill jag investera i snygga och lätta fälgar samt gå upp i storlek till 16".

Problemet är att det görs inte vad jag kan hitta iaf, snyggga breda alufälgar med bultmönster 4/100.

Har ni några tips om var jag kan hittta schyssta spacers?

/erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hur brett är brett för dig?

vilken ET är std på dina axlar?

du behöver minst 25mm spacer för att klara ett delnings-skifte som detta samt att du kommer få åka med bult/pinnbult och mutter på dom yttre.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Varför inte lägga igen de gamla hålen och borra nya?

Jag gjorde så i bak på min bil, tar inte så lång tid för någon som har tillgång till en delninsgapparat.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Vår mellanmaskin har digitala skalor, så det är bara att rita upp i cad och borra det.

Annars såg jag en annons i bilsport för ett (ganska bra) tag sen från någon som gjorde spacers (även med ändrat bulltmönster), tror han ville ha 1500:- paret eller så.

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089


Trådstartare
Mina nuvarande bakfälgar har 35 original i et men nu är dem breddade 11cm bak på varje sida.

Jag vill köra med minst 245or bak, annars ser det mupp ut.

Man skulle kunna lägga igen och borra upp för 5 hål, bra ide tackar!

Qaz: 1500 paret var i högsta laget kanske? om man borrar om axeln så måste man också tillverka ganska feta spacers, men metallvaruhuset har ju billigt spill och jag måste ju lära mig att svarva så, varför inte =)

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Dude skrev:
hur brett är brett för dig?

vilken ET är std på dina axlar?

du behöver minst 25mm spacer för att klara ett delnings-skifte som detta samt att du kommer få åka med bult/pinnbult och mutter på dom yttre.



Hur tjocka behöver spacerplattor generellt vara för att kunna gänga i plattan och skruva med skruv utifrån fälgen.

Hur löser man problemet att skruva fast plattan i navet utan för mycket utstick, så att fälgen går dit?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528



Magnus L:
Spacerplattorna kan vara så smala som mutter/bultskallarna som du fäster plattan med tillåter. Dessutom behöver man tänka på att det finns tillräckligt med gods i spacerplattan för att fästa fälgarnas muttrar/bultar med. Jag körde för ett antal år sedan en Volvo (5/108) med Audifälgar (5/112) och de spacerplattorna var 20 mm. Angående offseten så får man se till att de fälgar man vill montera har tillräckligt hög offset för att hamna innanför skärmkanten. Volvon hade t.ex. 25 original och fälgarna 37... detta ger med bibhållen fälgbredd bara 12 mm tillgodo, men då Volvon har ganska gott om plats så kunde jag faktiskt klämma dit både bredare spacerplattor och fetare fälg. Till slut blev min offset 8 då jag även klämde dit 4 st 9mm spacerplattor när jag inte tyckte att det breddade tillräckligt (37 - 20 - 9 = 8)

erikjakan:
Det som tåls att tänka på när man går från 4/100 till ett annat bultmönster som 5/120 är att bultmönstret med viss risk kan komma att korsa varandra. 4/100 till 5/100 fungerar fint då man kan använda ett av original bulthålen/muttern genom att förlänga bulten/muttern. 4/100 till 5/112 är helt omöjligt då man får ett bulthål som kommer korsa halva det spacerplattan har. Går man däremot upp till 5/130, Porsche, så kommer hela bultmönstret hamna utanför original vilket gör att det funkar finfint.

Jag experimenterade med just 4/100 till 5/112 och insåg att det var omöjligt och jag tror tyvärr att även 5/120 är i tajtaste laget.

mvh

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72
Alfa Romeo 75 -88
Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



En snabb uppritning visar att 4x100 - 5x120 får c:a 2 mm gods mellan hålen om man använder M12.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089


Trådstartare
Tack för alla tips och konstruktiva svar!

Då lutar det nog åt feta adaptrar som ändrar mönstret!

Nån som vet var man kan inhandla?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



nu vet inte jag om du har några polare som fortfarande går i gymnasiet.. men på IP när man gick i plugget för ett halvår sen...

...på industri så kan dom lägga igen hålen i naven och borra nya.. dom gjorde det åt en klasspolare med en bubbla... Och det gick tydligen skitlätt..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

erikjakan skrev:
Tack för alla tips och konstruktiva svar!

Då lutar det nog åt feta adaptrar som ändrar mönstret!

Nån som vet var man kan inhandla?

MVH Erik


Kolla på någon tysk sida som säljer H&R, dom kan ha sådana spacers som tom kan vara godkända för körning på allmän väg i tyskland.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



erikjakan skrev:
Tack för alla tips och konstruktiva svar!

Då lutar det nog åt feta adaptrar som ändrar mönstret!

Nån som vet var man kan inhandla?

MVH Erik


Hittade nåt här: http://www.duw.de/shop/(yggjxh554k0115qonwgc1u45)/detailview.aspx?ID=1 . . . .

Ändrar dock till 5x130...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089


Trådstartare
Peter Sandström skrev:
erikjakan skrev:
Tack för alla tips och konstruktiva svar!

Då lutar det nog åt feta adaptrar som ändrar mönstret!

Nån som vet var man kan inhandla?

MVH Erik


Hittade nåt här: http://www.duw.de/shop/(yggjxh554k0115qonwgc1u45)/detailview.aspx?ID=1 . . . .

Ändrar dock till 5x130...


MM dem var trevliga.

Men tyävrr så är dem som du skrev till 5/130.

Egentligen vet jag inte riktigt vilken bultcirkel som är vanligast att det finns snygga fälgar till? (dvs med fälgkant)

Ingen som har fler tips på likannde?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Grålle
Svängsta
Här sen Sep 2003
Inlägg: 64



Re: Behöver hjälp att hitta spacers som ändrar från 4/100-5/

erikjakan skrev:
Tjena!

Har ni några tips om var jag kan hittta schyssta spacers?

/erik


www.videbilservice.se tillverker efter beställning

_________________
Joakim Ahlér
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Stingray skrev:
...på industri så kan dom lägga igen hålen i naven och borra nya.. dom gjorde det åt en klasspolare med en bubbla... Och det gick tydligen skitlätt..

Hur funkar det? Alltså, på vilket sätt lägger man igen hålen, och hur hållbart blir det?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Stingray skrev:
...på industri så kan dom lägga igen hålen i naven och borra nya.. dom gjorde det åt en klasspolare med en bubbla... Och det gick tydligen skitlätt..

Hur funkar det? Alltså, på vilket sätt lägger man igen hålen, och hur hållbart blir det?


förutsättningen är att godset är svetsbart till att börja med.

ta migen och fräs igen hålen du vill bli av med.
borra hål.
klart thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



kan medela att det inte går till 5-120 va har kollat i ett data program o en kompis e cnc
operatör 3 -4 bultar går men den 5 e omöjlig trist men sant

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089


Trådstartare
ok, det verkar som det har löst sig, har hittat fina fälgar på molway som har 4/100 i bultmönster!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



erikjakan skrev:
ok, det verkar som det har löst sig, har hittat fina fälgar på molway som har 4/100 i bultmönster!

MVH Erik


Du måste ju berätta vad det blev!

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089


Trådstartare
Hehe det fanns 3 st möjliga kandidater på molway som lockade.

Nr1: http://www.molway.com/pic02/10-90.jpg

Nr2: http://www.molway.com/pic02/9-14.jpg

Nr3: http://www.molway.com/pic02/3-3.jpg

Vilken tycker ni är snyggast?

Nr1 lockar med fet look men nr2 är också snygg med splitlooken, 3e frän också.

Dimentionen blir troligen 16"/9" bak och 16"/7.5 fram, med de fetaste sulorna som går på.

Vad tror ni?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71



Ja skulle helt klart sattsa på Nr:3
Cleanare stuk. Iaf skulle ja personligen ha dom på min bil, o våra är inte spec olika.

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Skruva banåkabil
Behöver hjälp att hitta spacers som ändrar från 4/100-5/120!
1, 2   >>
8673 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande