Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hårdare däck fram på en framhjulsdriven bil?
1692 besök totalt
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Hårdare däck fram på en framhjulsdriven bil?

En försäljare rekommenderade hårda däck fram och medium bak.
Men det spelar ingen roll för mig om däcket slits lite snabbare fram, så länge jag har det fästet jag önskar genom r-däck..

Det är väl olika för alla bilar antar jag. Kör en framhjulsdriven bil med 190hk och ca 1250kg.

Hur kör ni med liknande effekt/vikt förhållande som min bil?

Har redan beställt medium runt om, måste hinna få hem däcken nämligen. Men däck slits och erfarenheter vinns och snart kommer tiden då man måste köpa nya=)

Tacksam för alla tips=)

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Ingen som kör r-däck och framhjulsdrivet på rejsa?

*erfarenheter tack*

_________________
Rachid Rachid
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Jag hade samma funderingar när jag köpte r-däck och kom väl fram till att det är dumt med olika blandningar om man vill skifta fram och bakdäck. Fram kommer, oavsett gummiblandning, att slitas mer. I mitt fall är däckens livslängd viktigare än varvtider, därav detta resonemang.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Skit i vad säljaren säger...

Det är tillräckligt svårt att hålla reda på lufttryck, temperaturer, vinklar osv. som det är.
Det som Lars säger är oxå en viktig aspekt.

Två sorters däck rör nog bara till det.


_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vi körde med mjukare bak på bx-cittran i slc. dessutom smalare bak. 195 mot 205 fram.

fungerade perfekt thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Rash:
Vad vill du uppnå?
Bättre grepp eller mindre slitags?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Dude skrev:
vi körde med mjukare bak på bx-cittran i slc. dessutom smalare bak. 195 mot 205 fram.

fungerade perfekt thumbs up

Kunde det bero på att det inte får plats bredare än 195:or bak? Sedan är det ju lite svårare att få upp arbetstemperatur i bakdäcken på en FWD.

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Jag körde hårdare blandning fram förut på min 900 kg bil med 95 hk förra året. Soft fram och Supersoft bak.
Det stora problemet med detta var att jag slet såklart betydligt mera däck fram. Var inte så kul att skifta och åka hårdare bak än fram.
En polare körde samma fram och bak. (Soft)

I år har jag aningen mera effekt och kör nu samma gummiblandning fram och bak.
Jag upplever det bara svårt att bygga temp när man ska åka runt konor. På bana blir ju däcken lagom varma efter bara något varv.
Upplever ingen egentlig skillnad mot förra året. Lite konstigt egentligen då jag borde bygga temp i framdäcken betydligt snabbare nu med mer effekt. Har upplevt vid något enstaka tillfälle att jag har haft sämre grepp bak än förra året.
. Men det är ytterst sällan, i praktiken endast då däcken är väldigt kalla. En framhjulsdriven bil är ju ofta rätt understyrd så den lilla greppförsämringen bak spelar då ingen större roll.

En sak som dock kan påverka mina erfarenheter är att min bil är klart mjukare fjädrad bak än fram vilket sannorlikt leder till att bilen blir mer understyrd än den skulle vara med mer balancerade fjädrar. Detta borde dock resultera i att jag bygger temp sakta i bakdäcken. Men jag tycker att det funkar prima iaf.

Märker du att du har problem när du har lika gummiblanding så kan du pröva att köra lite mjukare blandning bak. Att man inte kan skifta kan man kompensera med att det nog går att köra 2 uppsättningar framdäck på samma tid som en uppsättning bakdäck.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Som jag förstått det är väl tanken att man ska ha så mjuka däck som möjligt med parametrar som slitage och temperatur som viktiga faktorer.
På din bil, Rash, är väl risken stor att överhetta fram därför lite hårdare fram medan som redan nämnts bak har lite svårt att komma upp i temp därav lite mjukare..

_________________
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pedgren skrev:
Dude skrev:
vi körde med mjukare bak på bx-cittran i slc. dessutom smalare bak. 195 mot 205 fram.

fungerade perfekt thumbs up

Kunde det bero på att det inte får plats bredare än 195:or bak? Sedan är det ju lite svårare att få upp arbetstemperatur i bakdäcken på en FWD.



205 får plats också thumbs up


i övrigt så gällde ju frågan huruvida det fungerade på en fwd

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Får man ej upp tempen i bakdäcken har man för smala framdäck. Om nu framdäcken får temp.
Mao bredare framdäck gör att man kan åka fortare och det ger attt bakdäcken också får temp.
Säger reglementet i en viss klass att man får ha en viss maxbredd så är det som nödlösing att gå på mjukare bakdäck.
Men iof så ger mjukare däck bättre grepp så överhetas inte de mjuka så är det bättre.

Slutord:
BRÄDA framostar det går och sen läplig bredd bak.

Jag kommer att åka med 225 fram och 195 bak och skulle igentligen behöva mer framostar men det får inte plats. 195 bak är mäst fär att det är en jä.... valig dimensin i 15", skulle räcka med 175or.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bil med 285:or fram och betydligt smalare bak...

http://www.slc.se/bilder2003/delt6/612h/6SLC12h0008.html

Gick "rätt" bra...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
fuling skrev:
Rash:
Vad vill du uppnå?
Bättre grepp eller mindre slitags?


Grepp är ju grymt viktigt. Det är ju därför jag vill ha r-däck. Men sedan ska det ju inte slitas efter en banträff.. Så slitage är viktigt det också självklart, men inte lika om jag skulle vara tvungen att välja.

Eftersom alla bilar är så olika är väl det bästa att pröva sig fram. Ska dock tänka på det du skrev Fuling. Om att ha så breda som möjligt fram. Fast det får bli för framtiden. Får tyvärr inte plats med bredare än 215 Fast allt går ju att modifiera=)

_________________
Rachid Rachid
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Eftersom alla bilar är så olika är väl det bästa att pröva sig fram.

Rätt men ändå fel. Vad är en bil?
En plåtlåda på 4-hjul med drivning i ena eller andra ändan pluss motorn siter lite varstans.
Men prinsipen, de fysikas lagarna är det samma.
Gäller bara att hitta rätt parametar att talla på för att åka så fort som möligt.

Rash:
Ta en titt på en 911 och vänd på sättingen, allså backa höfläten, så har den en just uppsatt gåttpåse

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har kört på 215 runt om i Soft blandning och i början hade jag problem med temp i bakdäcken, dom ville inte bli mer än ljumma.

Men med en osthyvel på bagageluckan så blir dom lika varma som framdäcken efter några varv thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Jag kör med Kumhos hårdaste gummiblandning runt om och däcken blir d******t varma fram och mycket varma bak men det är kanske min aggresiva körstil som gör det

_________________

--VVTS--
Citera
Däck för banåka
Hårdare däck fram på en framhjulsdriven bil?
1692 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande