| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hårdare däck fram på en framhjulsdriven bil?
|
1692 besök totalt |
|
En försäljare rekommenderade hårda däck fram och medium bak. Men det spelar ingen roll för mig om däcket slits lite snabbare fram, så länge jag har det fästet jag önskar genom r-däck.. Det är väl olika för alla bilar antar jag. Kör en framhjulsdriven bil med 190hk och ca 1250kg. Hur kör ni med liknande effekt/vikt förhållande som min bil? Har redan beställt medium runt om, måste hinna få hem däcken nämligen. Men däck slits och erfarenheter vinns och snart kommer tiden då man måste köpa nya=) Tacksam för alla tips=) _________________ Rachid Rachid |
||||
|
Jag hade samma funderingar när jag köpte r-däck och kom väl fram till att det är dumt med olika blandningar om man vill skifta fram och bakdäck. Fram kommer, oavsett gummiblandning, att slitas mer. I mitt fall är däckens livslängd viktigare än varvtider, därav detta resonemang.
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
|
Skit i vad säljaren säger...
Det är tillräckligt svårt att hålla reda på lufttryck, temperaturer, vinklar osv. som det är.
Det som Lars säger är oxå en viktig aspekt. Två sorters däck rör nog bara till det.
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
|
vi körde med mjukare bak på bx-cittran i slc. dessutom smalare bak. 195 mot 205 fram.
fungerade perfekt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Kunde det bero på att det inte får plats bredare än 195:or bak? Sedan är det ju lite svårare att få upp arbetstemperatur i bakdäcken på en FWD. _________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||||
|
Jag körde hårdare blandning fram förut på min 900 kg bil med 95 hk förra året. Soft fram och Supersoft bak.
Det stora problemet med detta var att jag slet såklart betydligt mera däck fram. Var inte så kul att skifta och åka hårdare bak än fram. En polare körde samma fram och bak. (Soft) I år har jag aningen mera effekt och kör nu samma gummiblandning fram och bak.
Jag upplever det bara svårt att bygga temp när man ska åka runt konor. På bana blir ju däcken lagom varma efter bara något varv. Upplever ingen egentlig skillnad mot förra året. Lite konstigt egentligen då jag borde bygga temp i framdäcken betydligt snabbare nu med mer effekt. Har upplevt vid något enstaka tillfälle att jag har haft sämre grepp bak än förra året. . Men det är ytterst sällan, i praktiken endast då däcken är väldigt kalla. En framhjulsdriven bil är ju ofta rätt understyrd så den lilla greppförsämringen bak spelar då ingen större roll. En sak som dock kan påverka mina erfarenheter är att min bil är klart mjukare fjädrad bak än fram vilket sannorlikt leder till att bilen blir mer understyrd än den skulle vara med mer balancerade fjädrar. Detta borde dock resultera i att jag bygger temp sakta i bakdäcken. Men jag tycker att det funkar prima iaf. Märker du att du har problem när du har lika gummiblanding så kan du pröva att köra lite mjukare blandning bak. Att man inte kan skifta kan man kompensera med att det nog går att köra 2 uppsättningar framdäck på samma tid som en uppsättning bakdäck. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Som jag förstått det är väl tanken att man ska ha så mjuka däck som möjligt med parametrar som slitage och temperatur som viktiga faktorer.
På din bil, Rash, är väl risken stor att överhetta fram därför lite hårdare fram medan som redan nämnts bak har lite svårt att komma upp i temp därav lite mjukare.. _________________
|
||||
205 får plats också i övrigt så gällde ju frågan huruvida det fungerade på en fwd
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Får man ej upp tempen i bakdäcken har man för smala framdäck. Om nu framdäcken får temp.
Mao bredare framdäck gör att man kan åka fortare och det ger attt bakdäcken också får temp. Säger reglementet i en viss klass att man får ha en viss maxbredd så är det som nödlösing att gå på mjukare bakdäck. Men iof så ger mjukare däck bättre grepp så överhetas inte de mjuka så är det bättre. Slutord: BRÄDA framostar det går och sen läplig bredd bak. Jag kommer att åka med 225 fram och 195 bak och skulle igentligen behöva mer framostar men det får inte plats. 195 bak är mäst fär att det är en jä.... valig dimensin i 15", skulle räcka med 175or. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Bil med 285:or fram och betydligt smalare bak...
http://www.slc.se/bilder2003/delt6/612h/6SLC12h0008.html Gick "rätt" bra...
|
||||
Grepp är ju grymt viktigt. Det är ju därför jag vill ha r-däck. Men sedan ska det ju inte slitas efter en banträff.. Så slitage är viktigt det också självklart, men inte lika om jag skulle vara tvungen att välja. Eftersom alla bilar är så olika är väl det bästa att pröva sig fram. Ska dock tänka på det du skrev Fuling. Om att ha så breda som möjligt fram. Fast det får bli för framtiden. Får tyvärr inte plats med bredare än 215 Fast allt går ju att modifiera=)
_________________ Rachid Rachid |
||||
|
citat:
Eftersom alla bilar är så olika är väl det bästa att pröva sig fram. Rätt men ändå fel. Vad är en bil? En plåtlåda på 4-hjul med drivning i ena eller andra ändan pluss motorn siter lite varstans. Men prinsipen, de fysikas lagarna är det samma. Gäller bara att hitta rätt parametar att talla på för att åka så fort som möligt. Rash: Ta en titt på en 911 och vänd på sättingen, allså backa höfläten, så har den en just uppsatt gåttpåse
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag har kört på 215 runt om i Soft blandning och i början hade jag problem med temp i bakdäcken, dom ville inte bli mer än ljumma.
Men med en osthyvel på bagageluckan så blir dom lika varma som framdäcken efter några varv _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1692 besök totalt |