Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
nitro i banbilen
2476 besök totalt
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
nitro i banbilen

hej köpte en skvätt nitrometan som jag tänkte exprimentera lite med.
bilen som kanske får sätta livet till är min budjet räser (audi gt coupe -82) men 2,2 liters femma med k-jetronic sprut.
blandade till en slurk med 90% etanol och 15% nitro.
har en polare sm kört en förgasarebil med lyckat resultat med det blandnings förhållandet och det enda han gjorde var att byta till ett större munstycke i förgasaren.
varför får jag ingen respons från motorn på det nya bränslet har provat justera tändningen och ställt på så mycke soppa det går med hjälp av co skruven.
är det så att jag måste höjja systemtrycket på bränslet eller finns det något annat enkelt man kan testa med.
mvh dennis

Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

105% blir väl för mycket helt enkelt , ursäkta men jag kunde inte låta bli...

/Johan B

Kinna
Här sen Jan 2003

heheh

hehe sorry
ingen som har någon tanke eller ide.
kvällens övning får bli att bygga ett separat system för nitro blandningen och ha vanlig macka soppa i tanken.
mvh dennis

Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Nitro är väl till största del syrebärare, så man kan anta att du får gå upp i mängd soppa med.

Vi körde RC motorer (2 takt) på upp till 70-80% och man fick mer effekt ju mer du huttade i men det gick åt att skruva på förgasaren och se till att det kom fram rätt mängd.

Sen vet jag inte hur det blandar sig med bensin. Metanol funkar bra annars.

// magnus

Odieee
Jönköping
Här sen Mar 2004

Ett stort problem med nitro är att det brinner väldigt långsamt och generar därför värme under en längre tid. Därför blandar man i metanol som fungerar som ett kylmedel. Jag har för mig att energi innehållet i nitrometan inte är i närheten av vad man hittar i bensin men eftersom det bär sitt eget syre behöver man inte överladda med tubo/kompressor för få syre till förbränningen. Har träffat några som försökt med med nitro i vanliga motorer och det är fler än 1 som har bränt sina motorer rejält...

/Adam

Vill ha: MB 300 SL -59
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Nitrometan har ett stökiometriskt blandningsförhållande på 1,7:1 och ett energiinnehåll på ca 11 MJ/kg. Det kan också användas som ett monobränsle och tvärtom vad många verkar tro så brinner det snabbare än bensin. Dess oktantal är dock lågt varvid det används med låga kompressionsförhållanden och feta blandningar. Dess höga flamtemperatur gör att man vanligen inte kör med 100% ren nitrometan.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Har för mig att nitro är betydligt tyngre per liter än soppa, så att det finns gyllene medelpunkt där man kan lägga till X antal procent nitro i soppan och fortfarande ha OK lambda...tror att det var bara några procent.

Enda jag minns av nitro är söta lukten när jag höll på med RC-styrda flygplan när jag var liten...och finfina übertrimmade OS och Rossi motorer...mmmmmm

Norrköping
Här sen Jun 2003

beepbeep skrev:
Har för mig att nitro är betydligt tyngre per liter än soppa, så att det finns gyllene medelpunkt där man kan lägga till X antal procent nitro i soppan och fortfarande ha OK lambda...tror att det var bara några procent.

Enda jag minns av nitro är söta lukten när jag höll på med RC-styrda flygplan när jag var liten...och finfina übertrimmade OS och Rossi motorer...mmmmmm

Jo, det är något tyngre, strax över ett kg per liter. Då stökiometriska blandningsförhållandet är 1,7:1 så hjälper dock det föga. Nitrometan fungerar också som monobränsle vilket innebär att man i princip ska kunna tillsätta nitrometan i bensin och sedan öka bränsleflödet så att samma mängd bensin tillsätts nu som innan man blandade i nitrometan.

Får man motorn att gå på en blandning med 15% nitrometan skulle jag också förvänta mig en effektökning på 7-15% ungefär.
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
lagt ner

har gett upp projektet, det går inte utan att bygga om halva insprutningen.
körde med den 15% lösningen i etanol och + på med att köra kallstart ventilen för fullt och inte ens då fick jag tillräkligt med soppa. detta var ju tänkt som ett snabbt och effektivt sätt att få lite bättre knuff innan säsongen är slut, för i vinter blir det ny motor som gäller så vad som hade hänt med den som sitter där kunde kvittat.
sammanfattningen får bli att k-jetroninc lämpar sig ganska dåligt för snabb komvertering till nitro drift.
i en förgasare kan man byta botten munstycket och få mer soppa över hela registret men någon sådan grej finns inte i k-jetronic.
tack för tipsen.
mvh dennis

Citera
Skruva banåkabil
nitro i banbilen
2476 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande