Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Erfarenhet av Dillon MK III (DHC 2000) ???
9 besök senaste veckan (11102 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

I vinter hade jag tänkt införskaffa en svets. Igentligen vill jag ha en tig med ac/dc för att kunna köra aluminium vettigt men eftersom jag saknar svets helt just nu så måste en mig gå före o då blir det dyrt att köpa en maskin för xxx antal tusen till bara för att kunna svetsa aluminium. Men...jag har en nästan komplett gasutrustning och fick tipset om just Dillon "munstycket" häromdagen och den skall tydligen vara riktigt kompetent då det gäller "konstiga" material som t.ex aluminium, gjutjärn, rostfritt, cromemoly. Är det någon som har erfarenhet av denna produkt eller är det tig som gäller?

http://www.scandria.se/Dillon.htm

Edit: Henrob 2000 är en väldigt lik konstruktion, är det samma produkt?
http://www.cut-like-plasma.com/

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

jag har aldrig svetsat med en "Dillon" (har aldrig träffat på nån som gjort det heller) men den har jue funnits på marknaden ganska länge ...

fundera på vad du svetsar mest helt enkelt ... Om du svetsar mest bilplåt, och tunnare stål (<5mm) så klarar du dej utmärkt med en 3-fas MIG/MAG ...

om du aldrig svetsar bilplåt, eller mer alu än bilplåt, skulle jag nog hellre slanta upp (eller spara) och köpa en AC/DC TIG ... (http://www.drift-underhall.se/ har AC/DC TIG (Helvi) som är riktigt billiga, och ska funka helt ok för hobbybruk)

vad ligger budgeten på?
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004

Re: Erfarenhet av Dillon MK III ???

Kunta skrev:
I vinter hade jag tänkt införskaffa en svets. Igentligen vill jag ha en tig med ac/dc för att kunna köra aluminium vettigt men eftersom jag saknar svets helt just nu så måste en mig gå före o då blir det dyrt att köpa en maskin för xxx antal tusen till bara för att kunna svetsa aluminium. Men...jag har en nästan komplett gasutrustning och fick tipset om just Dillon "munstycket" häromdagen och den skall tydligen vara riktigt kompetent då det gäller "konstiga" material som t.ex aluminium, gjutjärn, rostfritt, cromemoly. Är det någon som har erfarenhet av denna produkt eller är det tig som gäller?

Jag har en Dillon svets, men jag har tyvärr använt den alldeles för lite....
Det jag kan säga är att det går alldeles utmärkt att svetsa igen ett hål i botten på en tom colaburk
Har svetsa lite andra material också och det verkar funka bra.

Henrob och dillon är samma sak.

Har för mig att i boken man får med så heter den Henrob 2000

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det jag vill göra är att svetsa aluminium framför allt men jag är inte så frestad av att köpa en dyr maskin endast för detta.
om man kollar på instruktionsbilderna så verkar den ju bemästra aluminium "lätt" så den inte alls har samma krav på fogberedning och renlighet som man tvingas ha med en tig. Just det där exemplet med att man kan svetsa i cola burkar är ju ett bra exempel på styrkan med denna produkt. Att den även fungerar med andra "jobbiga" material gör ju att man kan ha en mig som komplement när man kör fast.

Jag har läst på lite och det verkar som kärt barn har samma namn men det är lite olika versioner på dom. Dillon är samma sak som henrob 2000 men tydligen heter den DHC 2000 numera.

Aluminium svetsning
Cromemoly svetsning
Svetsa aluminium rör

A4 Avant T
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har sett den demonstreras på tekniska mässan i början av 80-talet och den är f*nimig magisk

vad är prisbilden på en sån idag?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Dude skrev:
jag har sett den demonstreras på tekniska mässan i början av 80-talet och den är f*nimig magisk

vad är prisbilden på en sån idag?

overthere så ligger den på 359$ - 459$ beroende på vilka tillbehör som skickas med men då är frågan om det passar med europeisk standard på slangar etc.

Den "svenska" varianten på Dillon MK III kostar enligt svenska importören 3800:- ex moms & frakt

A4 Avant T
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003

Magnus Ahlqvist i Rydaholm kör med Dillon. http://www.motorima.com
Det är bara att titta och beundra hans fantastiska arbeten.

Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Tobias Jonasson skrev:
... http://www.motorima.com...

A4 Avant T
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Kunta skrev:

Aluminium svetsning
Cromemoly svetsning
Svetsa aluminium rör

Efter jag har sätt dom där filmerna måste jag hem och leta fram dilonen som jag har liggande någonstanns, har bara blivit att jag aldrig behöft använt den förut när jag haft tillgång till alu-tig på jobbet. Men den verkarar bra.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Vad är kostnaden för flaskorna, och gasen?

--VVTS--
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

den förbrukar bara ca 20% av en std gassvets, så man klarar sig gott på att köpa sig 5l flaskor med a + o.

brukar dyka upp för en 1000:-/st på annons här och var.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Någon som vill köpa en komplett oanvänd uppsättning handtag och skärutrustning från Esab?

Man får väl kanske ta demo filmer med en nypa salt, det är ju inga nybörjare dom sätter vid spakarna men användningsområdet är är onekligen mycket intressant.
Fler videos

Dude:
citat från Faq:en på www.cut-like-plasma.com

Citat:
There is 50 to 80% less flame pressure, turbulence and a substantial gas savings (min.50% and as high as 80%

A4 Avant T
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Provkörde en Dillon idag. Var på mässa och kunde inte stilla nyfikenheten utan ville se vad man kunde göra som glad amatör. Att demo-proffs kan göra magiska saker har man sett för...
...men det kunde jag också göra
Önskelistan är uppdaterad! Någon som vill köpa en komplett (ex tuber) gassvets

Klippan
Här sen Sep 2004

Kristian Larsson skrev:
Provkörde en Dillon idag. Var på mässa och kunde inte stilla nyfikenheten utan ville se vad man kunde göra som glad amatör. Att demo-proffs kan göra magiska saker har man sett för...
...men det kunde jag också göra
Önskelistan är uppdaterad! Någon som vill köpa en komplett (ex tuber) gassvets

Tipps behåll gasvetsen, fungerar bättre när du ska värma saker.

Jag har provat att svets alu nu med dillonen, på 2 st 2 mm plåtar gick det bra, men när det var 2 olika tjocklekar och legeringar som skulle svetsas ihop gick det inte alls, men med Tig gick det bra.

Så en tig står fortfarande på min önskelista till garaget.
Citera
Skruva banåkabil
9 besök senaste veckan (11102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande