Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-03 F5 Ljungbyhedsflygplats MGCC KM4
1, 2   >>
6547 besök totalt
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
En vacker dag för banåkning.....

Var förbi och tog lite bilder...Ni hittar dem på http://www.zoomphoto.se

Teasers:




















_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Alpinen - naaajss thumbs up
Hur går den på banan?

Mötte Per Hylander på E6:an, snygg du är med gula peltors? thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Roger Gustafsson skrev:


Mötte Pär Hylander på E6:an, snygg du är med gula peltors? thumbs up


Japp, har dom bara för syns skull

Bara för att folk ska tro att bilen är högljudd inne pga massa skrammel, ingen ljudisolering och rakskurna drev i växellådan

observera nedan att det faktiskt inte är min bil det mekas med


_________________
Pär Hylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Pär Hylander skrev:
Roger Gustafsson skrev:


Mötte Pär Hylander på E6:an, snygg du är med gula peltors? thumbs up


Japp, har dom bara för syns skull

Bara för att folk ska tro att bilen är högljudd inne pga massa skrammel, ingen ljudisolering och rakskurna drev i växellådan

observera nedan att det faktiskt inte är min bil det mekas med



Den mötte jag med, fast på släp...
Vi var nere i Hasslöv o skulle kolla på hus.
Funderar på att inhandla en 924, till Roadsport C, nåra tips? OT

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul att göra sin premiär i MGCC rejsen. Snabb och roligt bana bra arr thumbs up thumbs up
Trevlig blanding av bilar även om jag uppfattade många roadsport bilar mer vara åt sport hållet s.a.s

Hade lite svårt att få fria varv i mitt heat tyvärr - blev bättre i sista heatet.

Roger jag sköt 924:or framför mig i C - tror att miatan har bättre förutsättingar på vissa banor
I mitt heat var det vara Elan(er) som var snabbare.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Alla

Ytterligare ett välorganiserat klubbmästerskap signerat MGCC

Ca 50 bilar kom till start

Ett stort arbete hade lagts ner på den ca 2000 meter långa banan som i sedvanlig ordning var mycket rolig att köra på. thumbs up

Första gången, 2003, som jag körde på banan tyckte jag att den inte var något för en trött seven bil men jag har ändrat uppfattning.

Köra i chikaner utan att lyfta foten från gasen kändes mycket hårigt för en nybörjare.

om man gör nåt större misstag så åker man ut i gräset (oftast) och man klarar sig själv och materialet från skador.

I år var chikanerna lite tightare, än tidigare år jag kört, speciellt i de sista två kör passen (av totalt tre).

Vi blev uppdelade i sex grupper som skulle köra tre pass vardera.

I det första kör passet (i några grupper) var banan i bland likt en bowlingbana (med koner i stället för käglor), men funktionärerna placerades i de två följande kör passen närmare chikanerna och kunde därmed snabbt placera konerna någorlunda rätt efter påkörningar. (en märkning med sprayfärg I asfalten hade nog underlättat för funktionärerna att få konerna exakt rätt efter påkörning)

Tävlingsledningen valde att bortse från någon grupps kör pass då någon / några förare hade lyckats få en strike på konerna i chikanerna och därmed kunde någon förbättra sina tider med flera sekunder.
Hoppas att dessa förare inte kritiserar tävlingsledningen för dessa beslut utan inser att lite fair play mot andra förare är klädsamt.

Tack alla funktionärer, tävlingsledare för dagen Robin Wachman , Thomas Bjernflo, besiktningsman Anders Andréasson samt tidtagare Generalen för dagen Dan Hovang.

Lite bilder kommer senare då jag sorterat och komprimerat

/ Bengt Metz


Stå på gasen (bromsen är fartens värsta fiende)

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Tack Dan för fina bilder

Du har PM

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Tack MGCC för ännu en lyckad körträff!!

Jag håller med Bengt om att det borde markeras med märkfärg på asfalten var ev. bortkörda konor i chikanerna skulle stå. Speciellt under första körpasset med de 6 första klassheaten innan lunch var det lite si och så med konplaceringarna om de över huvud taget var placerade på asfalten i stället för att ligga utflugna i gräset.

Jag håller oxå med om att hjärnan gång på gång måste övertala högerfoten på ett flertal tillfällen runt banan att fortsätta hålla gaspedalen fullt nertyckt i stället för att bromsa.

Det blev en ganska lång dag och solen gjorde att man såg ut som en tomat i huvudet när man kommit hem.

Till "Joachim"
Välkommen till MGCC's klubbmästerskap!
Ang. fria varv så är KM tävlingarna baserade på varvtider vilket gör att man i brist på som du skriver "fria varv" kan släppa av och släppa förbi trafiken" för att sedan kunna köra ensam utan att ha snabbare / långsamare bilar som stör tempot omkring sig. Å andra sidan så är det kul att ha någon aningen snabbare framför sig att jaga.

Vi ses på Knutstorp nästa helg!

Fredrik
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Rookies i MGCC

Hälsar Per Glemander, Henrik Grimshorn och Joachim osbeck välkomna till MGCCs klubbmästerskap

Här har vi tät men juste fighting i våra KM, men vi har även träffar och rally

Skänker en tanke till Dennis Kullman som har TVÅ spjälade armar pga en allvarlig Mountin bike olycka



Saknar Dennis resonomang om överviktiga Miator (inte Sevenförare)

Dennis Släng cykeln!!

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Välkommen till MGCC's klubbmästerskap!
Hälsar Per Glemander och Joachim osbeck välkomna till MGCCs klubbmästerskap


Tackar - kul att få vara med

Citat:
Ang. fria varv så är KM tävlingarna baserade på varvtider vilket gör att man i brist på som du skriver "fria varv" kan släppa av och släppa förbi trafiken..."


Jo jag försökte släppa av men skulle nog släppt mer och väntat var nog lite för ivrig , nu var ju jag bland de snabbast i min grupp och kom ut i mitten vilket gav att jag hade det ganska tätt hela tiden. Sen upplevde jag det som att vissa bilar släppte direkt medans andra fick man ligga ett tag i backspeglar innan de släppte.

Men kul var det och ser fram emot att köra på Knutstrop som jag aldrig har kört på innan, blir spännande

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Bengt Metz skrev:


Skänker en tanke till Dennis Kullman som har TVÅ spjälade armar pga en allvarlig Mountin bike olycka



Saknar Dennis resonomang om överviktiga Miator (inte Sevenförare)

Dennis Släng cykeln!!

/ Bengt Metz


OT

Krya på dig Dennis!

Hade det nu varit gasfoten som var spjälad så hade det ju varit en helt annan sak.
Speciellt i går på Ljungbyhed där en tung gasfot var till stor hjälp.

Håller med Bengt, "Släng cykeln åt helsike" Idrott skördar offer dagligen!

Fredrik
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Även jag vill passa på att tacka samtliga som bidrog till ännu ett lyckat och trevligt KM .

Det var riktigt kul att få köra igen efter generatorstrul (som hindrade mig från att köra i Minnesberg), jag har haft lite värmeproblem så det blev försiktig körning med enstaka snabba varv. Hursomhellst är jag nöjd med körningen med tanke på omständigheterna. Dessutom var det riktigt skoj att träffa alla medtävlande igen .

Jag skulle ju tipsat ansvariga inför träffen ang. måla markeringar för koner . Jag stod som funktionär förra året och upptäkte ptoblemetiken med att ställa tillbaka koner dessutom vet jag att PCS målar markeringar när de kör slalom. Sen var jag väldigt imponerad över hur fort resultaten kom upp med tanke på att det verkade vara en hel del manuell hantering av tidtagningen thumbs up (hur gick tidatagningen till förresten ).

Tack Dan för bilderna (du har ju lyckats fånga både mig och min barockt krängande bil.. ).

Jag har även lite bilder upplagda på min hemsida http://eddievarvstopp.tk


Josen skrev:
........
Roger jag sköt 924:or framför mig i C - tror att miatan har bättre förutsättingar på vissa banor
I mitt heat var det vara Elan(er) som var snabbare.

/Joachim


Hmm.. Om jag inte minns helt fel var det inga 924 i C , däremot ett par 944 . Jag med mitt standardchassie som gått jorden-runt-och-lite-till med skräpdäck försökte hålla mig undan när du kom farandes . Du höll bra tempo .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kul att åka på Ljungbyhed som vanligt, desutom lite variation varje gång på bansättningen. Mindes i baknacken från slutpasset med Miatan från i fjol att det bara var ett helt rakt högerben som gällde för att åstadkomma en vettig tid, absolut fullt på alla de ställen där det går riktigt fort. Ställde bilen styv och stabil från start och lufttemperaturen var ju lite lägre på början av dagen = bättre motoreffekt (nåt som Miatan inte är överförsedd med!). Hade glädje av stabiliteten men understyrningen gjorde att banbredden tog slut och det blev lite äventyrligt att åka med ytterhjulen på gräs i utgången av vänsterböjen under mitt snabbaste varv. Varvet efter då jag laddade lite till i chikanen blev det för aggessivet och jag fick pröva på en rejäl fullfartspiruett. Hann se alla vackra vyer på Ljungbyhed ett par gånger om under rejäl och snabb rotation > .

Efter det kom hjärnan med och började påverka körningen och trots en något mjukare och mer körbar bil så var det svårt bättra på tiderna. Lite grann olika konplaceringar noterades mellan passen och tipset om målade kryssmärken är bra, vi har haft nytta av det på SVKG-sprintar, vi noterade ibland att koner flyttar sig lite utan direkt påkörning av allt från vinddraget från lite större bilar och definitivt av avgasblåsten från bilar med rejäl motor och sidepipes.

Som sagt, ett stort tack till arrrangörerna för ännu ett kanonarrangemang och som altid kul träffa glada KM-åkare. thumbs up

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Hej alla! Det verkar som om ni hade en bra dag på Ljungbyhed.
Tack för att några av er tänker på en stackare som inte får köra mer i år.
Nåja, nu har man ju fått ett par nya historier att berätta över några öl...
Teaser: fick opereras om akut i lördags efter en händelse som "aldrig hade hänt innan" enligt läkarna

Nog med OT: Ha så kul på Knutan; KM5 känns hårdast att missa.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Josen skrev:
Citat:
Välkommen till MGCC's klubbmästerskap!
Hälsar Per Glemander och Joachim osbeck välkomna till MGCCs klubbmästerskap


Tackar - kul att få vara med

Citat:
Ang. fria varv så är KM tävlingarna baserade på varvtider vilket gör att man i brist på som du skriver "fria varv" kan släppa av och släppa förbi trafiken..."


Jo jag försökte släppa av men skulle nog släppt mer och väntat var nog lite för ivrig , nu var ju jag bland de snabbast i min grupp och kom ut i mitten vilket gav att jag hade det ganska tätt hela tiden. Sen upplevde jag det som att vissa bilar släppte direkt medans andra fick man ligga ett tag i backspeglar innan de släppte.

Men kul var det och ser fram emot att köra på Knutstrop som jag aldrig har kört på innan, blir spännande

/Joachim





Vad blev det för tid tillslut och när hämtar du stolen?? Några 924:or tryckte du inte framför dig, det var 4st på plats, 3 i Roadsport B och en i RS, jag var antagligen långsammast med 1.32.14 (men jag var ju den ända utan turbo )

När passen blir så korta som 12-13 minuter (vilket var ganska lagom både för bil och förare) så finns det inte tid att ligga bakom och hoppas på att få passera, bättre att ta ett långsamt varv, kyla av bilen lite och få fritt spår istället.


Jag var imponerad av tidtagarna, jämförde mina tider mot laptimern och det diffade inte mer än 5 hundradelar.


Asfalten vid depåutfarten, vid utgången snabba högerkurvan och ner mot inbromsningen första kurvan är mycket ojämn, kanske finns möjlighet att erbjuda några extra meter asfalt där nästa år?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
Roger Gustafsson skrev:


Mötte Pär Hylander på E6:an, snygg du är med gula peltors? thumbs up


Japp, har dom bara för syns skull

Bara för att folk ska tro att bilen är högljudd inne pga massa skrammel, ingen ljudisolering och rakskurna drev i växellådan

observera nedan att det faktiskt inte är min bil det mekas med




Mekas och mekas...... Byte av batteri i laptimern och pilla bort en balansvikt på en fälg (små fälgar och stora bromsar). Är det inte mer meka än så så är jag nöjd. Mer oroad över 5:e generatorhaveriet och konstiga ljud i toppen.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Några 924:or tryckte du inte framför dig....


Ber om ursäkt för mina dåliga porsche kunskaper Det var 2 st i mitt heat en blå en ljusblå, 944:or då förstår jag.

Citat:
Vad blev det för tid tillslut


1.37.4 tror jag det var - bästa miatan låg på 34.xx fattade jag det som. Så det finna att hämta.

Tackar för hjälpen med stolen thumbs up thumbs up om ni skall ner till Knutstorp kanske den får ligga kvar i bilen ?
Annars hämtar jag den när och var det passar dig.
Kanske kunde man höra med MGCC om man kunde slippa passagerar stolen och lägga in en vikt ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Josen skrev:
Citat:
Några 924:or tryckte du inte framför dig....


Ber om ursäkt för mina dåliga porsche kunskaper Det var 2 st i mitt heat en blå en ljusblå, 944:or då förstår jag.

Citat:
Vad blev det för tid tillslut


1.37.4 tror jag det var - bästa miatan låg på 34.xx fattade jag det som. Så det finna att hämta.

Tackar för hjälpen med stolen thumbs up thumbs up om ni skall ner till Knutstorp kanske den får ligga kvar i bilen ?
Annars hämtar jag den när och var det passar dig.
Kanske kunde man höra med MGCC om man kunde slippa passagerar stolen och lägga in en vikt ?

/Joachim



Kolla om det finns möjlighet att ersätta stolen med 15kg bly eller nåt sånt. Du får nog hämta stolen, min flickvän behöver bilen i jobbet och jag vet inte om jag hinner laga bilen innan knutstorp.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Josen skrev:
Kul att göra sin premiär i MGCC rejsen. Snabb och roligt bana bra arr thumbs up thumbs up
Trevlig blanding av bilar även om jag uppfattade många roadsport bilar mer vara åt sport hållet s.a.s

Hade lite svårt att få fria varv i mitt heat tyvärr - blev bättre i sista heatet.

Roger jag sköt 924:or framför mig i C - tror att miatan har bättre förutsättingar på vissa banor
I mitt heat var det vara Elan(er) som var snabbare.

/Joachim


Tror F5 är mer en motorbana än en chassiebana så att säga. Så miator med bra chassie men för lite motor kan nog vara ytterligare konkurrenskraftiga på t.ex Knutan.

Det där med fria varv eller bristen på dom ingår liksom i konceptet.... man får anpassa sin körning.

Visst är det en trevlig klass, både gatregisterade räserbilar och gatbilar som låtsas att dom är räserbilar Skapar ivf. bra underlag för kreativa bortförklaringar

_________________
Pär Hylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Dennis Kullman skrev:
Hej alla! Det verkar som om ni hade en bra dag på Ljungbyhed.
Tack för att några av er tänker på en stackare som inte får köra mer i år.
Nåja, nu har man ju fått ett par nya historier att berätta över några öl...
Teaser: fick opereras om akut i lördags efter en händelse som "aldrig hade hänt innan" enligt läkarna

Nog med OT: Ha så kul på Knutan; KM5 känns hårdast att missa.



Jag ska ner o titta tänkte jag, du är välkommen att åka med såklart, tar upp det här så du får svårare att tacka nej...
Ska se om det ligger nåt i det här med att skjuta Porschar...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Winquist
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102



Hvem vandt i roadsport C i dag ???

Vel inta Metz

Hilsen

Stefan

_________________
Stefan Winquist
Citera
Eftersnack
2005-09-03 F5 Ljungbyhedsflygplats MGCC KM4
1, 2   >>
6547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande